Gå til innhold

Widescreen LCD?

Stigma

Anbefalte innlegg

Kort sagt, hvilke alternativ finnes det der ute for de som ønsker å kjøpe widescreen skjermer (fortrinnsvis LCD 19tommer eller mer) ?

Jeg har ikke sett noe til slikt hos de "vanlige" butikkene i norge, men finnes det noen i landet (helst), eller utenfor som selger slikt?

Jeg hadde hatt lyst til å investere rundt 15000 i en 20-21 tommers widescreen LCD for neste PC-prosjekt. Så om det finnes, så jeg håper noen her kan gi meg noen tips.

Hvorfor Widescreen? Mer dektop arbeidsrom for programmer som photoshop, og for å kunne bruke widescreen støtten som flere og flere spill gir (f.eks halflife2.). Mye videre synsfelt er alltid en god ting.

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-QqZexW9o
Samsung SyncMaster 213T ... tror de har den på komplett.

21,3" og sinnsykt pent bilde. Er strålende fornøyd!

dr_k

Men det er jo ikke Widescreen men en 4:3 skjerm :thumbdown:

Lenke til kommentar
Både Komplett og Elkjøp har i hvertfall 16:9 LCD-TV'er som kan brukes som skjerm. Gå på Lyd & Bilde -> TV -> LCD hos Komplett.

Jeg har lagt merke til det samme, men det må da være forskjeller på disse skjermene som er ment for TV, og LCD skjermer som er ment for PC.

Det mest åpenbare er maks-oppløsningen, men det er sikkert mange andre forskjeller som er viktige. Er diss skjermene like skarpe som PC-LCD skjermer for eksempel, eller er de "diffuse" som en vanlig TV er sammenlignet med en PC-monitor?

Ellers så hadde jo størrelse og prisklasse på to av disse de selger på komplett passet fint... Men de må jo ha noen drawacks når de er større, billigere og har innebygde høytalere og TV-tunere.

Kan noen opplyse meg om de tekniske forskjellene?

-Stigma

Lenke til kommentar

HP har en widscreen lcd monitor som snart kommer på markedet (hvis den ikke er her allerede) som heter L2335. Har ikke sett noen pris på den enda, men vil tippe i underkant av 20k...

Oppløsningen er 1920x1200 og den har mulighet for 5 forskjellige input signaler (dsub, dvi, composite, s-video og component!!) Den kan også snus 90grader (pivot).

Lenke til kommentar

Hmm... den så jo brukbar ut, og med en skikkelig fin størrelse, så lenge prisen landet under 20000.

Men... reaksjonstid er kanskje litt lavt for en skjerm som skal brukes mye til FPS spill og slikt. Jeg høres at man anbefales 16ms til det. (Men jeg har ikke noe spesiellt mye erfaring med LCD, så kanskje noen er uenige med meg på det)

Jeg kommer nok ikke til å handle ny skjerm før tidligst i slutten av februar, så det kommer kanskje nye modeller tilgjengelig innen da.

Flere forslag?

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

SIden du først skal kline til (og til de grader) hadde jeg gått for en skjerm som bruker s-ips panel (les mer her: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=172274)

Jeg mener det en rekke toppmodeller ute å går både fra samsung, lg, nec, sony etc.

Skal du først svi av så sinnsykt mye penger er det viktig at du som bruker vet hva du skal se etter.

Men jeg støtter ditt valg om Widescreen. Det er en rekke fantastiske modeller der ute, og på hjemmsiden til de ulike produsentene skryter de av disse widescreenmodellene.

eks:

http://www.nec-mitsubishi.com/coremedia/ge...3F__hq__en.html

Lenke til kommentar

Jeg har forresten et spørsmål til de som kjenner godt til LCD teknologi. Jeg leser dette fra "Alt du trenger å vite om LCD guiden (toppen av forumet):

Måles i Hz (hertz). Frekvensen forteller hvor mange ganger skjermbildet oppdateres per sekund. Har skjermen f.eks. 70Hz, betyr dette at bildet oppdateres 70 ganger per sekund. Dess høyere frekvens, dess mindre flimrer skjermen. En skjerm som flimrer er ubehagelig å se på, og kan gjøre at du får vondt i øynene. På LCD-skjermer har ikke dette noe å si, og skjermen er optimalisert for 60 hertz (uansett DVI og VGA). Husk LCD er flimrer ikke! Ergo på skjermkortet ditt setter du bare på 60 hertz.

Betyr ikke dette da at skjermen ikke vil være i stand til å vise mer en 60FPS også? Så vidt jeg vet kan ikke antall bilder pr. sekund overstige antall oppdateringer pr sekund, eller tar jeg feil?

-Stigma

Lenke til kommentar

svaret du ønsker er også i den guiden:

Responstid, heretter omtalt som ms, er gjennomsnittstiden som en piksel (liquid crystal cell) bruker fra å gå fra aktiv til inaktiv og tilbake til aktiv igjen. Dvs. fra sort til hvit så til sort igjen. Tiden er målt i millisekunder, og jo lengre det tar desto tregere er skjermen din.

Responstid på 50 ms = 1 / 0.050 = 20 bilder i sekundet.

Responstid på 30 ms = 1 / 0.030 = 33 bilder i sekundet.

En 30 ms LCD-skjerm viser altså 33 svarte bilder + 33 lyse bilder = 66 bilder i sekundet.

NB: øyet oppfatte bevegelsen som kontinuerlig fra 25 bilder i sekundet.

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar

Så antall mulige bilder pr sekund er ikke begrenset av oppdateringshastighet da i følge det du sier...

Det er bra, siden 60FPS hadde være litt i minste laget for first-person-shooter entusiaster.

Jeg har tenkt å "kline til" litt ja, siden jeg sitter nå med en 8år gammmmel 21tommers CRT som har bgeynnt å skorte på bildekvaliteten. Realistisk sett vil jeg neppe gå over 15000, men om skjermen er god nok, så kan jeg se meg råd til det. Jeg har spart opp til en ny skjerm i lengre tid ^_^

Siden du er en av de mest kunnskapsrike LCD viterene her på forumet, kan du kanskje annbefale hvor lenge jeg bør vente før jeg kjøper, for å få mest for pengene, med tanke på ny teknologi osv.? Jeg har har i alle tilfeller ikke planer om å kjøpe før midt-slutt februar, men om jeg kan få bedre teknologi et par måneder senere, så venter jeg gjerne. Responstid er speseilt viktig for meg, siden skjermen utvilsomt vil bli brukt til mye raske spill.

-Stigma

PS: Vil det være noen widescreen modeller i den store januar-testen din? *håper*

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Dessverre ingen widescreen modeller i januartesten :(

Jeg vet at det er mangel på s-ips panel ute i verden, men jeg skal snakke med ulike produsenter om dette. kommer til å skrive litt om det i testen. Så jeg tror ikke på noe prisfall på modeller som har slike panel med det første...

Skal se om jeg har tid til å kjøre en test av widescreen i februar... Kan ikke love noe der, men skal gjøre hva jeg kan....

Lenke til kommentar
Hvorfor Widescreen? Mer dektop arbeidsrom for programmer som photoshop, og for å kunne bruke widescreen støtten som flere og flere spill gir (f.eks halflife2.). Mye videre synsfelt er alltid en god ting.

Mere plass i bredden? Eller kanskje bare mindre plass i høyden?

Av det jeg har sett av LCDer så er hvertfall inntrykket det siste. F.eks på Samsung sine 17" LCDer. 172T og de andre 4:3 skjermene har en oppløsning på 1280x1024, mens 172W som er widescreen stiller med stusselige 1280x768.

Apple's 22" Cinema skjerm har en oppløsning på stusselige 1600x1024, de tilsvarende 4:3 skjermene (som da stort sett er 21.3") har på sin side 1600x1200.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...