torest Skrevet 26. mars 2020 Del Skrevet 26. mars 2020 Kan bygges i Norge: Modulbygget skip med energisystem i containere [Ekstra] Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 26. mars 2020 Del Skrevet 26. mars 2020 (endret) "Ett og samme forskip med bro og besetningsområde kan brukes på skip fra 2.000 til 8.000 dødvekttonns skip. Det er standardisert bredde, lengde, bulk og linjeføring." Er usikker på hvor god ideen egentlig er? Byggingen blir enklere og billigere, og bilindustrien har operert med serieproduksjon i 100 år. Tanken om mer standardiserte løsninger for å utnytte fordelen med serieproduksjon har vært brukt, og Kleven hadde i sin tid 12 serieproduserte fruktskip. Rederiet vil over 20 år kanskje tjene mer på lite dieselforbruket en besparelsen ved bygging. For meg ser ikke skipet på figuren spesielt strømlinjeformet ut. Trolig ender vi tilbake dit vi er denne gangen også, hvor størrelse og form er tilpasset fart og minst mulig dieselforbruk. Endret 26. mars 2020 av aanundo Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 26. mars 2020 Del Skrevet 26. mars 2020 (endret) aanundo skrev (1 time siden): Trolig ender vi tilbake dit vi er denne gangen også, hvor størrelse og form er tilpasset fart og minst mulig dieselforbruk. Det er en viss sammenheng mellom lengde og linjeføring for å få et mest mulig energieffektivt skip. For rederiet så betyr lavest mulig drivstoffutgifter over tid mye mer enn å spare litt ved byggingen. Endret 26. mars 2020 av Hanhijnn 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå