Petter02 Skrevet 24. mars 2020 Del Skrevet 24. mars 2020 Jeg har tenkt å søke ny jobb og vil vite litt hva jeg skal si hvis det dukker opp spørsmål om rulleblad og om jeg kan trygt gi fra meg dette eller om jeg burde ha en historie i bak hånd. For ca 4 år siden ble jeg tatt med en del legemidler som gjor at jeg fikk et brev fra politiet hvor de ville jeg skulle sitte inne i 7 månder. Når jeg kom opp i retten og forklarte saken min ble denne redusert til 3 månder med elekronisk kontroll. Er dette noe som vil være synlig på en ordinær politiattest til en arbeidsgiver? Siden sist jeg sjekket politiattesten min stod alt påført. Hvordan er det med visum til USA? Regner med at dette også skal gå fint? -petter Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 24. mars 2020 Del Skrevet 24. mars 2020 Har arbeidsgiver et grunnlag til å kreve politiattest? Lenke til kommentar
Petter02 Skrevet 24. mars 2020 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2020 (endret) Enkelte arbeidsgivere med oppdrag fra Statoil og Lånekassen har sagt de blir nødt å spørre om rulleblad (jobber som IT-konsulent). Slik jeg har forstått det så pleier ikke det å stå på rullebladet med mindre straffen er lengre enn 6 månder. Men hva er det som teller i denne beregningen? Politiet sin straffeberegning på 7 månder eller retten sin straff på 3 månder? Endret 24. mars 2020 av Petter02 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24. mars 2020 Del Skrevet 24. mars 2020 På ordinær politiattest vil soning under 6 måneder bli tatt vekk frå attesten etter 3 år. Kor lenge forskjellige straffereaksjonar står oppført i politiattesten varierer alt etter alvorlegheita på straffereaksjonen. På uttømmande politiattest vil alle straffereaksjonar stå oppført. Det er også slik at for å få politiattest så må du vise til kva du treng politiattesten til, og kva lovverk som setter krav om politiattest. Du vil då få politiattesten sendt til deg, som du igjen skal vise fram til arbeidsgiver, som igjen skal makulere attesten etter at arbeidsgiver har kontrollert den. Så dersom du får ein politiattest der dommen din står oppført på så vil du kunne trekke jobbsøknaden i staden for å legge fram politiattesten. 1 Lenke til kommentar
Gjest 46f24...a30 Skrevet 24. mars 2020 Del Skrevet 24. mars 2020 The Avatar skrev (9 minutter siden): På ordinær politiattest vil soning under 6 måneder bli tatt vekk frå attesten etter 3 år. Kor lenge forskjellige straffereaksjonar står oppført i politiattesten varierer alt etter alvorlegheita på straffereaksjonen. På uttømmande politiattest vil alle straffereaksjonar stå oppført. Det er også slik at for å få politiattest så må du vise til kva du treng politiattesten til, og kva lovverk som setter krav om politiattest. Du vil då få politiattesten sendt til deg, som du igjen skal vise fram til arbeidsgiver, som igjen skal makulere attesten etter at arbeidsgiver har kontrollert den. Så dersom du får ein politiattest der dommen din står oppført på så vil du kunne trekke jobbsøknaden i staden for å legge fram politiattesten. Er du sikker på at det er den faktiske straffen som skal være under 6 måneder eller er det strafferammen? Anonymous poster hash: 46f24...a30 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24. mars 2020 Del Skrevet 24. mars 2020 Gjest 46f24...a30 skrev (15 minutter siden): Er du sikker på at det er den faktiske straffen som skal være under 6 måneder eller er det strafferammen? Anonymous poster hash: 46f24...a30 Det varierer litt frå punkt til punkt. For eksempel skal bøter førast opp dersom øvre strafferamme er fengsel i meir enn 6 månedar. For ordinær soning så er det nok at du har sona i minst 6 månedar og det er mindre enn 10 år sidan du slapp ut. Frå politiregisterlova Sitat § 40.Ordinær politiattest 1. Med mindre annet er særskilt angitt i lov eller i forskrift gitt i medhold av lov, skal det utstedes ordinær politiattest. 2. Med mindre annet fremgår av nr. 5, 6 eller 7, skal det i ordinær politiattest oppgis a) dom på betinget og ubetinget fengsel, b) dom på forvaring, eventuelt sikring, c) dom på samfunnsstraff, eventuelt samfunnstjeneste, d) dom på ungdomsstraff, e) dom på rettighetstap, f) bot for lovbrudd med øvre strafferamme på fengsel i mer enn 6 måneder, og g) dom på overføring til tvungent psykisk helsevern eller tvungen omsorg, eventuelt sikring. 3. Med unntak av tilfellene omhandlet i nr. 4, skal det i ordinær politiattest ikke oppgis a) betinget dom hvor fastsetting av straff utstår, b) påtaleunnlatelse etter straffeprosessloven §§ 69 og 70, c) bot for lovbrudd med øvre strafferamme på fengsel inntil 6 måneder, d) forenklet forelegg, e) overføring til behandling i konfliktråd, jf. straffeprosessloven § 71a, eller f) overføring til barneverntjenesten. 4. Er det i samme reaksjonsileggelse ilagt reaksjoner som er omhandlet både i nr. 2 og 3, kan den samlede reaksjonen angis i attesten. 5. I ordinær politiattest skal det ikke oppgis reaksjoner som er ilagt ved dom avsagt eller forelegg vedtatt mer enn 3 år før utstedelsen, med mindre annet følger av nr. 6, 7 eller 8. Varig rettighetstap oppgis alltid. 6. I ordinær politiattest skal det ikke oppgis a) dom på betinget fengsel eller bot, dersom lovbruddet er begått av person under 18 år mer enn 2 år før utstedelsen av attesten, eller b) dom på ungdomsstraff eller samfunnsstraff, dersom lovbruddet er begått av person under 18 år mer enn 5 år før utstedelsen av attesten. 7. På ordinær politiattest skal oppgis dom på a) ubetinget fengsel over 6 måneder, dersom den dømte er løslatt mindre enn 10 år før politiattesten utstedes, b) forvaring, eventuelt sikring, dersom den dømte er løslatt mindre enn 10 år før politiattesten utstedes, c) samfunnsstraff, eventuelt samfunnstjeneste, der den subsidiære fengselsstraff er over 6 måneder og samfunnsstraffen er gjennomført mindre enn 10 år før politiattesten utstedes, d) rettighetstap, som er opphørt mindre enn 10 år før politiattesten utstedes, og e) overføring til tvungent psykisk helsevern eller tvungen omsorg, eventuelt sikring, dersom reaksjonen opphørte mindre enn 10 år før politiattesten utstedes. Tilsvarende skal opphør av slik reaksjon anmerkes på attesten. 8. Har en person flere dommer på ubetinget fengsel i 6 måneder eller mer, sikring, forvaring eller overføring til tvungent psykisk helsevern eller tvungen omsorg, tas alle dommene med i politiattesten, selv om bare en av dem skal oppgis etter tidsfristen i nr. 7. 9. Kongen gir i forskrift nærmere regler om anmerkning av utenlandske reaksjoner og tiltak på politiattest. 0 Endret ved lover 20 jan 2012 nr. 6 (ikr. 1 juli 2014 iflg. res. 13 juni 2014 nr. 721), 22 apr 2016 nr. 3 (ikr. 22 apr 2016 iflg. res. 22 apr 2016 nr. 407). 1 Lenke til kommentar
Gjest df599...30e Skrevet 24. mars 2020 Del Skrevet 24. mars 2020 Spør politiet, de svarer gjerne på dette, og kan svaret. Anonymous poster hash: df599...30e Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå