Gå til innhold

Forskere har presentert nytt faststoffbatteri for elbiler: Sølv og karbon skal gi 800 km rekkevidde


Anbefalte innlegg

Drunkenvalley skrev (9 timer siden):

Eg trur me vil begynna å gradvis redusere kapasiteten etter kvart som rekkeviddeangsten går bort blant dei som er hysteriske om elbilers korte rekkevidde, men eg trur sjølv at me vil sjå fokus på å auka kapasiteten til den grad det er økonomiskt.

For at folk skal forstå at de ikke MÅ ha en gedigen batteripakke og tilsvarende rekkevidde, så trengs det et GODT utbygd ladenettverk, med en lettforståelig effekt-differensiering og en enkel (og rimelig) betalingsform. Det må rett og slett bli enkelt å dra på tur med elbil med kortere rekkevidde også (sa han som har bestilt seg ny Tesla med long range ?).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lynxman skrev (17 timer siden):

Ikke bare bra for biler. Jeg gleder meg til jeg får både lengre flytid og lavere vekt på jetflya mine:
Jetflyvideo

Kult modellfly. Hva slags motor er det i det?

O.T.: Er du fra Senja? Det er ei flott øy med mange flotte folk. Har vært der noen ganger, men det er lenge siden nå.

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar
3 hours ago, Hanhijnn said:

For at folk skal forstå at de ikke MÅ ha en gedigen batteripakke og tilsvarende rekkevidde, så trengs det et GODT utbygd ladenettverk, med en lettforståelig effekt-differensiering og en enkel (og rimelig) betalingsform. Det må rett og slett bli enkelt å dra på tur med elbil med kortere rekkevidde også (sa han som har bestilt seg ny Tesla med long range ?).

Ladestasjoner er det egentleg flust med omkring, sjølv for bilar med relativt smal rekkevidde. Men det er dårlig kommunisert, har for mange forskjellige betalingsløysingar, og oppleves som litt useriøst.

Mykje av problemene vil gå bort etter kvart som me får betre nett-tilgang i bilane, og me bruke meir forente karter og betalingsløysingar. Eg sleit sjølv med at min Ioniq enten manglet ladestasjoner, eller refererte til ladestasjoner som ikkje eksisterte lengre. Eg har ei ladebrikke frå Hyundai, som er... ok, men ikkje ein veldig god måte å identifisere kunde, etc.

Det er rett og slett berre ein del mikrodetaljer som gjer det litt kjedelig å køyra langt.

Men dei som ikkje har elbil no er hovedsakleg ein eller fleire av dei her:

  1. Har ikkje bil generelt.
  2. Har krav som er inkompatible med elbiler.
  3. Tror kravene deira er inkompatible.
  4. Kjøpe ikkje nybil.
  5. Har ikkje nød for ny bil enda.
  6. Og eit par ting eg sikkert gløyme.

Det er i hovudsak #3 som trenge å bli overbevist, og den gruppa har i hovedsak rekkeviddeangst pga batteristørrelse.

Så eg trur at det mest attraktive for bilprodusenter er å øka kapasitet, eller tilby kanskje to-tre modeller med forskjellig batteristørrelse, og fase ut dei batteriene som ikkje sel lengre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (40 minutter siden):

Ladestasjoner er det egentleg flust med omkring, sjølv for bilar med relativt smal rekkevidde. Men det er dårlig kommunisert, har for mange forskjellige betalingsløysingar, og oppleves som litt useriøst.

Ja der er det endel å ta tak i. Håper tilbyderne forstår dette.

Drunkenvalley skrev (41 minutter siden):

Mykje av problemene vil gå bort etter kvart som me får betre nett-tilgang i bilane, og me bruke meir forente karter og betalingsløysingar.

Det vil selvfølgelig bedre seg med tiden ja. Vi er enda inne i en "beta-testing fase" her i Norge. Verden følger nøye med på elbilutviklingen her.

Drunkenvalley skrev (43 minutter siden):

Men dei som ikkje har elbil no er hovedsakleg ein eller fleire av dei her:

 

Drunkenvalley skrev (45 minutter siden):

1. Har ikkje bil generelt.

Nei bor man midt i storbyen så trenger man som regel hverken elbil eller annen bil.

Drunkenvalley skrev (46 minutter siden):

2. Har krav som er inkompatible med elbiler.

Ikke så mange elbiler som kan trekke hestehenger / campingvogn / eller STOR båthenger fra Kr.sand til Hammerfest, og lign. spesielle behov/krav.

Drunkenvalley skrev (48 minutter siden):

3. Tror kravene deira er inkompatible.

Her er vi nok ved et kjernepunkt. Svært mange TROR at elbil ikke passer deres behov, uten å ha satt seg inn i hva som finnes tilgjengelig nå.

Drunkenvalley skrev (50 minutter siden):

4. Kjøpe ikkje nybil.

Finnes etterhvert mye bra elbiler på bruktmarkedet også, så hvorfor ikke?

Drunkenvalley skrev (50 minutter siden):

5. Har ikkje nød for ny bil enda.

Sålenge man bor en plass hvor man ikke plager andre med eksosen sin så er det jo relativt miljøvennlig å "bruke opp" den bilen man har også.

Drunkenvalley skrev (52 minutter siden):

6. Og eit par ting eg sikkert gløyme.

Du glemte vel de som SLETT IKKE skal ha noen elbil, for det har de bestemt seg for, og valgt "side". De som tror at de "taper" hvis de går over til elbilsiden.

Drunkenvalley skrev (54 minutter siden):

Så eg trur at det mest attraktive for bilprodusenter er å øka kapasitet, eller tilby kanskje to-tre modeller med forskjellig batteristørrelse, og fase ut dei batteriene som ikkje sel lengre.

Ja flere produsenter tilbyr nå bilmodeller med flere forskjellige batteristørrelser, for å ha noe å tilby større deler av markedet, og det er nok en god strategi.

Personlig så setter jeg stor pris på enkelheten ved ladingen som Tesla tilbyr, når vi er på langtur. Både med antall ladere, superenkel  (og rimelig) betaling, og at bilen VET hvor alle laderne står (og ledig kapasitet). Vi er på langtur med familien 2 - 3 ganger i året, så det passer oss best.

Og så har vi en gammel Leaf til mesteparten av den daglige småkjøringen. Dessverre så greier vi oss ikke med bare en bil. Vi må ha to for å få hverdagen til å gå i hop.

Lenke til kommentar
28 minutes ago, Hanhijnn said:

Finnes etterhvert mye bra elbiler på bruktmarkedet også, så hvorfor ikke?

Bruktmarkedet er framleis hovedsakleg ganske nye biler det det angår elbil. Eg sikte helst til dei som i år gjerne kjøpe bil på stramt budsjett. F.eks biler rundt eller 100'000 er ikkje store sortimentet, spesielt i bredda. Der er det nok framleis ikkje grusomt mykje å henta av elbiler om ein samtidig har nokon som helst rekkeviddeangst.

Men her er jo eit problem som løyse seg sjølv, trenge berre meir tid.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, Hanhijnn said:

Kult modellfly. Hva slags motor er det i det?

O.T.: Er du fra Senja? Det er ei flott øy med mange flotte folk. Har vært der noen ganger, men det er lenge siden nå.

Det er HET 800-73-590 børsteløs elektromotor. Flyet og viften er 3D-printet. Ca 4000 W på full gass. Flytid er 5 minutt normalt med nok til masse landingsrunder etterpå. Lengste jeg har fløyet med den er 8 minutter.

Jeg bor noen mil fra Senja men kjører dit for å fly ofte om sommeren.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lynxman skrev (10 timer siden):

Det er HET 800-73-590 børsteløs elektromotor. Flyet og viften er 3D-printet. Ca 4000 W på full gass. Flytid er 5 minutt normalt med nok til masse landingsrunder etterpå. Lengste jeg har fløyet med den er 8 minutter.

Wow, imponerende! ?

Blir du rammet av dronereglene i nord? Jeg tenker på det militære forbudet mot droneflyving.

Lynxman skrev (10 timer siden):

Jeg bor noen mil fra Senja men kjører dit for å fly ofte om sommeren.

Det må være et område som er regulert til formålet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...