oophus Skrevet 2. april 2020 Del Skrevet 2. april 2020 Complexity skrev (3 minutter siden): Tesla har ikke engang serviceintervall på sine biler. Grei fiks for et problem man ikke klarte å løse. Service køer ut av det ville helvete løses med å påstå at bremser og bremseveske ikke trenger å sjekkes/byttes hvert andre år? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 2. april 2020 Del Skrevet 2. april 2020 Just now, oophus3do said: Grei fiks for et problem man ikke klarte å løse. Service køer ut av det ville helvete løses med å påstå at bremser og bremseveske ikke trenger å sjekkes/byttes hvert andre år? Får nesten time på dagen nå på servicesenteret, så med mindre man bor i Bergen eller noe er det ikke kø lengere. Og Tesla annbefaler at bremsevesken sjekket annet hvert år, og byttes om nødvendig. Vil selvfølgelig annbefale folk å gjøre dette, men du mister ikke garantien om du driter i det. (Og bytte av bremseveske koster vesentlig mindre enn 8 tusen) 4 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 2. april 2020 Del Skrevet 2. april 2020 Complexity skrev (1 minutt siden): Får nesten time på dagen nå på servicesenteret, så med mindre man bor i Bergen eller noe er det ikke kø lengere. Og Tesla annbefaler at bremsevesken sjekket annet hvert år, og byttes om nødvendig. Vil selvfølgelig annbefale folk å gjøre dette, men du mister ikke garantien om du driter i det. (Og bytte av bremseveske koster vesentlig mindre enn 8 tusen) Som sagt, det å levere produkter uten serviceintervaler fikset køproblemene. Dog om det er sikkert er en annen diskusjon, når man lar slike ting gå til enkeltpersoner og ikke en fast interval. Er sjansen større eller mindre nå for at folk glemmer å sjekke bremsevesken trur du, og om det er større sannsynlighet for at folk glemmer å følge opp i det, er veiene tryggere? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 2. april 2020 Del Skrevet 2. april 2020 59 minutes ago, oophus3do said: Som sagt, det å levere produkter uten serviceintervaler fikset køproblemene. Dog om det er sikkert er en annen diskusjon, når man lar slike ting gå til enkeltpersoner og ikke en fast interval. Er sjansen større eller mindre nå for at folk glemmer å sjekke bremsevesken trur du, og om det er større sannsynlighet for at folk glemmer å følge opp i det, er veiene tryggere? Greit, men det var ikke poenget mitt. Bruker man 1500kr på bremseservice annet hvert år blir det uansett mye billigere enn å bruke 8000 tusen i service hvert eneste år på en fossilbiler. Vet ikke om du så at jeg nevnte Hyundai sin service til par tusen som eksempel også? Men Hyundai krever og at man tar årlig service, hvis ikke frafaller garantien. Her er jo Tesla bedre vil jeg påstå. Jeg klarer helt fint å bytte vindusviskere og kupefilter selv og vil heller det enn å måtte betale noen for å gjøre det for å beholde garantien min. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 2. april 2020 Del Skrevet 2. april 2020 Complexity skrev (2 minutter siden): Greit, men det var ikke poenget mitt. Det å peke på at Tesla ikke har serviceintervaller er en dårlig taktikk. Er da enig med resten. Elbiler er ypperlig for mengden ting som må sjekkes ved service, men de må på service de også helst. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 2. april 2020 Del Skrevet 2. april 2020 (endret) 5 minutes ago, oophus3do said: Det å peke på at Tesla ikke har serviceintervaller er en dårlig taktikk. Er da enig med resten. Elbiler er ypperlig for mengden ting som må sjekkes ved service, men de må på service de også helst. Hva om jeg er mekaniker og kan bytte bremsevesken selv? Eller trenger ikke engang være mekaninker for å gjøre den jobben. Kan ikke stemple boka da men det er jo utført. Mange av punktene på servicen til Hyundai er ting som oppdatering av software, sjekk av batterihelse, bytte kupefilter, kontroll av kjølesystem for lekasje. Slike ting burde man ikke måtte betale for å få utført for at garantien skal gjelde. Men bytter du ikke oljen på en fossilbil kan det raskt forsake motorhavari så der skjønner jeg at garantien frafaller. Endret 2. april 2020 av Complexity 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 2. april 2020 Del Skrevet 2. april 2020 Complexity skrev (6 minutter siden): Hva om jeg er mekaniker og kan bytte bremsevesken selv? Da har du tilgang til et godkjent verksted og hadde utført servicen på samme måte uansett, og kan dermed få papirene i orden. Complexity skrev (7 minutter siden): Men bytter du ikke oljen på en fossilbil kan det raskt forsake motorhavari så der skjønner jeg at garantien frafaller. Dreper du noen pga kok i bremseveska som ikke er blitt sjekket på 4 år, så er det greit siden garantien uansett gjelder for bilen? Det kan jo være kjekt å sjekke både kostnader for service, og hvorfor man burde kreve at biler får litt ettersyn syns jeg. Alt handler jo ikke om kostnader til sluttbruker, men det at produktet faktisk er sikker i bruk. Lenke til kommentar
Per Magus Skrevet 2. april 2020 Del Skrevet 2. april 2020 (endret) Complexity skrev (1 time siden): Så etter noen år har man spart litt på service vil jeg påstå. Du mister poenget. Det er ikke serviceutgiftene folk tenker på når man velger bil. Og som jeg har nevnt flere ganger, hvis man skal ha en bil for å kjøre frem og tilbake til jobben så er eBil perfekt; foreløpig er det solide subsidier og andre fordeler. Men for meg dekker den ikke alle behov, så inntil videre er den bil nummer to, ellers er det alt for mye plunder når man skal ha lengre turer i Europa. Endret 2. april 2020 av Per Magus Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. april 2020 Del Skrevet 3. april 2020 Per Magus skrev (På 2.4.2020 den 9.51): Dro på Europa-tur med elbil: – Anbefaler ingen å gjøre det! Hanhijnn skrev (På 2.4.2020 den 11.08): Du "glemte" å presisere at han mente elbiler utenom Tesla. Per Magus skrev (På 2.4.2020 den 11.25): Ja, jeg er klar over det. Da er det jo ingen grunn til å fraråde Europa-tur med elbil. Presiseringen er jo alfa og omega i dette tilfellet. Utsagnet uten presisering er jo direkte feil, mens med presiseringen blir det riktig. 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. april 2020 Del Skrevet 3. april 2020 Hanhijnn skrev (20 timer siden): Serviceutgiftene er MYE lavere enn på bensin- og dieselbiler. Såpass bør du vel ha fått med deg? MYE mindre bevegelig deler og slitedeler. Bytte av batteri??? Er du helt på bærtur? Hvorfor skulle man bytte batteri? De holder lenger enn en gjennomsnitts bil. Særlig her i vårt nordiske klima. Og så videre??? Hva er det du drømmer om her? Har hatt elbil i mange år, og erfaringen er entydig. Det er MYE mindre uforutsette utgifter enn på eksosbiler generelt. Hvis du virkelig har en Audi e-Tron så bør du ha fått med deg alt dette forlengst... Det er helt sikkert en god bil. ? Nå er jo ikke akkurat Tesla spesielt billig på service. Litt over 2000 kr/t og 30 minutter minstefakturering for hver lille detalj de bruker et minutt på, samt dyre deler som understellsdeler, AC, modem, datamaskina, ytre skader etc. Dekk og forsikring er heller ikke helt på billig-nivå. Man hører jo også om at enkelte biler har fått byttet batteri og motor på garantien. De første større leveringene av model S startet vel i 2013 i Norge så da begynner det å nærme seg garantiutløp på noen og jeg er spent på hva de vil ta for å bytte motor og batteri. Det blir neppe billig. Jeg har neppe spart penger på Teslaen sammenlignet med å fortsette med dieselbil, men nå var det ikke sparing som motiverte meg til å kjøpe Teslaen. Det var klima, miljø og enklere hverdag. I ettertid har jeg erfart at utgiftene ble noe høyere enn først antatt og at enkelheten på langtur var ennå bedre enn jeg først antok. Enkelheten har gjort det til et enkelt valg å spare mange tusen på flybilletter og leiebil ved ankomststedet. 4 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. april 2020 Del Skrevet 3. april 2020 Per Magus skrev (20 timer siden): Ja naturligvis er serviceutgiftene på en elektrisk bil marginalt lavere enn på en bensindrevet. Men det er jo ikke derfor de er så populære her i Norge, det kommer utelukkende av myndighetenes subsidier/spesialfordeler. Det har de fleste i den offentlige debatten forstått. Det kan ha bidratt til å motivere noen, men det er slett ikke hele forklaringa slik du fremstiller det som. Siden vi ikke har bompenger i Tromsø (vi har ekstra drivstoffavgift i stedet for) og kjøring i kollektivfelt ikke treffer meg nevneverdig så er det kun mva-fritaket som har truffet meg noe særlig. Jeg har aldri tatt meg råd til splitter ny og rådyr bil. Hadde ikke mva-fritaket eksistert ville jeg neppe kjøpt Teslaen. Da hadde jeg sust rundt og forurenset med dieselbil og kjøpt godt over 10 flybilletter og pøst ut CO2 på den måten også. Klimaet og lokalt luftmiljø kan takke mva-fritaket for mitt miljøvennlige valg. 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. april 2020 Del Skrevet 3. april 2020 Per Magus skrev (20 timer siden): Men nok en gang går du glipp av mitt poeng som er hva eBiler egner seg til og hvor det virkelig lønner seg. Deretter kan du prøve en tur rundt i Europa; Polen, England, Frankrike, Sveits – da vil du bli sørgelig skuffet (selv med en Tesla). Jeg krangler ikke, jeg bare forklarer hvorfor jeg har rett. Jeg møtte en strålende fornøyd Sveitisk Tesla-eier på en superlader i Frankrike i fjor sommer. Jeg møtte også en strålende fornøyd Britisk Tesla-eier på en superlader i Tyskland. Både jeg, briten og sveitseren, som har erfaring med det kan bekrefte at du som ikke har erfaring med det, ikke har snøring på det du snakker om nå. Jeg har ennå ikke møtt noen som har fortalt om kjøring med Tesla i Polen. 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. april 2020 Del Skrevet 3. april 2020 oophus3do skrev (20 timer siden): Som sagt, det å levere produkter uten serviceintervaler fikset køproblemene. Nei. Det var ikke serviceintervaller hverken før, under eller etter køproblemene i 2018. Det som fikset køproblemet var noe helt annet: Oppbemanning. 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 3. april 2020 Del Skrevet 3. april 2020 Redaksjonen. skrev (På 22.3.2020 den 15.34): Lei av treiginger som opptar hurtigladerne? Ingen ønsker å gjøre noe med det Får man ikke uansett ofte godt under 50kW på 150kW-ladere uansett? 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 3. april 2020 Del Skrevet 3. april 2020 oophus3do skrev (20 timer siden): Grei fiks for et problem man ikke klarte å løse. Service køer ut av det ville helvete løses med å påstå at bremser og bremseveske ikke trenger å sjekkes/byttes hvert andre år? Du har sikkert fått med deg at de for eksempel bygget ut et helt nytt servicesenter i Oslo med stor kapasitet og lang åpningstid? 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 3. april 2020 Del Skrevet 3. april 2020 (endret) 9 minutes ago, hekomo said: Får man ikke uansett ofte godt under 50kW på 150kW-ladere uansett? Kommer jo helt ann på bil og temperatur. Min bil (Model 3) makser ikke en 50kW (leverer bare 40kW) lader før batteriet når 25 grader f.eks. Kommer man da med en bil som ikke har mulighet til å varme batteriet kan det bli svært vanskelig å få 150kW ut av en slik lader i kalde norge ja. Men har man kjørt ett stykke før man ankommer laderen (som man gjerne har siden man lader hjemme før avgang) er batteriet som oftest varmt og man får bra hastighet. Med unntak av Nissan Leaf da hvor batteriet blir for varmt og man får støypet hastigheten grunnet det. Endret 3. april 2020 av Complexity 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 3. april 2020 Del Skrevet 3. april 2020 Simen1 skrev (8 minutter siden): Nei. Det var ikke serviceintervaller hverken før, under eller etter køproblemene i 2018. Det som fikset køproblemet var noe helt annet: Oppbemanning. Var det ikke i 2019 at de forandret på deres "maintenance policy"? De gikk fra en "regularly scheduled service" til "as needed" modell, og forandringene var: "Recommended service every 12 months and 12,500 miles for the Model S and X, and 24 months or 25,000 miles for the Model 3." Mens nå så står det "Your Tesla does not require annual maintenance and regular fluid changes". Så får man vurdere hvor sikkert det er i forhold til bremseveske f.eks. at folk skal få lov til å vurdere slikt etter eget kunnskap om biler. 1 1 Lenke til kommentar
Per Magus Skrevet 3. april 2020 Del Skrevet 3. april 2020 Simen1 skrev (53 minutter siden): Jeg møtte en strålende fornøyd Sveitisk Tesla-eier på en superlader i Frankrike i fjor sommer. Jeg møtte også en strålende fornøyd Britisk Tesla-eier på en superlader i Tyskland. Både jeg, briten og sveitseren, som har erfaring med det kan bekrefte at du som ikke har erfaring med det, ikke har snøring på det du snakker om nå. Jeg har ennå ikke møtt noen som har fortalt om kjøring med Tesla i Polen. Hvis du faktisk hadde lest innleggene du argumenterer mot, så ville du ikke skrevet så mye galt. Men jeg forstår at du har bestemt deg og lar deg ikke forvirre av fakta. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. april 2020 Del Skrevet 3. april 2020 Per Magus skrev (22 minutter siden): Hvis du faktisk hadde lest innleggene du argumenterer mot, så ville du ikke skrevet så mye galt. Men jeg forstår at du har bestemt deg og lar deg ikke forvirre av fakta. Jeg har sett over rekka med innlegg på nytt, men ser ikke noe galt. Kan du forklare hva du mener jeg skriver galt? 1 Lenke til kommentar
Per Magus Skrevet 3. april 2020 Del Skrevet 3. april 2020 Simen1 skrev (2 timer siden): Jeg har sett over rekka med innlegg på nytt, men ser ikke noe galt. Kan du forklare hva du mener jeg skriver galt? Ja, du har helt rett i at jeg ikke har skrevet noe galt. Du bruker den enkleste formen for hersketeknikk – nemlig å tillegge meg meninger og synspunkter som jeg ikke har, for deretter å argumentere mot disse. Prøv å forstå hva jeg skriver også, du kan godt bevege leppene mens du leser hvis det hjelper – det er ikke nok å bare lese overskriften og så gjette på hva jeg mener. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå