Redaksjonen. Skrevet 22. mars 2020 Del Skrevet 22. mars 2020 Lei av treiginger som opptar hurtigladerne? Ingen ønsker å gjøre noe med det Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 22. mars 2020 Del Skrevet 22. mars 2020 Ser ikke helt problemet. 150kw lading er stort sett for biler med svært store batterier. Kommer du bak en tesla som skal lade 80kwh må du belage deg å vente like lenge som en golf med 40kwh batteri som skal lade 20kwh. Den som kommer sist må vente uansett. 8 1 Lenke til kommentar
MEMENK76 Skrevet 22. mars 2020 Del Skrevet 22. mars 2020 Denne artikkelen virker veldig selvsentrert lite teknisk gjennomtrengt. Hver lokasjon har sine begrensinger, enkelte har riklig med plass, men lite effekt. Andre har få plasser men begrenset effekt. La oss si at vi har en lokasjon med kun 4 plasser men bra med effekt. Skal vi ha to 50kW og 2x150. De hjelper ikke når iPace nr 3 kommer... Trafikken som kommer inn kommer alltid til å være variert. La oss se på en annen lokasjon, nemlig lokasjonen i bildet. Denne lokasjonen har 21 ladere à 50kW. Her har man optimalisert for mange samtidig, og jeg har sett alle bli brukt av småbiler. Dette er 1,05 MW. La oss si at dette er effekttaket. Skal en fjerne 6 50kW å erstatte den med to 150kW? Dette blir en evig konflikt mellom hastighet og kapasitet. Dette vill utspeile seg særlig på lokasjoner med variert trafikkmengde. Løsning er klar, det er å ha 100-150kW ladere som deler effekten på to plasser. På Danmarksplass kunne enn nå ha 7x150kW ladere med på plasser på hver. Totalt 1,05kW. Dersom man kun garanterer 50kW, så kan de 7 resterende plassene være der med gamle ladere, og bruke "smart grid" til å holde effekten under 1,05kW. (effekt-prising er dyrt) Denne løsningen gir minst konflikt og skalerer bra med variabel trafikkmengde og variabel effekt. Det er noen som har argumentert at alle kjøretøy kommer til å ha over 100kW lading etterhvert. Sterkt tvilsomt, tror aldri at en motorsykkel sommer til å lade med den hastigheten. Grønn Kontakt har, etter min mening, den beste løsningen, med en tosidig 150kW lader, som garanterer 75kW på hver side. Dette gir fleksibilitet på lokasjonen og redusert konflikt ved kø. Det blir også mindre konflikt ved utbygginger, om hvem en skal ta hensyn til. Ved å ha en lik pris for alle medførte at Grønn Kontakt kunne på flere lokasjoner KUN installere 150kW ladere uten at det gikk ut over småbilene. Slik at man kan se at lik pris for alle bilene medfører at man får flere raske ladere!!! Fra produktarket til Dalta laderen som Grønn Kontakt og BKK bruker. Quote The dynamic power distribution of the Ultra-Fast Charger supplies the first charging vehicle with the entire available DC power (up to 150 kW). As soon as several vehicles are connected, the power is automatically and dynamically distributed between all vehicles. For at et slik fleksibelt system skal fungere, så må enn ha et prissystem som er likt på 50kW som 150kW, noe som BKK og GK har. Grafen under er noen år gammel, men den viser at køen går fortere ved effektsplitting. 3 Lenke til kommentar
Egil Hjelmeland Skrevet 22. mars 2020 Del Skrevet 22. mars 2020 (endret) Hva med ulike farger på ladestasjonene avhengig av effekt, felles standard for alle operatører? Burde hjelpe bra for alle som ikke er fargeblinde. Drivstoffstasjoner har klart å standardisere på grønn pistol for blyfri bensin. Og ikke minst, tilby betaling med standard betalingskort. Hvorfor er det så fordømt vanskelig for ladeoperatørene å gjøre det like enkelt for kundene? Endret 22. mars 2020 av Egil Hjelmeland 5 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 22. mars 2020 Del Skrevet 22. mars 2020 Kort er langt mer tungvint enn RFID... Lenke til kommentar
trikola Skrevet 22. mars 2020 Del Skrevet 22. mars 2020 Er det ikke slik at de fleste kredittkort idag ER RFID? 1 Lenke til kommentar
MEMENK76 Skrevet 22. mars 2020 Del Skrevet 22. mars 2020 21 minutes ago, Egil Hjelmeland said: Hva med ulike farger på ladestasjonene avhengig av effekt, felles standard for alle operatører? Man kunne ha maks effekt på laderen med store bokstaver, slik at man ikke trenger å vite modell. Utlendinger trenger ikke å lære seg farger. Det burde også stå over kontakten maks volt og amper, slik som ABB Terra 54 har. Det er geit å vite for de som har biler som støtter rask lading. 4 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. mars 2020 Del Skrevet 22. mars 2020 (endret) Bare oppretthold prisforskjellen så ordner dette seg selv. Folk lærer hverandre opp og avisartikler som "Du lader vel ikke slik?" osv. ordner det på sikt. Edit: Der hurtigladere finnes på bensinstasjoner er det naturlig å ha alle prisene på ett skilt. Bensin, diesel, strøm. Andre steder kan det stå pris-skilt for seg selv. Det er alltid billigste pris som oppgis på samtlige produkter "pris fra .." og så kommer detaljene når man har svingt inn der. Endret 22. mars 2020 av Simen1 2 Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 22. mars 2020 Del Skrevet 22. mars 2020 RFID er ikke problemet i seg selv men at hver tilbyder kjører sine egne egosentriske betalingsløsninger som i sum alltid vil være negativt for kunden. Og som påpekt allerede, RFID er allerde tilgjengelig for de fleste kort. Betalingsløsninger eid av tjeneste/service tilbyder bør forbys. Når det gjelder artikkelens innhold kan jeg ikke si annet enn, ... Ærre mulig? Blir som om jeg med min fossil skulle irritere meg over en SUVer som ikke trykker på SUV-knappen på pumpa. Dette må være noen ekstremt sære få som har slike problemer får vi håpe. 1 Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 22. mars 2020 Del Skrevet 22. mars 2020 For meg med en 2015 e golf, hvilken lader skal eg ta? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. mars 2020 Del Skrevet 22. mars 2020 Villfaren skrev (1 minutt siden): For meg med en 2015 e golf, hvilken lader skal eg ta? En med 50 kW - det sparer deg for penger og andre for unødvendig venting. 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 22. mars 2020 Del Skrevet 22. mars 2020 Samme historien vil gjenta seg når det kommer ladere på 350 kW og høyere effekt. Det vil alltid være en lader eller en bilmodell som er annerledes. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. mars 2020 Del Skrevet 22. mars 2020 Britene gikk fra pint til halvlitere - og selv om det var litt vanskelig for noen i starten så skjønte folk det etter hvert. Husk at 90% av norske biler fortsatt er eksosbiler. kW og kWh er nye begrep for mange, men folk skjønner det etter hvert. 5 Lenke til kommentar
HF- Skrevet 22. mars 2020 Del Skrevet 22. mars 2020 Bør vere veldig enkelt å skrive tilgjengelig effekt. Og pris per kWh og per minutt, så lønner det seg å bruke rett lader, slutte å hurtiglade ved 80% og i alle fall flytte bilen når den ikkje lader lenger. Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 22. mars 2020 Del Skrevet 22. mars 2020 Eller enda enklere, sette opp en liten plakat som forteller at med golf, e-down og en del andre så lønner det seg å velge en av de andre laderne. Trestein skrev (3 timer siden): Ser ikke helt problemet. 150kw lading er stort sett for biler med svært store batterier. Kommer du bak en tesla som skal lade 80kwh må du belage deg å vente like lenge som en golf med 40kwh batteri som skal lade 20kwh. Den som kommer sist må vente uansett. Men om golfen hadde valgt riktig lader hadde en ikke trengt å vente i det hele tatt. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 22. mars 2020 Del Skrevet 22. mars 2020 Bengt Who skrev (21 minutter siden): Eller enda enklere, sette opp en liten plakat som forteller at med golf, e-down og en del andre så lønner det seg å velge en av de andre laderne. Men om golfen hadde valgt riktig lader hadde en ikke trengt å vente i det hele tatt. Om golfen var en tesla hadde bil nummer 2 måtte vente like lenge. Det var poenget. Hva om dette var den eneste laderen? 1 Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 22. mars 2020 Del Skrevet 22. mars 2020 (endret) Trestein skrev (44 minutter siden): Om golfen var en tesla hadde bil nummer 2 måtte vente like lenge. Det var poenget. Hva om dette var den eneste laderen? Har ikke sett at 150kW-ladere står helt alene. De er alltid sammen med noen på 50kW. Det er jo best for alle å fordele bilene til de mest kompatible laderne. Det er hele poenget. Greit nok om alt var fullt, men har sett flere som skal ha golfen helt opp til 100% på en 150kW lader med flere ledige 50kW. Endret 22. mars 2020 av Bengt Who 1 Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 22. mars 2020 Del Skrevet 22. mars 2020 Simen1 skrev (3 timer siden): En med 50 kW - det sparer deg for penger og andre for unødvendig venting. Takker. Kunne nok bladd i manualen, men når tråden først var her så var der veldig enkelt å spørre ? Lenke til kommentar
Fluor1 Skrevet 23. mars 2020 Del Skrevet 23. mars 2020 Grønn kontakt har flere steder med bare 150kw. Og jeg kommer til prioritere å lade hos de grunnet lik pris. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 23. mars 2020 Del Skrevet 23. mars 2020 (endret) Blir litt feil markedsføring og da, siden mange produsenter skryter av "hurtiglading opp til 100kW" osv. Da tenker de kansje at det går raskt på en 150kW lader. Men i praksis klarer bilen kansje bare 40kW (spesielt i kalde norge) Ser at folk nevner bedre merking, men de er da vel rimelig godt merket med 50 eller 150. Endret 23. mars 2020 av Complexity Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå