Gå til innhold

Lei av treiginger som opptar hurtigladerne? Ingen ønsker å gjøre noe med det


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ikke helt problemet. 150kw lading er stort sett for biler med svært store batterier. Kommer du bak en tesla som skal lade 80kwh må du belage deg å vente like lenge som en golf med 40kwh batteri som skal lade 20kwh. Den som kommer sist må vente uansett.

  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Denne artikkelen virker veldig selvsentrert lite teknisk gjennomtrengt.

Hver lokasjon har sine begrensinger, enkelte har riklig med plass, men lite effekt. Andre har få plasser men begrenset effekt.


La oss si at vi har en lokasjon med kun 4 plasser men bra med effekt. Skal vi ha to 50kW og 2x150. De hjelper ikke når iPace nr 3 kommer... Trafikken som kommer inn kommer alltid til å være variert. 

La oss se på en annen lokasjon, nemlig lokasjonen i bildet.

Denne lokasjonen har 21 ladere à 50kW. Her har man optimalisert for mange samtidig, og jeg har sett alle bli brukt av småbiler.

Dette er 1,05 MW.

La oss si at dette er effekttaket. Skal en fjerne 6 50kW å erstatte den med to 150kW?

Dette blir en evig konflikt mellom hastighet og kapasitet. Dette vill utspeile seg særlig på lokasjoner med variert trafikkmengde.

Løsning er klar, det er å ha 100-150kW ladere som deler effekten på to plasser.

På Danmarksplass kunne enn nå ha 7x150kW ladere med på plasser på hver. Totalt   1,05kW. Dersom man kun garanterer 50kW, så kan de 7 resterende plassene være der med gamle ladere, og bruke "smart grid" til å holde effekten under 1,05kW. (effekt-prising er dyrt)

Denne løsningen gir minst konflikt og skalerer bra med variabel trafikkmengde og variabel effekt. Det er noen som har argumentert at alle kjøretøy kommer til å ha over 100kW lading etterhvert. Sterkt tvilsomt, tror aldri at en motorsykkel sommer til å lade med den hastigheten.

Grønn Kontakt har, etter min mening, den beste løsningen, med en tosidig 150kW lader, som garanterer 75kW på hver side. Dette gir fleksibilitet på lokasjonen og redusert konflikt ved kø.  Det blir også mindre konflikt ved utbygginger, om hvem en skal ta hensyn til. Ved å ha en lik pris for alle medførte at Grønn Kontakt kunne på flere lokasjoner KUN installere 150kW ladere uten at det gikk ut over småbilene. Slik at man kan se at lik pris for alle bilene medfører at man får flere raske ladere!!!

Fra produktarket til Dalta laderen som Grønn Kontakt og BKK bruker.

Quote

The dynamic power distribution of the Ultra-Fast Charger supplies the first charging vehicle with the entire available DC power (up to 150 kW). As soon as several vehicles are connected, the power is automatically and dynamically distributed between all vehicles.

For at et slik fleksibelt system skal fungere, så må enn ha et prissystem som er likt på 50kW som 150kW, noe som BKK og GK har.


Grafen under er noen år gammel, men den viser at køen går fortere ved effektsplitting.
post-401549-0-33910700-1570905925_thumb.png

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva med ulike farger på ladestasjonene avhengig av effekt, felles standard for alle operatører? Burde hjelpe bra for alle som ikke er fargeblinde. Drivstoffstasjoner har klart å standardisere på grønn pistol for blyfri bensin. Og ikke minst, tilby betaling med standard betalingskort. Hvorfor er det så fordømt vanskelig for ladeoperatørene å gjøre det like enkelt for kundene?

Endret av Egil Hjelmeland
  • Liker 5
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Egil Hjelmeland said:

Hva med ulike farger på ladestasjonene avhengig av effekt, felles standard for alle operatører?

Man kunne ha maks effekt på laderen med store  bokstaver, slik at man ikke trenger å vite modell. Utlendinger trenger ikke å lære seg farger.

Det burde også stå over kontakten maks volt og amper, slik som ABB Terra 54 har. Det er geit å vite for de som har biler som støtter rask lading.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bare oppretthold prisforskjellen så ordner dette seg selv. Folk lærer hverandre opp og avisartikler som "Du lader vel ikke slik?" osv. ordner det på sikt.

Edit: Der hurtigladere finnes på bensinstasjoner er det naturlig å ha alle prisene på ett skilt. Bensin, diesel, strøm. Andre steder kan det stå pris-skilt for seg selv. Det er alltid billigste pris som oppgis på samtlige produkter "pris fra .." og så kommer detaljene når man har svingt inn der.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

RFID er ikke problemet i seg selv men at hver tilbyder kjører sine egne egosentriske betalingsløsninger som i sum alltid vil være negativt for kunden. Og som påpekt allerede, RFID er allerde tilgjengelig for de fleste kort.

Betalingsløsninger eid av tjeneste/service tilbyder bør forbys.

Når det gjelder artikkelens innhold kan jeg ikke si annet enn, ... Ærre mulig?

Blir som om jeg med min fossil skulle irritere meg over en SUVer som ikke trykker på SUV-knappen på pumpa. Dette må være noen ekstremt sære få som har slike problemer får vi håpe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Britene gikk fra pint til halvlitere - og selv om det var litt vanskelig for noen i starten så skjønte folk det etter hvert. Husk at 90% av norske biler fortsatt er eksosbiler. kW og kWh er nye begrep for mange, men folk skjønner det etter hvert.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Bør vere veldig enkelt å skrive tilgjengelig effekt. Og pris per kWh og per minutt, så lønner det seg å bruke rett lader, slutte å hurtiglade ved 80% og i alle fall flytte bilen når den ikkje lader lenger. 

Lenke til kommentar

Eller enda enklere, sette opp en liten plakat som forteller at med golf, e-down og en del andre så lønner det seg å velge en av de andre laderne.

Trestein skrev (3 timer siden):

Ser ikke helt problemet. 150kw lading er stort sett for biler med svært store batterier. Kommer du bak en tesla som skal lade 80kwh må du belage deg å vente like lenge som en golf med 40kwh batteri som skal lade 20kwh. Den som kommer sist må vente uansett.

Men om golfen hadde valgt riktig lader hadde en ikke trengt å vente i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (21 minutter siden):

Eller enda enklere, sette opp en liten plakat som forteller at med golf, e-down og en del andre så lønner det seg å velge en av de andre laderne.

Men om golfen hadde valgt riktig lader hadde en ikke trengt å vente i det hele tatt.

Om golfen var en tesla hadde bil nummer 2 måtte vente like lenge. Det var poenget. Hva om dette var den eneste laderen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (44 minutter siden):

Om golfen var en tesla hadde bil nummer 2 måtte vente like lenge. Det var poenget. Hva om dette var den eneste laderen?

Har ikke sett at 150kW-ladere står helt alene. De er alltid sammen med noen på 50kW. Det er jo best for alle å fordele bilene til de mest kompatible laderne. Det er hele poenget. Greit nok om alt var fullt, men har sett flere som skal ha golfen helt opp til 100% på en 150kW lader med flere ledige 50kW.

Endret av Bengt Who
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir litt feil markedsføring og da, siden mange produsenter skryter av "hurtiglading opp til 100kW" osv. Da tenker de kansje at det går raskt på en 150kW lader.

Men i praksis klarer bilen kansje bare 40kW (spesielt i kalde norge)

Ser at folk nevner bedre merking, men de er da vel rimelig godt merket med 50 eller 150.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...