Gå til innhold

Oppfinner: Ferskt patent åpner for lange flytebruer på Vestlandet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (På 21.3.2020 den 22.15):

@JØI Jeg ser ikke behovet for gang og sykkelveg der, men forklar gjerne hvorfor du mener det er nødvendig.

Det gjør ikke tilhengerne av Møreaksen heller, men mange pendler over fjorden med sykkel i dag, og vil gjerne fortsette med det. Det blir umulig med Møreaksen.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, aanundo said:

Det du beskriver dreier seg om begrepet "Oppfinnerhøyde", og hadde dette vært en debatt om patenter kunne jeg sammenlignet 3 patenter hvor det ene patentet trolig ikke ville bli innvilget dersom det ble brukt "åpne" formuleringer.

Grunnen er at en da fort kommer i konflikt med eksisterende løsninger.

Som oppfinner blir dette avveininger og vurderinger en ikke kommer utenom, men uten tilstrekkelig "Oppfinnerhøyde" skal en ikke få meddelt patent, det er min mening. Den samme vurderingen må også rettsinstansene gjøre, og forandrer en bare på detaljer som andre skruer og den slags, så bør ikke det være nok.

I eksempelet jeg har i tankene dreier seg om forskjellige trinseløsninger(hjul for å få noe til å bevege seg).

En åpen formulering vil da være: "En glidemekanisme kan omfatte et hjul med oppheng og skinne".

En kommer da i konflikt med alle variantene, fra tog til taljer på H-bjelker til skinner for gardiner og hjul som følger et spor. 

Samtidig er det nettopp denne type vurderinger som er interessante, som oppfinner.

Patentstyret sin jobb er å behandle alle likt, og det trengs en god ryggrad for å stille opp mot skarpskodde advokater. 

Nå er jeg ikke med her. Hva har den eksakte betydning av et språklig uttrykk med oppfinnelseshøyde (ikke "oppfinnerhøyde", oppfinnerhøyden måles i meter og centimenter) å gjøre?

Og: ja, Patentmyndighetene skal behandle alle lik - uansett om de har advokathjelp eller ikke. Privatpersoner kan eventuelt få hjelp og støtte hos Innovasjon Norge, men da gjerne FØR man har levert patentsøknaden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...