Gå til innhold

Linux og Windows?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Windows koster penger mens Linux er gratis.

Linux er "fri" programvare, men fri betyr ikke nødvendigvis gratis... selv om du kan få tak i de fleste distro'ene gratis.

 

Linux er et annet operativ-system basert på åpen kildekode. Linux hører til *NIX verden og er bygget opp ganske annerledes enn Windows.

 

Linux er kjernen, og den er gratis, men distro'ene som leverer Linux med et eller flere GUI-skall, litt software, drivere osv... kan ta betalt for det. Dog plikter de etter GNU å gjøre kildekoden tilgjengelig (derav uttrykket åpen kildekode).

 

Les mer her: http://ldp.linux.no/HOWTO/INFO-SHEET-1.html

Endret av TopDog
Lenke til kommentar

De sies at linux koster mere en microsoft på grunn av "kompetansemarkedet".

 

Mitt syn på linux er at det er veldig gunstig til bruk som server. Spesielt på eldre maskiner, da microsoft server OS krever mye mere ressurser enn linux gjør. Tror også at linux er et sikrere og "bedre" OS til slik bruk. Sjekk ut www.smoothwall.org.

Lenke til kommentar

Fullt mulig det ja, mange spill har jo også linux støtte. Men det finnes noe som heter WINE, som gjør at linux kan kjøre det meste av windows applikasjoner. Finnes sikkert flere programmer som fikser dette også.

 

Dessuten så finnes det noe som heter Lindows, som er en linux distro som liksom skal ligne veldig på windows ville jeg tro. Og skal i stor grad kunne støtte det meste av windows applikasjoner.

 

Hvorfor spør du forresten?

Lenke til kommentar

Windows: Windows er navnet på en fasciststat som alle dets brukere bor i. Man skulle tro at de ikke hadde noe valg, siden de velger å bo i en stat med en slik ond og autoritær regjering, men de har faktisk plenty med valg. De betalte faktisk en formue for å få lov til å bo i Windows-land. Er det da fordi det er fint å bo i Windows-land, hvis man ser bort ifra at det er en fasciststat? Nei, det er det HELLER ikke. Innbyggerne får titt og ofte beskjed om å sikkerhetsoppdatere livene sine, så de skal kunne overleve. Denne fasciststaten er en supermakt, og verdens største nasjon.

 

Linux: GNU/Linux, som er et mer korrekt navn på det du kaller "Linux", er et frihetselskende land. Regjeringen holder ingen hemmeligheter for sine innbyggere - absolutt alt er åpent. Innbyggerne kan stort sett gjøre som de vil. All kunnskap er felleseie for innbyggerne (og omverdenen, til og med for de som bor i Windows-land). Arbeid gjøres ikke av lyst etter penger, men av LYST, og arbeidets frukter deles av alle. Man skulle tro at det er vanskelig å flytte til, og bosette seg på, dette stedet. Slik er det ikke. Alle får gratis innpass, bare de lover å verdsette frihet, og ikke bruke den frie kunnskapen i GNU/Linux-land i ufri øyemed.

Sammen med sine likesinnede allierte, som *BSD-land, utgjør likevel GNU/Linux-land en ganske liten del av verdenen vi kjenner som "Desktopia", men de er absolutt på fremmarsj. Det flotte er at friheten er et våpen fascistene ikke klarer å hanskes med.

Lenke til kommentar

Det er mange useriøse og dumme svar her, synes jeg.

 

Linux er et Open Source operativsystem som krever en del av brukeren som skal bruke det. Det ligner ikke Windows på noen måte, bare så det er sagt. Windows applikasjoner kan ikke brukes uten at du kjører det gjennom en emulator, dette medfører treghet og er ikke like fett.

 

Windows er operativsystemet som koster penger. Selv om mange hater windows (og ikke vet hvorfor) ER dette det beste operativsystemet (Om du bruker win2k eller XP, that is).

 

Når det gjelder kompatibilitet, så bruker nesten hele resten av verden Windows og produkter fra Microsoft - dette gjør at dersom du velger å bruke Linux, kan det hende du får problemer med en del filer eller programmer som andre bruker eller sender til deg.

 

Windows er også et pek-og-klikk operativsystem, Linux er kommandolinje basert.

 

Og til dere som her tenker "Jammen - Linux har jo X server osv osv." - Linux er der Windows var med Windows 2.0 - Et kommandobasert operativsystem i bunnen med en window manager på toppen.

 

Med mindre du er totalt blakk eller har kjennskap (eller har et sterk ønske om å lære selv) til Linux (eller kan få MASSE hjelp) - styr unna.

 

...åja, det mener nå JEG iallfall.

 

_

johanf

Lenke til kommentar
Det er mange useriøse og dumme svar her, synes jeg.

 

Windows er også et pek-og-klikk operativsystem, Linux er kommandolinje basert.

 

Og til dere som her tenker "Jammen - Linux har jo X server osv osv." - Linux er der Windows var med Windows 2.0 - Et kommandobasert operativsystem i bunnen med en window manager på toppen.

Har du i det heletatt peiling på hva du uttaler deg om her?

 

Har du prøvd å åpne startmenyen på en Win2k eller WinXP maskin, klikket på kjør, og skrevet cmd. Trykk så enter. Hva tror du du får opp da?

 

Det at MS har gjemt konsollbiten sin bedre enn Linux gjør betyr vel ikke nødvendigvis at den ikke er der.

 

I tillegg er det ikke bare en Windowsmanager som kjøres i de ulike OSene. Først har du en GUI som legges på toppen av det du kaller det "kommandolinjebaserte" grensesnittet, så legger du en windowsmanager på toppen av det igjen.

 

I Win2k/WinXP er det haugevis med kommandoer som kun kan kjøres via kommandolinje; det at du ikke ser den hele tiden betyr ingen ting. Reboot PCen din, du, trykk F8 under oppstart og velg sikkermodus med kommandolinje. Der er du i "Linuxland" hvis man skal følge din logikk.

 

Så litt tilbake på topic:

 

For deg som spør ang. Linux, så er det bare å innrømme at de aller, aller fleste spillene ikke vil kjøre under Linux for øyeblikket. En del av de store spillene kommer med direkte Linux støtte, men dette er for tiden unntaket som bekrefter regelen.

 

Ellers er det drastiske forkjeller på måten man installerer programmer på, filorganisering, filsystemer, grensesnitt og systemkrav. Anbefaler en bok som heter "A dummies guide to Linux" hvis du vil skjønne litt mer om Linux uten å lese så alt for mye. :) (Sier ikke med dette at du er en dummie, men boken heter nå en gang det...;))

 

-KJ

Lenke til kommentar

Det er mange useriøse og dumme svar her, synes jeg.

 

Linux er et Open Source operativsystem som krever en del av brukeren som skal bruke det. Det ligner ikke Windows på noen måte, bare så det er sagt. Windows applikasjoner kan ikke brukes uten at du kjører det gjennom en emulator, dette medfører treghet og er ikke like fett.

En trenger ingen emulator for å kjøre windows-programmer. WINE er ingen emulator - programmet prøver å "tilfredstille" windows-programmer ved å svare på kallene programmet gjør til operativsystemet. Det er en vesentlig forskjell! I regelen skal ikke dette føre til noen treghet (siden ingen kode må "oversettes"), og de gangene alt er som sirup skyldes det heller "bugs" enn treghet i "emuleringen".

 

Windows er operativsystemet som koster penger. Selv om mange hater windows (og ikke vet hvorfor) ER dette det beste operativsystemet (Om du bruker win2k eller XP, that is).

GNU/Linux (kjernen) er gratis, og det later til at det er GNU og GPL-mentaliteten som hersker i "Linux-miljøet". Likevel finnes det kommersielle varianter av viktige deler av operativsystemet ("x-varianter", utviklingsbiblioteker osv.), og den virkelig "tunge" programvaren (3d-rendring, div. festlige fysikkrelaterte programmer) finnes uansett i unix-utgaver. Likevel så er det mangfoldet av programvare, at mesteparten er gratis samt at kvaliteten holder seg langt over enn hva gjennomsnittlig "freeware" gjør i windows som fører til at Linux blir et naturlig valg. Kombinert med overlegen funksjonalitet og brukervennlighet (det er en unix-klon) gjør at GNU/Linux/Unix klarer å dekke de fleste bruksområdene til Windows 2k og mer til (har vanskelig for å tro at noen ønsker at ASCII White skal gå på Windows....)

 

Når det gjelder kompatibilitet, så bruker nesten hele resten av verden Windows og produkter fra Microsoft - dette gjør at dersom du velger å bruke Linux, kan det hende du får problemer med en del filer eller programmer som andre bruker eller sender til deg.

Det kan hende, men så finnes det også noe som heter Crossover (en kommersiell variant av WINE) og WineX (nok en kommersiell variant av WINE, beregnet på spill) som fåes til en rimelig pris. Da kan du kjøre mange typiske "kontor-programmer", hvis behov fører til at bedrifter kvier seg for å gå over til GNU/Linux. Men ****** heller da; Hva er det vi har OpenOffice til :-D

 

Windows er også et pek-og-klikk operativsystem, Linux er kommandolinje basert.

 

Og til dere som her tenker "Jammen - Linux har jo X server osv osv." - Linux er der Windows var med Windows 2.0 - Et kommandobasert operativsystem i bunnen med en window manager på toppen.

Med DOS friskt i minnet får jeg frysninger over hvor mange ganger det (og GUIet kalt windows) fikk maskinen til å havarere.. At GNU/Linux ofte bare parres med minimalt med fancy "add-ons", og kun tar imot kommandoer via skallet vil for mange anses som en enorm fordel: Raskt og enormt effektivt. Skallene er totalt overlegne det som noen gang har blitt laget av Microsoft, og skallskriptingen gir deg muligheter som DOS aldri kunne tilby (merk at M$ har "lånt" et par idèer på dette området, og NT-baserte windows-varianter gir flere muligheter for administrering).

 

Videre har GNU/Linux alltid vært et multitasking-OS, noe som Microsoft -kunder først fikk med Windows95 (og mange vil nok betvile dets evne til å multitaske ;-) ). At X ikke er ny i gamet har kanskje gått deg hus forbi, men det endrer ikke på at den X-varianten som brukes idag er bakoverkompatibel med den som ble brukt for 16 år siden.... Og remote-desktop var en selvfølge..., Men dette var før GNU/Linux sin tid, men det setter ting litt i perspektiv, eller hva?

 

Med mindre du er totalt blakk eller har kjennskap (eller har et sterk ønske om å lære selv) til Linux (eller kan få MASSE hjelp) - styr unna.

 

...åja, det mener nå JEG iallfall.

 

_

johanf

Mening mot mening. Det er jo derfor vi diskuterer :-)

 

Min mening er at Windows er et svært bra OS, og jeg drister meg til å innrømme at det er dèt jeg bruker mesteparten av tiden. Foreløpig har GNU/Linux kun vært et alternativ - et GODT alternativ, og jeg har fått mange positive overraskelser i den forstand at de fordommene jeg hadde viste seg å være feil.

 

Det er iallfall fett at Microsoft får stadig sterkere konkurranse fra lilleputt, og dette er etter mitt syn ytterst nødvendig for å sikre forbrukernes rettigheter nå og i fremtiden.

 

edit:

 

jevel var før meg :-D

 

Linux er annerledes enn Windows. Ganske mye annerledes, faktisk. Men ikke på en negativ måte :thumbup:

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke hvorfor så mange prøver å rose Linux opp i skyene, det ER ikke så rosenrødt som mange vil ha det til.

 

Når det gjelder cmd.exe er det bare en terminal emulator - DOS er fjernet fra Win2k og WinXP.

 

OpenOffice er vel og bra, men det er fortsatt ikke 100% kompatibelt med MS Office - Microsoft endrer sine systemer hele tiden for å skape avhengighet til sine produkter.

 

Dette er det som er det dårlige med Microsoft - det koster for mye og de vet at alle MÅ ha deres produkter og utnytter det til det fulle.

 

Når det gjelder Linux og mitt utsagn om emulatorer, vil jeg bare si at jeg ikke bruker linux og kan ikke utdype hvordan det fungerer i dybden. Det som er poenget er at du må ha en applikasjon i mellom programmet som er laget for å kjøres på et Microsoft OS og selve Linux OS'et.

 

Når det gjelder sikkerhet - tja, jeg vet ikke helt. Om du ikke er helt inne på hva du kjører for tjenester på din Linux maskin, så er den veldig sårbar. En clean install av Linux er crackerbait mere enn noe annet. Nå finnes det mange sikkerhetshull i windows (merk, jeg skriver -) OGSÅ, men her har du den automatiske oppdaterings funksjonaliteten som Microsoft maser med.

 

_

johanf

Lenke til kommentar
En clean install av Linux er crackerbait mere enn noe annet.

Dette er - og legg merke til datoen - det dummeste jeg har hørt i år. En ny installering av Windows XP / 2000 får man jo ikke "sikkerhetsoppdateringene" inn på før man har fått Blaster.

 

Når det gjelder Linux og mitt utsagn om emulatorer, vil jeg bare si at jeg ikke bruker linux og kan ikke utdype hvordan det fungerer i dybden. Det som er poenget er at du må ha en applikasjon i mellom programmet som er laget for å kjøres på et Microsoft OS og selve Linux OS'et.

 

Hva annet hadde du forventet?

 

Forresten, ikke steng denne, vær så snill - flytt den heller til et bedre sted.

Lenke til kommentar

joda, jeg kjenner til Blaster crap osv før du får kjørt sikkerhetsoppdateringer, men Microsoft prøver iallfall å prakke på deg en patch eller 50, mens i Linux må du kjenne til svakhetene i hver programvarebit du installerer.

 

Firewall i Windows - Zonealarm - 3 min install.

 

Firewall i Linux - nå er jeg grønn når det gjelder avanserte ting i Linux, så for meg - 3 dager.

 

 

Selv liker jeg veldig godt linux og hva det står for - det jeg ikke liker, er at man må kunne 'gresk' for å fatte hvordan det funker, man er veldig avhengig av veiledning.

 

_

johanf

Endret av johanf
Lenke til kommentar
joda, jeg kjenner til Blaster crap osv før du får kjørt sikkerhetsoppdateringer, men Microsoft prøver iallfall å prakke på deg en patch eller 50, mens i Linux må du kjenne til svakhetene i hver programvarebit du installerer.

 

Firewall i Windows - Zonealarm - 3 min install.

 

Firewall i Linux - nå er jeg grønn når det gjelder avanserte ting i Linux, så for meg - 3 dager.

 

Selv liker jeg veldig godt linux og hva det står for - det jeg ikke liker, er at man må kunne 'gresk' for å fatte hvordan det funker, man er veldig avhengig av veiledning.

Så du vil fram til at du er dum og/eller ikke bryr deg om sikkerhet?

Lenke til kommentar
Når det gjelder Linux og mitt utsagn om emulatorer, vil jeg bare si at jeg ikke bruker linux og kan ikke utdype hvordan det fungerer i dybden. Det som er poenget er at du må ha en applikasjon i mellom programmet som er laget for å kjøres på et Microsoft OS og selve Linux OS'et.

Forsøk å kjøre Linux applikasjoner i Windows, så får du garantert mere problemer! :yes:

Mange Windows applikasjoner lar seg fint kjøre i Linux via WINE, men ingen den motsatte veien...

Endret av Solaris
Lenke til kommentar
Windows: Windows er navnet på en fasciststat som alle dets brukere bor i. Man skulle tro at de ikke hadde noe valg, siden de velger å bo i en stat med en slik ond og autoritær regjering, men de har faktisk plenty med valg. De betalte faktisk en formue for å få lov til å bo i Windows-land. Er det da fordi det er fint å bo i Windows-land, hvis man ser bort ifra at det er en fasciststat? Nei, det er det HELLER ikke. Innbyggerne får titt og ofte beskjed om å sikkerhetsoppdatere livene sine, så de skal kunne overleve. Denne fasciststaten er en supermakt, og verdens største nasjon.

1. Lær deg hva "fasciststat" er for noe.

2. USA er ikke EN stat. USA er et land med de forente stater.

3. Det er en replublikk,ergo ingen regjering men et Presidentkanditatur, med bla. replublikanernes hus og demokratenes hus, etc.

4. Alle brukerne bor ikke i USA.

 

Konklusjon: Ja, et Windows land er et fint land å bo i :w00t: Tar meg den frihet til å legge til @ Linux suger :mad:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...