Jens Kr. Kirkebø Skrevet 25. mars 2020 Del Skrevet 25. mars 2020 oophus3do skrev (2 timer siden): Hvis han griller på hytta og uansett bærer trykk-satt gass til hytta, så ville ikke hydrogen vært særlig annerledes. Så hva mener du er problemet? Leste du i det hele tatt kilden? Hydrogen er helt uaktuelt. Både pga. vanskelig tilgjengelighet og sikkerhet (vanskelig å koble uten lekkasjer). Metanol er ok om man på sikt kan få kjøpt det på hele fat til en hyggelig pris, propan er ok i dag. Men når det ikke er brenselceller å få tak i med fornuftige spesifikasjoner til en fornuftig pris så utgår det uansett. Propan lagres under svært lavt trykk, den er tilgjengelig overalt til en rimelig penge (20,- pr. kg) og er tilsatt lukt så man lett skjønner om det er lekkasjer. En smule annerledes enn hydrogen som krever svært høyt trykk. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 25. mars 2020 Del Skrevet 25. mars 2020 (endret) Jens Kr. Kirkebø skrev (17 minutter siden): Hydrogen er helt uaktuelt. Både pga. vanskelig tilgjengelighet og sikkerhet (vanskelig å koble uten lekkasjer). Metanol er ok om man på sikt kan få kjøpt det på hele fat til en hyggelig pris, propan er ok i dag. Men når det ikke er brenselceller å få tak i med fornuftige spesifikasjoner til en fornuftig pris så utgår det uansett. Propan lagres under svært lavt trykk, den er tilgjengelig overalt til en rimelig penge (20,- pr. kg) og er tilsatt lukt så man lett skjønner om det er lekkasjer. En smule annerledes enn hydrogen som krever svært høyt trykk. Det finnes pemfc utstyr på størrelsen med en stor kaffetrakter som sammen med litt solceller kunne gjort at du slapp frakten av energien. Hvor mye trykk du har i lagring velger du jo selv etter hva du trenger. Men det havner neppe på en pris som gir mening for deg idag. Angående lekkasje så er ikke det farlig om du har det ute? Det forsvinner tross alt 20 meter i sekundet oppover, så alt du trenger er muligheten for at det eventuelt kan ha fri vei uten å kunne ansamles. Endret 25. mars 2020 av oophus3do 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. mars 2020 Del Skrevet 25. mars 2020 oophus3do skrev (2 minutter siden): Angående lekkasje så er ikke det farlig om du har det ute? Det forsvinner tross alt 20 meter i sekundet oppover, så alt du trenger er muligheten for at det eventuelt kan ha fri vei uten å kunne ansamles. Uno X i Sandvika sto jo utendørs. Sikkert ingenting som kan gå galt da.. Sikkert bedre på en avsidesliggende hytte, men likevel. Man skal ha dårlig hukommelse for å spørre om det er ufarlig. 2 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 25. mars 2020 Del Skrevet 25. mars 2020 Simen1 skrev (1 minutt siden): Uno X i Sandvika sto jo utendørs. Sikkert ingenting som kan gå galt da.. Sikkert bedre på en avsidesliggende hytte, men likevel. Man skal ha dårlig hukommelse for å spørre om det er ufarlig. Uno X i Sandvika lakk i flere timer. Den lekkasjen du så der ville aldri forekommet i det scenarioet vi snakker om, og det vet du jo egentlig selv også? Du husker vell konklusjonene til hva som skjedde der? Hvorfor i allverden skulle man lagret hydrogen med høyt trykk for hyttebruk? 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. mars 2020 Del Skrevet 25. mars 2020 oophus3do skrev (20 minutter siden): Uno X i Sandvika lakk i flere timer. Den lekkasjen du så der ville aldri forekommet i det scenarioet vi snakker om, og det vet du jo egentlig selv også? Såå.. ingenting kan gå galt? Hvis du var leverandør av utstyret, ville du skrevet under en garanti på at ingenting kan gå galt på et hydrogenanlegg på en hytte? 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 25. mars 2020 Del Skrevet 25. mars 2020 Simen1 skrev (2 minutter siden): Såå.. ingenting kan gå galt? Hvis du var leverandør av utstyret, ville du skrevet under en garanti på at ingenting kan gå galt på et hydrogenanlegg på en hytte? Har jeg sagt at ingenting kan gå galt? Jeg sier bare at det vil være sikkert. Fordelen til hydrogen er jo at det stiger i enorm fart. Dermed er det ikke farlig om du designer det korrekt. Et lite skur med et skrå-tak ville sørget for at eventuelle lekkasjer var harmløst fra et såpass lite system som det der. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 25. mars 2020 Del Skrevet 25. mars 2020 oophus3do skrev (8 timer siden): Har jeg sagt at ingenting kan gå galt? Jeg sier bare at det vil være sikkert. Fordelen til hydrogen er jo at det stiger i enorm fart. Dermed er det ikke farlig om du designer det korrekt. Et lite skur med et skrå-tak ville sørget for at eventuelle lekkasjer var harmløst fra et såpass lite system som det der. Jeg bærer 11kilos propanflasker til hytta og bruker det til oppvarming og koking. Dagens komposittflasker er en enorm forbedring i forhold til stål flasker. De veide over 20kilo og når man skal gå 600høydemeter med dette på ryggen har 8kilo lettere flaske mye å si. spørsmålet er: En flaske propan inneholder ca 150kwh varme. Hvor tung ville en beholder med 5kilo hydrogen vert? Lettere enn 13kg? Prisen ville selvfølgelig vert høyere enn propan som jeg betaler ca 200kr for 150kwh. Hydrogen vil vel koste det doble. Finnes det varmeovner som brenner hydrogen? Kokeapparat? Kjøleskap? propan er en utfordring pga at den legger seg på gulvet. Hydrogen i taket ved lekkasjer. Vet ikke helt hva som er verst? Lenke til kommentar
oophus Skrevet 25. mars 2020 Del Skrevet 25. mars 2020 Trestein skrev (21 minutter siden): spørsmålet er: En flaske propan inneholder ca 150kwh varme. Hvor tung ville en beholder med 5kilo hydrogen vert? Lettere enn 13kg? Vet ikke. Sjekk ut Hexagon Purus? Trestein skrev (21 minutter siden): Finnes det varmeovner som brenner hydrogen? Kokeapparat? Kjøleskap? Japan, UK og en haug andre nedover i Europa planlegger å erstatte naturgass med hydrogen på sikt. Du får hydrogen-boiler ja. Samt resten sies å kunne utnytte hydrogen, men ikke alt. Noe må byttes. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 25. mars 2020 Del Skrevet 25. mars 2020 Trestein skrev (24 minutter siden): propan er en utfordring pga at den legger seg på gulvet. Hydrogen i taket ved lekkasjer. Vet ikke helt hva som er verst? Siden han snakket om en generator ute, så er hydrogen best ja. Det at den stiger såpass kjapt og blander seg utover er jo en av egenskapene som blir brukt til å vise fordeler i en sikkerhetsanalyse. Samt energien du har ved 4% hydrogen blanding er mye mindre enn minste anntenningspunkt for propan, så hvis du har en liten lekkasje med et anntenningspunkt så vil du heller ha en kort flash-flamme med hydrogen med lite energi fremfor propan som har mer energi ved laveste anntenningspunkt. 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 25. mars 2020 Del Skrevet 25. mars 2020 oophus3do skrev (8 minutter siden): Vet ikke. Sjekk ut Hexagon Purus? Japan, UK og en haug andre nedover i Europa planlegger å erstatte naturgass med hydrogen på sikt. Du får hydrogen-boiler ja. Samt resten sies å kunne utnytte hydrogen, men ikke alt. Noe må byttes. Jeg sjekket vekta på noen tanker som kunne holde 5kilo hydrogen. Kommer ikke til å bære dem opp på hytta. Jeg kjenner heller ikke wobbe tall for hydrogen men innbiller meg at å koble dette inn på gasskomfyrer er litt risky. Den eneste fordelen er at det er lett å få fyr på. Tror vel egentlig at du også mener at hydrogen er ikke noe man vil ha på hytta. Det er 5ganger så tungt å frakte. Det er ekstremt eksplosjonsfarlig. Det krever ekstreme trykk koblinger. Det blir dyrt å ha ettersyn osv osv 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 25. mars 2020 Del Skrevet 25. mars 2020 (endret) Trestein skrev (8 minutter siden): Tror vel egentlig at du også mener at hydrogen er ikke noe man vil ha på hytta. Det er 5ganger så tungt å frakte. Det er ekstremt eksplosjonsfarlig. Det krever ekstreme trykk koblinger. Det blir dyrt å ha ettersyn osv osv Man kan bruke det til hus men ikke hyttene? Om man må manuelt bære ting så blir det tungvindt ja, men da kan man på sikt produsere det man trenger og frakte vann istedenfor. Det krever litt av en lekkasje og muligheten til å samles for å være eksplosjonsfarlig. Hvordan skulle du fått til det i er uteskur? Endret 25. mars 2020 av oophus3do 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 25. mars 2020 Del Skrevet 25. mars 2020 oophus3do skrev (Akkurat nå): Man kan bruke det til hus men ikke hyttene? Om man må manuelt bære ting så blir det tungvindt ja, men da kan man på sikt produsere det man trenger og frakte vann istedenfor. Jeg må nok bære vann på hytta også dessverre. Solcellene og blybatterier er tilstrekkelig for vårt bruk. Solcellepanelet er fra 1976 så det må nok skiftes snart. Men det lader fremdeles. Tviler på at jeg orker å bære en hydrogen fabrikk opp på fjellet. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 25. mars 2020 Del Skrevet 25. mars 2020 Trestein skrev (11 minutter siden): Jeg må nok bære vann på hytta også dessverre. Solcellene og blybatterier er tilstrekkelig for vårt bruk. Solcellepanelet er fra 1976 så det må nok skiftes snart. Men det lader fremdeles. Tviler på at jeg orker å bære en hydrogen fabrikk opp på fjellet. Trur du overvurderer størrelsen man trenger. Det finnes utstyr du har på benken som kan produsere hydrogen. Slike finnes til bruk på diverse laboratorium. Så størrelsen kommer an på behovet. På ei hytte så er det ypperlig med lang tid mellom besøkene. 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 25. mars 2020 Del Skrevet 25. mars 2020 oophus3do skrev (1 minutt siden): Trur du overvurderer størrelsen man trenger. Det finnes utstyr du har på benken som kan produsere hydrogen. Slike finnes til bruk på diverse laboratorium. Så størrelsen kommer an på behovet. På ei hytte så er det ypperlig med lang tid mellom besøkene. Behovet kjenner jeg. For å slippe kompressor må jeg ned i 60bar. Det blir en kjempetank. Dessuten så har jeg som regel 6slike propan flasker stående. Da trenger jeg 30kilo hydrogen i en tank. En tank som tar 5kilo og som tåler 60bar sjekket jeg vekten på 850kg. Egentlig lite når man ser på hva en starteluftflaske som tåler 30bar veier. Tror heller ikke at myndighetene hadde likt slike store tanker rundt hytta. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 25. mars 2020 Del Skrevet 25. mars 2020 Trestein skrev (3 minutter siden): En tank som tar 5kilo og som tåler 60bar sjekket jeg vekten på 850kg Ja, det gir mening at den tanken du fant slang på ei 0 og vell så det vs 5kg på 700bar I en bil. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 25. mars 2020 Del Skrevet 25. mars 2020 Trestein skrev (5 minutter siden): Tror heller ikke at myndighetene hadde likt slike store tanker rundt hytta. Myndighetene som planlegger å integrere hydrogen i mange flere segmenter enn på hyttene? 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 25. mars 2020 Del Skrevet 25. mars 2020 oophus3do skrev (1 minutt siden): Myndighetene som planlegger å integrere hydrogen i mange flere segmenter enn på hyttene? Jeg tror det er langt frem. Industribygg som har egne hus for kjeler kan nok det gi mening. Da kan tanken og kjelen plasseres vekk fra bygninger og sikkerhet ivaretas. Problemet er kostnad for hydrogen som i slike sammenhenger må konkurere med varmepumper og biofuels. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 25. mars 2020 Del Skrevet 25. mars 2020 Trestein skrev (Akkurat nå): Problemet er kostnad for hydrogen som i slike sammenhenger må konkurere med varmepumper og biofuels. Har du lest noe om kostnadene? Sist gang så tok du opp prisen på hydrogen fra gassreforming. Så jeg er litt usikker på om du er oppdatert i det. Hvorfor ønsker EU og Japan å erstatte naturgass om det ikke gir mening økonomisk sett? 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 25. mars 2020 Del Skrevet 25. mars 2020 oophus3do skrev (7 minutter siden): Har du lest noe om kostnadene? Sist gang så tok du opp prisen på hydrogen fra gassreforming. Så jeg er litt usikker på om du er oppdatert i det. Hvorfor ønsker EU og Japan å erstatte naturgass om det ikke gir mening økonomisk sett? Jeg tror ikke at de regner med å spare mye penger på dette. Å produsere hydrogen fra naturgass er vel den rimligste metoden i dag. Kutter de naturgassforbruk må de lage den vha elektrolyse eller vha sink og saltsyre. Dette blir nok kostbart. Tyskerne laget bensin av kull under krigen. Det var nok ikke pga pris. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 26. mars 2020 Del Skrevet 26. mars 2020 Trestein skrev (21 minutter siden): Jeg tror ikke at de regner med å spare mye penger på dette. Å produsere hydrogen fra naturgass er vel den rimligste metoden i dag. Kutter de naturgassforbruk må de lage den vha elektrolyse eller vha sink og saltsyre. Dette blir nok kostbart. Tyskerne laget bensin av kull under krigen. Det var nok ikke pga pris. Trur er et godt ord som passer seg fint her. Hvorfor ikke bare lese analysene på dette? Samt det er flere måter å produsere hydrogen på. De undersøker å splitte vann fra reflektert solenergi også feks. Samt solpaneler som gjør det direkte. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå