Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Er frykten for Corona-viruset sterkt overdrevet? Tilgjengelig data tyder på det

Anbefalte innlegg

Jeg tenker at uansett om frykten for corona er overdrevet eller ei, så vil dette stå seg som en meget viktig lekse fremover. Ingen land er forberedt på pandemi, selvom vi vet at risikoen alltid er der og selvom vi vet at antibiotika vil slutte å fungere. De pengene vi nå taper, kunne vært unngått tapt, ved å investere i helsevesen, beskyttelse og forberedelser slik TED talken til Bill Gates fra 2015 (?) så fint illustrerer. 

Vi er sårbare for virus og bakterier, og med en gang man havner på etterskudd, slik store deler av verden viser nå, så kan det potensielt gå riktig riktig illle. 

Oppi det hele så er vi også mennesker, det kan godt hende dødsraten ikke blir så stor, og at flere dør av de økonomiske konsekvensene dette fremtvinger, men samtidig så er det ikke mange i mennesker eller ledere i verden som kunne lent seg tilbake og sagt, "bare la dette stå til, om vi må kjøre vekk lik med bulldosere, så får vi gjøre det.. konsekvensene av å prøve å stoppe dette er ikke verdt det. "

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, knipsolini said:

Spennende tall du kommer med. Mistenker det er noe du har regnet deg frem til, ikke noe som noen med ekspertise har regnet ut? Vil du forklare hvordan du har regnet deg frem til dette? Hvilken faglig bakgrunn har du, ettersom du tør å være så bastant på estimatene dine som nødvendigvis er basert på en haug av usikre antagelser? 

Alle tall er basert på antagelsene jeg nevner i tråden, altså at 0.5%/1% av befolkningen vil trenge å bli lagt inn på sykehus og R0 er på 1.3/2.5. Dette er veldig konservative tall, jeg tror andelen som vil ha behov for å bli lagt inn på sykehus vil være høyere.

Last ned excelarket og du vil se hvordan jeg regnet det ut. Konklusjonen er at selv om man flater ut kurven, så vil kapisiteten bli sprengt fullstendig og det vil føre til større skade på økonomien.

Om du trenger en autoritet til å si det samme som meg, så kom Imperial College of London til nøyaktig samme konklusjon. 

0*VOG5Nly8WNBycjeF

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Radovan skrev (7 timer siden):

Vi har sikkerhetsnett i Norge så noen eksplosjon av selvmord her tviler jeg sterkt på , USA eller nede på Europa er en helt annen situasjon dog

Jeg personlig tror vi har mistet flere en 12 liv indirekte av dette, når man vet opptil 550 tar livet sitt på en vanlig år.

Husker godt 2008 fortsatt....

Lenke til kommentar
22 hours ago, Baranladion said:

Jeg tenker at uansett om frykten for corona er overdrevet eller ei, så vil dette stå seg som en meget viktig lekse fremover. Ingen land er forberedt på pandemi, selvom vi vet at risikoen alltid er der og selvom vi vet at antibiotika vil slutte å fungere. De pengene vi nå taper, kunne vært unngått tapt, ved å investere i helsevesen, beskyttelse og forberedelser slik TED talken til Bill Gates fra 2015 (?) så fint illustrerer. 

Her tror jeg alle kan være enige ja, vi virker overaskende lite forberedt på hvordan en slik situasjon skal håndteres.

• Globalt er det er full uenighet i hvordan en slik spredning skal håndteres
  • Uenighet i hvorvidt masker bør brukes
  • Uenighet i hvorvidt hansker bør brukes
  • Uenighet i Antibacs effektivitet

Eneste det er enighet i er at å vaske hendene er viktig.

Flere av tiltakene som iverksettes bærer også preg av å være hasteinnført uten å ha vært grundig gjennomgått på forhånd (f.eks hytteforbudet, sier ikke at det er feil, men det fremstår ikke som godt planlagt).

Etter min mening er den største tabben som ble begått i Norge at ingenting ble gjort med utenlandske fly som ankom i begynnelsen. Da skifolket fra Østerike kom hjem var det allerede kjent at det var stor spredning fra det stedet. Absolutt alle passasjerer som kom hjem fra steder hvor det var påvist smitte, burde blitt geleidet direkte ut fra flyet og rett hjem i karantene. Ikke innom taxfri og gjennom tollen.

Endret av John-B
Lenke til kommentar

https://www.fhi.no/nyheter/2020/influensautbruddet-er-pa-sitt-hoyeste/

[5. mars 2020] Hittil har drøyt 61 050 personer fått diagnosen influensa av fastlege og legevakt, mens i underkant 2300 personer har vært innlagt på sykehus med influensa. 

.....

Barn og unge i skolealder er hardere rammet enn normalt denne sesongen. Det har vært flere store utbrudd i skoler og barnehager. FHI er orientert om at det også har vært dødsfall i disse aldersgruppene.

.....

Omtrent halvparten av innleggelsene har vært blant personer under 60 år.

............

Hele 124 210 prøver har blitt undersøkt for influensa i Norge så langt denne sesongen. Det er laboratoriepåvist i overkant av 13 000 tilfeller, 1400 av disse den siste uken. Andelen positive prøver er på middels nivå sammenlignet med tidligere år.

..................

I gjennomsnitt forventes det at rundt 100 000 personer går til legen på grunn av influensalignende sykdom bare i løpet av vintermånedene i Norge. Rundt 5000 personer innlegges på sykehus med influensa og det er anslått at 900 personer dør som følge av influensa. I Norge tilhører omkring 1,6 millioner en risikogruppe for alvorlig influensasykdom.

Lenke til kommentar
22 hours ago, John-B said:

Etter min mening er den største tabben som ble begått i Norge at ingenting ble gjort med utenlandske fly som ankom i begynnelsen. Da skifolket fra Østerike kom hjem var det allerede kjent at det var stor spredning fra det stedet. Absolutt alle passasjerer som kom hjem fra steder hvor det var påvist smitte, burde blitt geleidet direkte ut fra flyet og rett hjem i karantene. Ikke innom taxfri og gjennom tollen.

På det tidspunktet så var planen å bare la viruset spre seg, og derfor satte de ikke igang tiltak.

Når de fant ut at det ikke var et vanlig influensavirus allikavel så fikk Erna panikk, og gjennomførte masse tiltak som FHI ikke støttet. Da er det ikke rart at vi ender opp med mange lite gjennomtenkte forslag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (På 22.3.2020 den 2.12):

Jeg personlig tror vi har mistet langt flere liv til nå fra selvmord indirekte av dette en selve viruset til nå, og da snakker vi om yngre folk som fortsatt kunne hatt en god lang framtid.

Vet at flere rundt meg sliter ekstremt om dagen.

Selvmord er selvvalgt, en sykdom som smitter så lett som Covid-19 er ofte ikke selvvalgt (for enkeltindivider).

Lenke til kommentar
Allinuse skrev (7 timer siden):

Selvmord er selvvalgt, en sykdom som smitter så lett som Covid-19 er ofte ikke selvvalgt (for enkeltindivider).

Jeg snakker om friske individer utenom at de plages av noe psykisk, psykiske lidelser er veldig ofte ikke noe selvvalgt med.

Hvis man regner med alle eldre som har død på sykehjem osv så gruser covid-19 selvmordsraten.

Overgrep, vold, ptsd etc er lite selvvalgt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...