Gjest Slettet-404071 Skrevet 20. mars 2020 Del Skrevet 20. mars 2020 (endret) Vi får en del spørsmål om dette, så lager en kort informasjonstråd. Bruk gjerne denne tråden til å spørre og stille hverandre spørsmål. Regler for sykefravær: Arbeidstakere har fremdeles rett til full sykelønn Det er mulig å få sykepenger i inntil ett år. Arbeidstakere betaler berre lønna de første tre dagene ved sykefravær som er relatert til korona. Etter det, så tar NAV regningen fra dag 4. Selvstendig næringsdrivende og frilansere får sykepenger fra NAV fra den 4. sykedagen. Disse har rett til 80 prosent sykelønn. Regler for permittering og dagpenger Permitterte arbeidstakere får lønn fra arbeidsgiveren sin i bare to dager etter permittering. Fra dag 3 til dag 20 får den permitterte utbetalt dagpenger fra NAV. Dette tilsvarer 100 prosent lønn. Dette gjelder inntekter opp til 6G (Altså rundt 600 000 kr). For å ha rett til dagpenger, må man være permittert i minst 40%. Det skal ikke være ventetid på 3 dager før utbetaling av dagpenger. Kilde: NRK Her finner du informasjon fra NAV i forbindelse med koronaviruset. Endret 20. mars 2020 av Slettet-404071 Lenke til kommentar
ungutvikler Skrevet 28. mars 2020 Del Skrevet 28. mars 2020 (endret) Stemmer det at dagpengegrunnlaget regnes ut ifra de siste 12 månedene? Jeg er i prøveperioden (6 måneder) for en 100% stilling og er nå permittert 60%. Det gjør det vanskelig å anskaffe en annen jobb, og dagpengegrunnlaget mitt (om det regnes de siste 12 månedene) er i overkant av 220K. Jeg går altså kraftig ned i lønn og det gir ringvirkningen i hele økonomien min i en periode som arbeidsgiveren estimerer til å vare i 3-4 måneder. Er dette gyldig grunn for å si opp jobben og likevel kvalifiserer til dagpenger sånn at jeg får anledning til å anskaffe en annen jobb? Endret 28. mars 2020 av ungutvikler Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå