Gå til innhold

Power - endring av åpent kjøp med tilbakevirkende kraft

Anbefalte innlegg

I helgen (15.3.2020) bestilte jeg en pc-skjerm fra Power i den tro at kjøpet var omfattet av deres veldige gode ordning for åpent kjøp, hvor selv brukte produkter kan returneres innenfor 60 dager. Produktet kunne bestilles fra både Power og Elkjøp, men var billigere hos Power. Den 18.3.2020 ser jeg ved en tilfeldighet at følgende beskjed er lagt ut under kjøpsvilkår på Power sine sider:

"Grunnet den pågående situasjonen knyttet til koronaviruset (COVID-19) og usikkerhetene dette medfører gjelder ikke våre kundefordeler åpent kjøp og annonsegaranti. Dette innebærer at vi ikke tar i mot varer du har tatt med hjem/testet hjemme, og gjelder kjøp gjort fra og med fredag 13. mars. Garanti- og reklamasjonsrettigheter påvirkes ikke av dette, og gjelder fortsatt. Vi beklager ulempene dette medfører."

Jeg tar umiddelbart kontakt med Powers kundeservice for å høre når denne beskjeden ble lagt ut på deres hjemmeside, da jeg er sikker på at jeg leste gjennom vilkårene for åpent kjøp før jeg la inn bestilling. Etter å ha sjekke med kolleger bekrefter kundeservice over chat at nettsiden ble oppdatert med denne informasjonen mandag 16.3.2020. Da jeg kommenterte at jeg var skeptisk til hvorvidt dette kan endres med tilbakevirkende kraft fikk jeg til svar at jeg måtte ta dette opp med butikken. Dette er for meg ikke aktuelt, da produktet jeg har kjøpt på dette tidspunktet var ventet å ankomme min lokale post-i-butikk dagen etter. 

Til sammenligning er også Elkjøps tilsvarende ordning for åpent kjøp fjernet for kjøp fra og med mandag 16. mars. Dette betyr også at dersom informasjon om åpent kjøp var gjort tilgjengelig på kjøpstidspunkt (15.3) kunne man valgt å heller handle fra Elkjøp, hvor denne endringen ennå ikke var satt i effekt. 

Mitt spørsmål er derfor først og fremst om noen med inngående kjennskap til Forbrukerkjøpsloven kan bekrefte hvorvidt det er anledning til å endre vilkår med tilbakevirkende kraft? Utløser eventuelt COVID-19 noen unntak? På samme side for kjøpsvilkår står for øvrig følgende:

"Avtalen er bindende ved kjøp av varer på power.no og i butikk, for kunder og Power Norge AS, herunder også Power sine franchisetakere og gjelder fra din bestilling er mottatt, med mindre det er feil i produktinformasjonen, priser, bilder, eller i din bestilling, og kunden innså, eller burde ha innsett at det forelå en slik feil."

I utgangspunktet ønsker jeg å opprettholde kjøpet, men omfattet av åpent kjøp som var avtalen per kjøpstidspunkt så vidt jeg kan forstå. 

Videre er et ytterligere spørsmål om denne endringen som er gjort kan gjøre unntak fra Angrerettlovens 14 dagers returrett under visse vilkår? Mitt produkt vil fra 19.3 være mulig for meg å hente på post-i-butikk, men ifølge kjøpsvilkårene til Power kan jeg ikke returnere produktet dersom det er tatt med hjem (uten at det heller er brukt). Kan COVID-19 så enkelt ugyldiggjøre bestemmelsene av Angrerettloven?

Endret av Pasifist92
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må ha stått en eller annen plass at "åpent kjøp" kan fjernes med tilbakevirkende kraft. Sjekket en mail fra Power desember 2018, der stod det ikke noe slikt (men da var det riktignok 30 dager åpent kjøp).

Uansett så snakker Power om sitt "åpent kjøp" som ikke gjelder nå, du snakker om å levere tilbake ubrukt produkt i emballasjen. Du må vel betale fraktkostnader, men ellers står du fritt til å benytte deg av angreretten innen 14 dager. Sleipt av Power om de prøver å forvirre deg. 

https://www.forbrukerradet.no/forside/angrer-du-pa-et-kjop :

Du har angrerett når:

• kjøpet har blitt gjort over internett eller via telefon (og næringsdrivende har lagt opp til at salget skal skje på den måten).
  • kjøpet foregikk hjemme, på gaten eller stand – og du handlet for over 300 kroner.

Hva er gyldig grunn?

Du behøver ikke å oppgi noen som helst grunn for å bruke angreretten, men du må holde fristen.

Kan jeg teste det jeg har kjøpt?

Du kan åpne emballasjen og undersøke varen. Hvis du gjør for omfattende undersøkelser, eller varen blir skadet, kan du risikere at du ikke får tilbake hele beløpet.

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...