Skyttemamma Skrevet 18. mars 2020 Del Skrevet 18. mars 2020 (endret) Jeg går oppsigelsestid på 3 mnd i min stilling akkurat nå og har min siste dag 27.mars. 1. april skulle jeg startet i ny jobb i ny bedrift, men har i dag fått telefon om at min nye jobb er strøket av organisasjonskartet som følge av nedbemanning ifm korona-viruset. Dermed står jeg uten jobb og er fra 1.april arbeidsledig, noe som er krise. Dette setter meg i en vanskelig situasjon økonomisk og jeg har havnet i en skikkelig krise. Jeg har oppsigelsestid på 14 dager i prøvetid ifl kontrakten min, har jeg noe krav på erstatning i denne situasjonen? Endret 18. mars 2020 av Skyttemamma Lenke til kommentar
Gjest 734f1...150 Skrevet 18. mars 2020 Del Skrevet 18. mars 2020 Det er nok dessverre for deg en god nok grunn til å si deg opp. Om de kan gjøre det med 2 ukers oppsigelsestid klarer jeg ikke skjønne uti i fra aml. @krikkert kan sikkert klargjøre det. Jeg vet heller ikke om det er noen innskrenkelser i kravet om drøfting når du ikke har startet i jobben enda. I utgangspunktet skal oppsigelser drøftes først. Dette kan altså muligens være en ugyldig oppsigelse som om ikke annet kan gi deg rom til å forhandle om bedre vilkår når du slutter. Men om du er med i en fagforening vil jeg sterkt oppfordre deg til å kontakte den eller melde deg inn i en relevant forening. De yter juridisk hjelp i en situasjon som denne. Den letteste løsningen din er nok, på kort sikt, å høre om du kan fortsette der du er nå eller om din erfaring eller utdanning trengs andre steder. Mange i helsesektoren trenger jo folk nå, og ikke nødvendigvis bare de med helsefaglig bakgrunn? Anonymous poster hash: 734f1...150 Lenke til kommentar
Skyttemamma Skrevet 18. mars 2020 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2020 Takk for svar, jeg har ytret ønske om å fortsette der jeg er, men det er allerede ansatt ny mann i min stilling og det er sendt ut varsel om permitteringer som gjør at jeg som har sagt opp ikke er med i kabalen som legges. Jeg sitter igjen som den store taperen her og noen ny jobb nå er ikke enkelt å få tak i så lenge Norge AS har stengt ned. Derfor veldig glad for alle innspill jeg kan få, takk nok en gang. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. mars 2020 Del Skrevet 18. mars 2020 Når en arbeidsavtale er inngått - selv om arbeidstaker ikke har tiltrådt stillingen - må den avsluttes etter reglene i arbeidsmiljøloven kapittel 15 (med visse forbehold som ikke er spesielt relevante her). Dette inkluderer drøftingsplikten. Utgangspunktet er at oppsigelsestiden er på én måned. Fra dette finnes det to relevante unntak - prøvetidsbestemmelsen i arbeidsmiljøloven § 15-3 syvende ledd, og driftsnedleggelsesbestemmelsen i § 15-3 tiende ledd, begge deler åpner for at oppsigelsestiden kan være så kort som 14 dager. Prøvetidsregelen er ikke relevant her - den kommer bare til anvendelse hvis arbeidstaker sies opp med en prøvetidsrelevant begrunnelse. Men driftsnedleggelsesbestemmelsen er relevant, og oppsigelsestiden hos ny arbeidsgiver kan nok være 14 dager - hvis driften hos ny arbeidsgiver innstilles helt eller delvis. Hvis ikke er oppsigelsestiden én måned fra 1. april, og oppsigelsen må være saklig begrunnet. Du bør kontakte fagforening eller arbeidsrettsadvokat. 2 3 Lenke til kommentar
Skyttemamma Skrevet 19. mars 2020 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2020 Tusen takk @krikkert, lovverket er stort og omfattende så jeg setter stor pris på tilbakemeldingen din. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå