Gå til innhold

Her er innmaten i PlayStation 5 sammenlignet med Xbox Series X


Anbefalte innlegg

RamGuy skrev (1 time siden):

Her må man jo også ta i betraktning Sony sin "variable frequencies". Det virker som PS5 vil ha en power limit, så utviklere må selv bestemme om de ønsker å prioritere CPU eller GPU, eller en balanse. Virker ikke som det er realistisk at PS5 skal kunne kjøre på maksimale frekvenser på CPU og GPU samtidig, hvertfall ikke over lange perioder.

Xbox Series X på sin side gjorde jo Microsoft et stort nummer ut av at var designet til å kunne kjøre på maksimale frekvenser over lang tid uten throttling. Så det virker jo som "peak performance" er mer relevant på Xbox Series X kontra PlayStation 5 så spørs jo om ikke forskjellene på ytelse da fort blir større i praksis på grunn av såpass forskjellige tilnærminger på hvordan dette skal løses.

50% tregere lagring er det jo alt for tidlig å si noe om. Har du vært med på SSD-kjøret på PC i noen år så vet man jo at sekvensiell ytelse er mer for ren markedsføring enn noe annet. Er ikke før vi ser random read/write på forskjellige queue depths at vi vet den reelle og relevante ytelsen og den har ofte ikke noen direkte sammenheng med de sekvensielle tallene.

Tviler nok ikke på at Sony sin lagring er raskere, det virker som de har et større fokus på det. Men hvor mye raskere er det vanskelig å si per nå og alle vet jo at NAND ikke klarer å sustaine slike tall i mer enn et par sekunder på grunn av throttling så vi må jo nesten se hvordan de klarer seg i praksis før man konkluderer så mye der.

Microsoft har jo tilsynelatende også en helt annen tilnærming til dette ved å inkludere 10 GB RAM med høyere båndbredde, og 6 GB med lavere båndbredde, bruk av DirectStorage API og Sampler Feedback Streaming osv.. Sony virker som de i all hovedsak ønsker å ha all lagring på disken, med minimal bruk av caching og andre metoder mens Microsoft ser ut til å gå i en helt annen retning. Minnebåndbredden er jo fremdeles latterlig mye raskere enn ytelsen på disse diskene så det er nok ikke så rett frem som å lese seg blind på de sekvensielle tallene til disken.

PS5 sin GPU vil absolutt ikke kjøre låst på 2.23 GHz, men hvis den når et "minimum" på 2.05 GHz er det fortsatt 9.5 TFLOPS. Mark Cerny sa at GPU-en ville stort sett være veldig nærme 2.23 GHz under normal bruk, så vi må nesten anta at det ikke er så voldsomt mye lavere i de fleste spill.

Vi har jo sett hvor bra boost fungerer i PC-verden for Nvidia og AMD, så hvorfor ikke bruke det i en mer deterministisk variant på konsoller?

2.23 GHz er mye høyere enn eksisterende RDNA-grafikkort presterer (selv overklokket), så det er tydelig at AMD har gjort noen endringer i RDNA2. Alternativt vil PS5 bli like ustabil som den originale Xbox 360 som følge av for høye klokkefrekvenser, det hadde vært... Flaut

Tror ikke 4K random er så veldig viktig for en spill-SSD: høyoppløste teksturer måles i MB, ikke kB. Selv med kompresjon vil det være ganske store filer som overføres. Denne generasjonen har det vært svært lite kompresjon i bruk (på grunn av de elendige Jaguar-kjernene), det vil nok endre seg med neste generasjon når det er dedikerte blokker for kompresjon og dekompresjon på systembrikkene.

NAND kan fint opprettholde høy leseytelse over lengre tid, det må bare kjøles ned.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Magnus Rydningen skrev (Akkurat nå):

Har du sett specs på antall ROP og TMU på PS5 og Xbox SX?

Antall TMU følger antall CU, så der har SeXbox en fordel.

De fleste antar at ROPs også følger antall minnekontrollere, hvis det ikke er tilfelle vil PS5 ha en vesentlig større fordel fordi SeXbox må ha en crossbar lignende HD 7970 (som ikke fungerte spesielt bra for gaming).

Lenke til kommentar
Iki skrev (3 timer siden):

Jaha? Basert på?

SSD/IO farten er styrken til PS5. Raskere en noe som er på markedet idag og som vil etterhvert kun «matches» på high-end PC.

Når utviklere starter å designe spill rundt SSD (noe ingen gjør idag utenom Starship Citizen som kommer engang i 2050) så vil det være retta mot hva gjennomsnittet har av moderat raske SSD. Ikke hva PS5 og high-end PC’r har.

Akkurat som Cell så kommer det til etterhvert å være kun Sony sine studioer som kommer til utnytte PS5 sin SSD.

Igjen så ser det ut som Mark Cerney har vært med å designe noe som egentlig er helt rått (noe Cell også var) men som blir for unikt i det store bilde.

Lenke til kommentar
LarZen skrev (2 minutter siden):

Når utviklere starter å designe spill rundt SSD (noe ingen gjør idag utenom Starship Citizen som kommer engang i 2050) så vil det være retta mot hva gjennomsnittet har av moderat raske SSD. Ikke hva PS5 og high-end PC’r har.

Akkurat som Cell så kommer det til etterhvert å være kun Sony sine studioer som kommer til utnytte PS5 sin SSD.

Begge konsollene får jo nå SSD lagring, så om de selger slik som ps4 og Xbox one, så snakker vi om ca 156 millioner enheter.

Så kommer jo også SSD lagring på PC til å utvikle seg betydelig nå fremover, da pcie 5.0 er rett rundt hjørnet.

Lenke til kommentar
LarZen skrev (8 minutter siden):

Igjen så ser det ut som Mark Cerney har vært med å designe noe som egentlig er helt rått (noe Cell også var) men som blir for unikt i det store bilde.

Det er ikke vanskelig å dra nytte av raskere lagring, det mest åpenbare er selvfølgelig reduserte lastetider, men det betyr også at det er kortere responstid for å hente ut eksempelvis 256MB med data

Lenke til kommentar

Jeg tenker på løsninger og spill design. Som er hvorfor utviklere er så glad SSD nå endelig kommer til konsoll. Utviklere ifra Sony har utrykket hvor spennende og revolusjonerende SSD/IO på PS5 er og det er jo ikke rart.

For det første så er det skikkelig imponerende. Men for det andre så lager dem kun (stort sett) spill til PlayStation. Så dem kan og vil utnytte det.

Men andre som lager spill som skal kjøre på flere plattformer kan ikke og vil ikke designe for kun hva PS5 og high-end PC’r også etterhvert kan klare da dem må ta hensyn til alle dem andre. PS5 spill kommer ikke til å få versjoner av samme spill som har helt andre level design pga hva en så rask SSD kan gjøre. Det sier seg jo selv...

Det gjenstår å se selvfølgelig. Men så langt så ser det her veldig ut som enda en Cell situasjon. 

Lenke til kommentar
Magnus Rydningen skrev (48 minutter siden):

Tror de har en splittet minnekontroller der GPUen har direkte tilgang til de 10GB på en 320bit bus og CPU på en 192bit bus med 6GB. PS5 med en felles minnekontroller på 256bit så vil tro at Xboxen ender opp med litt flere ROPs da

Det er feil. Det er 10 brikker med GDDR6, hver med et 32-bit grensesnitt. 6 av brikkene er 2GB, de resterene 4 brikkene er 1GB.

Hvis Microsoft hadde hatt en 512-bit minnebuss kan du være sikker på at de hadde snakket om det.

Lenke til kommentar

Det mangler vel så mye informasjon om funksjonaliteten til SSDene i både Series X og PS5 samt softwareløsningne som skal gå hånd i hånd med disse at det er nesten poengløst å diskutere de enda, og vi vil vel ikke vite noen ting om hvordan de faktisk yter mot hverandre før minst ett år inn i neste generasjon.

Sett bort fra SSDene så er totalt sett PS5 allerede bare en stor skuffelse med dårligere hardware og de vil for fjerde generasjon på rad sansynligvis fortsette å ha ett økosystem som ligger årevis bak Xbox sitt på nesten alle måter dersom de ikke gjør drastiske endringer over hele fjøla før release.

Lenke til kommentar
On 3/21/2020 at 1:14 PM, LarZen said:

SSD/IO farten er styrken til PS5. Raskere en noe som er på markedet idag og som vil etterhvert kun «matches» på high-end PC.

Når utviklere starter å designe spill rundt SSD (noe ingen gjør idag utenom Starship Citizen som kommer engang i 2050) så vil det være retta mot hva gjennomsnittet har av moderat raske SSD. Ikke hva PS5 og high-end PC’r har.

Akkurat som Cell så kommer det til etterhvert å være kun Sony sine studioer som kommer til utnytte PS5 sin SSD.

Igjen så ser det ut som Mark Cerney har vært med å designe noe som egentlig er helt rått (noe Cell også var) men som blir for unikt i det store bilde.

Dette futureproofer jo konsollen ganske bra. Det at de har basert seg på standard NVMe basert på PCIe 4.0 hjelper jo godt på. Mye bedre en MS sin proprietære løsning. Designer man for NVMe blir det bra, og det gir neppe noe problemer for andre systemer om man klumper sammen småfiler i store filer som ikke vil påvirke hvordan det fungerer i et HDD eller optisk oppsett. Det å sammenligne det med CELL synes jeg er ganske på kanten uten å komme med vesentlige detaljer. CELL var en APU-modell som krevde veldig mye å brette hjernen rundt noe som igjen gjorde at det tok lang tid og mye tilrettelegging fra Sony for å hjelpe utviklerene til å bruke SPE'ene aktivt. En standardisert modell av NVMe er peanuts i forskjell og enkel å bruke og tilpasse ting til. Det er snakk om LBA til disk og vanligvis 4K-blokker på en NVMe, og det mest komplekse du kommer borti er vel om Sony har kuttet LBA-oversettelsen.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
LarZen skrev (På 21.3.2020 den 13.14):

SSD/IO farten er styrken til PS5. Raskere en noe som er på markedet idag og som vil etterhvert kun «matches» på high-end PC.

Når utviklere starter å designe spill rundt SSD (noe ingen gjør idag utenom Starship Citizen som kommer engang i 2050) så vil det være retta mot hva gjennomsnittet har av moderat raske SSD. Ikke hva PS5 og high-end PC’r har.

Akkurat som Cell så kommer det til etterhvert å være kun Sony sine studioer som kommer til utnytte PS5 sin SSD.

Igjen så ser det ut som Mark Cerney har vært med å designe noe som egentlig er helt rått (noe Cell også var) men som blir for unikt i det store bilde.

Det er egentlig noe ganske annet enn hva situasjonen med Cell var. Cell var bare noe helt annet enn alt annet. Pushet tall, men var notorisk vanskelig å utnytte de tallene. Jeg (og flere med meg) tror også at det hovedsakelig blir Sony-studioer og et fåtall andre som virkelig kommer til å utnytte SSD-hastigheten, men for Cell sin del var det bare at hele arkitekturen var alt for kompleks. X360 og PS3 var så utrolig ulike, mens nå kjører de så og si på samme maskinvare og arkitektur. Det er noe helt annet å ikke få utnyttet CPU/GPU vs SSD.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Litt XsX-bashing for minnekonfigurasjonen de har valgt når det er mye minne i bruk samtidig med interleave. Vet ikke hvem som står bak dette og intensjonene men det er teknisk og litt omdiskutert, uvisst hvor mye fanboi-mentalitet.

https://hole-in-my-head.blogspot.com/2020/03/analyse-this-next-gen-consoles-part-9.html

Går du på hovedsiden ser du hele serien av artikler om ønskelig.

PS5 ser ut til å holde ganske bra tritt mot XsX, selv om MS har lagt inn mye jobb i den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...