Gå til innhold

nytt digitalt eller brukt digitalt speilrefleks?

Anbefalte innlegg

Vurderer å gå til anskaffelse av et passe seriøst kamera. I utgangspunktet passer det meg å bruke rundt 3000kr. Jeg begynte med å kikke på Nikon Coolpix 3100 og Kodak EasyShare DX6340. Men etter å ha lest testene her og sett på bildene som var tatt med kameraene, så er jeg redd for at kvaliteten er litt for dårlig. Jeg er i utgangspunktet ikke en fotoentusiast, men jeg driver endel med design, og jeg har nok ganske høye krav til skarphet. Bildene tatt med disse to kameraene synes ikke jeg er skarpe nok.

Jeg liker vel bildene mine nøytrale (ærlige?) og skarpe. Derfor begynte jeg å kikke i noe høyere prisklasser. Kodak DX6490 ser ut som et spennende alternativ, med 10x optisk zoom. Men jeg er litt skeptisk til "kodak-farger" og angivelig agressiv støyreduksjon. Er det kanskje noen bedre alternativer for meg i denne prisklassen? Nikon Coolpix 4300 kanskje?

En annen mulighet er å gå til anskaffelse av et Olympus Camedia E-10, brukt sådan. Dette skal være mulig å finne brukt for 5500-6000kr. Det er i utgangspunktet mer penger enn hva jeg har tenkt å bruke, i tillegg synes jeg kameraet blir litt stort. Problemet blir da at jeg ikke tar med meg kameraet like ofte, og dermed blir det brukt mindre, både fordi det er stort og dyrt. Det vil legge en demper på min gryende fotointeresse. Skal vel ikke legge skjul på at det kan bli brukt på en og annen fest også, ikke alle som tar partybildene sine med speilreflex!?! Men hvis speilrefleks er det som gir meg ganske skarpe bilder så blir jeg kanskje ikke fornøyd med noe annet? Og det er jo dumt å bruke 4000 kr på noe jeg ikke blir fornøyd med!

Setter pris på om noen vil bruke litt tid på å gi meg noen tips.

Mvh

Knut

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av alle kameraene du nevner her tar nok E10 klart best bilder. Hvis størrelsen er et problem kan du vurdere f.eks. Olympus C-5000 eller C-5060.

Dette med skarpheten bør du kanskje utdype. Det kan bety så mangt.

Alle digitalkameraer av denne typen har en enorm dybdeskarphet, og så lenge kameraet står stødig når man fotograferer og autofokusen fungerer blir bildene veldig "skarpe".

Graden av såkalt "kunstig skarphet" varierer imidlertid, men den kunstige skarpheten er ofte mindre på dyrere kameraer. Dette fordi man like gjerne kan legge til kunstig skarphet i et bildebehandlingsprogram. Skarpheten vil også virke bedre når bildet blir nedskalert eller skrevet ut i et mindre format.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Så du tror Olympus C-5000 er et bedre kjøp for meg enn DX6490? Ender vel kanskje opp med det C-5000 da... Selv om det kun har 3x OZ.

For å prøve å utdype skarphet litt...

bilde1

Skulle ønske meg bedre definerte kanter på f.eks kronbladet nede til høyre og kronbladene som stikker rett opp. Vet at dette ser bedre ut når bilde forminskes.

bilde2

Særlig de røde blomstene nede til høyre er dårlige. Mulig det er begrensninger i web-farger som gir dette?

Ønsker thighter'e og mer definerte bilder, om de ordene gir noe mer mening. Men det er vel som du sier at selv bildene fra DX6340 (som eksemplene er hentet fra) blir skarpe hvis kameraet står på stativ!?

M

Knut

Lenke til kommentar

Etter å ha kikket litt til vurderer jeg sterkt Olympus C-740 UZ, hovedsaklig pga 10x OZ og en pris på rett over 3k.

Et annet alternativ er Cannon A80 fordi jeg har et par CF brikker liggende.

Fuji Finepix S3000 passer meg også ut fra spesifikasjoner, men jeg så en test av S5000 på disse sidene som ikke var alt for positiv, så jeg har vel kanskje slått fra meg dette.

Noen kommentarer før jeg evt. går for C-740 UZ?

K

Lenke til kommentar

Olympus C-7x0 kan absolutt anbefales, dersom du har bruk for zoomen. Velg C-750 isåfall. Men husk at linser med mye zoom slipper inn mindre lys og derfor er mindre egnet f.eks. innendørs i mørke rom. (da vil nok ikke bildene blir optimale - men de kan absolutt bli veldig bra fordet, med litt øvelse)

Lenke til kommentar

Vel, sånn kan det gå! Jeg satt ganske høye krav til et kamera, men jeg endte opp med Fujifilm S304. Kameraet har meget bra AF i bra lysforhold, og det er raskt på oppstart. Funksjonaliteten og manuelle instillinger er greie. Ikke manuell ISO og lukketid, men blenderåpning og blits styrke kan justeres. 6x zoom og ganske lyssterk linse er vel det store plusset med dette kameraet. Bra batterikapasitet

Kun .jpg komprimering og dårlig LCD/EVF i dårlige lysforhold. 1/2,7 " CCD brikke skulle gi endel støy, men ikke så mye som jeg fryktet, hvertfall ikke i bra lysforhold.

Kjøpte dette kameraet utelukkende fordi det kosta 2.499,- En lur måte å finne ut hvilke engenskaper jeg virkelig ønsker av et kamera, uten å waste for mye penger på å kjøpe feil kamera.

K

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...