Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Permitterte studenter får ikke dagpenger

Anbefalte innlegg

Dette er i grenseland for juss, så tråden må gjerne flyttes til der det passer bedre.

I dag er det mange studenter som jobber på siden av studiene i et miljø ikke regnes som samfunnskritisk, og disseblir nå blir permitert. Når man blir permitert skal man søke dagpenger, men det er en kjent sak at man ikke kan motta dagpenger når man studerer.

Hva tenker dere om dette? Må studenter avbryte studiene sine for å få det til å gå rundt, eller bør studentene få like rettigheter som alle andre permitterte ansatte i denne tiden?

Endret av Blesten_i_vesten
Retting i skrivefeil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal innrømme at jeg er usikker. På den ene siden så mener jeg at så lenge man har lånekassen og alt rundt det så burde ikke studenter få lov til å gå til NAV i tillegg. Men for permitteringer er det noe annet igjen. Så nja, for permitterte studenter så ja, for oppsagte studenter nei? Evt ha en kortere tid man får støtte ved oppsigelse? Men som sagt jeg er usikker.

Lenke til kommentar
Blesten_i_vesten skrev (4 timer siden):

Hva tenker dere om dette? Må studenter avbryte studiene sine for å få det til å gå rundt, eller bør studentene få like rettigheter som alle andre permitterte ansatte i denne tiden?

Inntektsgrensen for å få dagpenger ble vel redusert til 0,75 G?

Lenke til kommentar
BIGG skrev (13 minutter siden):

Tror poenget her er at man ikke kan få både penger fra lånekassen og dagpenger samtidig? Som åpenbart vil gi mange et problem ettersom studielånet ikke er nok for mange som jobber deltid ved siden av.

Lenke til kommentar
BIGG skrev (1 time siden):

Dette påvirker ikke studenter slik regelverket er nå, siden vi per definisjon ikke er 'reelle arbeidssøkere'. Ser heldigvis Universitas, NRK, Dagbladet, og flere har skrevet artikler om dette det siste døgnet. Håper det blir gjort noe med. Jeg har 4 deltidsjobber ved siden av studiene, som nå alle mer eller mindre er gått helt i dvale. Får ikke betalt for alle oppdrag og timer som var planlagt i tiden fremover, og får ingen støtte fra nav. Kommer også rett utav 6-ukers obligatorisk ubetalt praksisk (som jo sterkt begrenset mengde betalt jobb jeg kunne ta på meg) , så pengene fremover var noe jeg virkelig så fram til for å få ting til å gå rundt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...