TcB Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 (endret) Jeg er relativt ny i linux, men kan vel det mest grunnleggende (tror jeg), men jeg har nå satt inn 2 nye disker i boxen min. Jeg sitter da med et KT7-RAID hovedkort med en HPT370 raid-controller og en liten systemdisk og to 120GB WD hardisker som er helt like. Jeg har satt opp i bios slik at diskene er satt opp i et RAID 0 array. Det jeg lurer på er hvordan jeg får mountet disse diskene i linux. Det er dette jeg ikke får til, den ser ut som den finner diskene på henhodsvis /dev/hdf og /dev/hdh Jeg har prøvd å mounte den ene med følgende kode: mount -t ext2 /dev/hdf1 /home/peter/hf1/ mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/hdf1, or too many mounted file systems (could this be the IDE device where you in fact use ide-scsi so that sr0 or sda or so is needed?) Jeg gjør helt sikkert noe grusomt galt, så jeg lurer på om noen har noen tips?? Må jeg laste ned noe spesielt for å få raid til å virke?? Kjører Knoppix 2.4.22 Takk for all hjelp Endret 29. desember 2003 av TcB Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 Hvis det er nye uformaterte disker er det ikke mulig å mounte dem før du får formatert dem. Siden du skal bruke raid må du sette opp raid-arrayet før du i det hele tatt kan tukle med dem (ellers blir det i hvert fall bare kluss og tull). Hele poenget er at de to diskene skal synes som en samlet disk til OSet. Så du må sette opp /etc/raidtab med litt info (man raidtab) og deretter kjøre en startraid /dev/md0 eller noe sånt. Da vil /dev/md0 være raiddisken din, og kan behandles som en hvilken som helst (singel) harddisk. raidstart må kjøres ved hver boot (ved mindre kjernen fikser det selv..(?) ) Dette er i hvert fall framgangsmåten ved software-raid, regner med det er det samme ved hardware raid, så lenge raidkontrolleren er støttet i linux. raidtools må være installert da. Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 Ved hardware raid blir vel diskene senende ut som en disk uten at du trenger /etc/raidtab og raidstart, siden dette gjøres automatisk .. men du må trolig partisjonere og formatere dem ... partsjonering : fdisk / cfdisk formatering : mke2fs ( hvis du skal ha ext2/3 ) Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 (endret) partsjonering : fdisk / cfdisk man fdisk: BUGS There are several *fdisk programs around. Each has its problems and strengths. Try them in the order cfdisk, fdisk, sfdisk. (Indeed, cfdisk is a beautiful program that has strict requirements on the partition tables it accepts, and produces high quality partition tables. Use it if you can. fdisk is a buggy program that does fuzzy things - usually it happens to produce reasonable results. Its single advantage is that it has some support for BSD disk labels and other non-DOS partition tables. Avoid it if you can. sfdisk is for hackers only - the user inter- face is terrible, but it is more correct than fdisk and more powerful than both fdisk and cfdisk. Moreover, it can be used noninteractively.) Og husk: dette var man fdisk. Så jeg vil anbefale cfdisk Edit: Avoid it if you can - noe så fantastisk å skrive i en bruksanvisning Endret 30. desember 2003 av Cronius Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 hehe fdisk er vel heller ikke direkte brukervennlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå