Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

"Ulovlig" bilverksted - hvordan finne ut om det stemmer?


Anbefalte innlegg

Er i en situasjon hvor jeg er på nippen til å bli kvitt bilen min. I følge Mekonomen vil regningen ligge på 30,000 kroner (og jeg mener personlig at jeg ikke kan få mer enn 15,000 for bilen på Finn).

Allikevel var det en kollega av meg som tipset om et bilverksted rett på andre siden av grensa til Sverige. Han mener at det driver lovlig, men at de kun vil ta 15,000 svenske kroner (!) for en lignende reperasjon.* Nå vet jeg om NAF sin nettside for å sjekke om bilverkstedet er lovlig i Norge, men er det noen som vet om noe lignende i Sverige?

Det siste jeg ønsker er å støtte kriminelle som driver med menneskehandel, ulovlige bildeler, etc.

* = Nøyaktig hva som er ødelagt er litt komplekst, så jeg orker ikke gå i detaljer rundt dette. ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppdatering: gjorde noen Google-søk og fant ut at det mest sannsynligvis er snakk om et ulovlig bilverksted.

PS! Da jeg sjekket en del info fra denne listen og sammenlignet med det jeg hadde fått vite om bedriften, så måtte jeg bare si til min kollega at det neppe var aktuelt. Nå står det mellom å skrote bilen eller prøve å selge den på Finn. Problemet er bare at jeg vil være 100 % ærlig til de som kjøper den - og da er det svært lite sannsynlig å få mer enn vrakpant for bilen. ?

Lenke til kommentar

Hvis du mener verdien på bilen er 15.000kr etter nødvendig reparasjon, og billigste reparasjon koster 15.000kr sier det seg selv hva som lønner seg. Lever den på hogging.

Du "tjener" da 3.000kr i vrakpant, ca 500kr i finn-annonse, en verkstedtur til sverige og 14 dagers karantene etter du kommer hjem fra sverige. I tillegg til at det er jo ikke sikkert du får 15.000kr igjen for den.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du får sikkert solgt bilen for ein høgare pris enn vrakpanten, så sånn sett lønner det seg nok best for deg å selge bilen ureparert. Det er alltid nokon som vil ha bilen som billig delebil eller som har ambisjonar om å klare å reparere den sjølv.

Det du må vurdere er om du får så mykje meir enn vrakpanten i pris for bilen at det er verdt arbeidet. Ved bruktbilsalg så er det alltid ein fare for å møte på kranglete kjøparar som vil reklamere på feil, der du i verste fall kan bli tvungen til å betale for reparasjonar eller og i beste fall berre må bruke tid på å avvise reklamasjonen.

Ulempen ved vraking er at du berre får vrakpanten og at det fort kan koste litt å få bilen frakta til mottaket.

Lenke til kommentar
-KooPa skrev (1 time siden):

Hvis du mener verdien på bilen er 15.000kr etter nødvendig reparasjon, og billigste reparasjon koster 15.000kr sier det seg selv hva som lønner seg. Lever den på hogging.

Du "tjener" da 3.000kr i vrakpant, ca 500kr i finn-annonse, en verkstedtur til sverige og 14 dagers karantene etter du kommer hjem fra sverige. I tillegg til at det er jo ikke sikkert du får 15.000kr igjen for den.

Veldig godt perspektiv, haha. Og i og med at vi er inne i de tidene vi er, så ville det vært kjipt å måtte ta tid fra jobben fordi jeg "har vært i Sverige og kjøpt noe greier på et litt shady bilverksted". ;)

Mailman/Avatar: gode innspill. Jeg tror også at vinninga går opp i spinninga hvis jeg begynner å arbeide alt for mye med denne bilen. Når valget blir å få kriminelle til å fikse bilen din eller kjøre den til høggern, så velger jeg nok det siste...

Lenke til kommentar

Selger du "som den står" som delebil/reperasjonsobjekt for under 10000 er det ingen som kommer noe vei med noe reklamasjon så lenge du ikke bevisst holder tilbake noe.

Hadde ikke vraket den, da kaster du tusenlapper ut av vinduet.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

At bilen er solgt som delebil/reperasjonsobjekt er ingen garanti for reklamasjonskrav. Sjølv med vilkår om "solgt som den er" så kan kjøper pårope seg ein mange dersom bilen er i vesentleg dårlegare stand enn det kjøparen hadde grunn til å forvente utifrå informasjonen som blei gitt om bilen og kjøpssummen.
Om bilen til 10 000 er i den stand som kjøparen hadde grunn til å forevente blir ei vurderingssak, som i verste fall må avgjerast rettsleg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ingen garanti utover at bilen er solgt for omtrent den laveste prisen bruktbiler blir omsatt for, og da må påregnes å være omtrent i den dårligste tilstanden en bruktbil kan forventes å være i.

 

Om du er nervøs, dump prisen enda lavere. 5-6'. Vedder på noen vippser deg penger før kvelden er omme, og kommer og henter den selv rimelig kjappt om du gjør det.

Endret av MailMan13
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skal veldig mye til før en kjøper kan påberope seg reklamasjon for et privat bruktbilkjøp. I såfall må du regelrett ha lurt kjøper/unnlatt å nevne om feil du visste om. Er mange som truer med reklamasjon, men de kommer som regel ikke igjennom. Det er en skremsesltaktikk.

Selg bilen gjerne utelukkende som delebil/reparasjonsobjekt så går det nok greit. Aldri si at noe fungerer 100 % eller er helt i orden.

 

Av nysgjerrighet, hvilken bil er det snakk om, og hva er det som er i veien med den?

Lenke til kommentar

Sliter litt med å forstå hvordan linken du sendte beviser noe som helst om et verksted er ulovlig. Det er jo bare masse viss vass på den sida/linken. 

 

For det første har NAF ingenting med noe som helst å gjøre. De godkjenner ikke verksted eller noe som helst. For det andre er det ofte faglærte som driver slikt verksted, siden sida skriver det eksplisitt ikke kan være det. Og hva er egentlig "ulovlige" bildeler? Enten man drar til mekonomen eller sjappa på hjørnet brukes akkurat samme verktøy og deler som oftest, eneste forskjell er skatten. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...