Gå til innhold

Er det bygget, inventar eller mennesket som er viktigst i bygget?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

I Norden har vi store utfordringer med tørr inneluft. Dette skyldes i stor grad at vi har tørr uteluft på vinteren som vi i tillegg varmebehandles gjennom ventilasjonsanlegget og tørker ytterligere ut luften.

Merkelig å kalle oppvarming for tørking, når den absolutte fuktigheta (g/m3) forblir den samme og det kun er metningspunktet til lufta som øker.

Det sagt så er jeg helt enig i at mange nye bygg ofte blir for tørre, særlig i kontorområder. Både tørre hender, tørr hals og tørre øyne går ut over konsentrasjonsevnen. Men det er ikke lett å selge inn slike "ekstrafunksjoner" til byggherrer som skal ha det billigste samme hva. Det samme gjelder kjøling for eksempel. Det splitter nye sykehuset i Odense som sto klart våren 2018 hadde for eksempel spart bort kjøling fordi det var så sjeldent behov. Så kom rekord-hetebølgen noen måneder etter åpning og pasienter badet i sin egen svette i over 30 grader varme rom og det ble slått stort opp i media. Jeg aner ikke om de har fått kjøling på plass nå, for det har vel ikke nok skandalefaktor til at media skriver om det.

Dette laveste pris-tyrraniet gir nesten uten unntak bygg som er unødvendig dårlig for brukerne. Teknisk kvalitetsnivå bør frem tidligere i prosessen slik at det ikke kommer som kostbare tillegg i en sen fase. Arkitektene får leke seg for lenge alene før ingeniørene får et ord med i laget. Jeg tror det hadde hjulpet om arkitektbyråene hadde fått inn ingeniører fra flere fag i en tidligfase for å definerer ønskede kvaliteter og funksjoner før entreprisene går ut på anbud.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (33 minutter siden):

Merkelig å kalle oppvarming for tørking, når den absolutte fuktigheta (g/m3) forblir den samme og det kun er metningspunktet til lufta som øker.

Det sagt så er jeg helt enig i at mange nye bygg ofte blir for tørre, særlig i kontorområder. Både tørre hender, tørr hals og tørre øyne går ut over konsentrasjonsevnen. Men det er ikke lett å selge inn slike "ekstrafunksjoner" til byggherrer som skal ha det billigste samme hva. Det samme gjelder kjøling for eksempel. Det splitter nye sykehuset i Odense som sto klart våren 2018 hadde for eksempel spart bort kjøling fordi det var så sjeldent behov. Så kom rekord-hetebølgen noen måneder etter åpning og pasienter badet i sin egen svette i over 30 grader varme rom og det ble slått stort opp i media. Jeg aner ikke om de har fått kjøling på plass nå, for det har vel ikke nok skandalefaktor til at media skriver om det.

Dette laveste pris-tyrraniet gir nesten uten unntak bygg som er unødvendig dårlig for brukerne. Teknisk kvalitetsnivå bør frem tidligere i prosessen slik at det ikke kommer som kostbare tillegg i en sen fase. Arkitektene får leke seg for lenge alene før ingeniørene får et ord med i laget. Jeg tror det hadde hjulpet om arkitektbyråene hadde fått inn ingeniører fra flere fag i en tidligfase for å definerer ønskede kvaliteter og funksjoner før entreprisene går ut på anbud.

Det er forsåvidt korrekt. Varmer du opp tørr luft blir den absolutte fuktigheten omtrent det samme med unntak av at volumet på lufta utvides ved oppvarming. Den vil ta opp fukt fra bygning og mennesker mere effektivt når den varmes opp og relativ fukt synker.

Blir luften for tørr er det skjelden noe stort problem å øke fuktighet. Det dyreste er å koke vann men å henge opp våte håndkle eller lignende fungerer også. Synd at arbeids miljø blir dårlig pga dette. Her på Vestlandet er det spesielt tørt når vindretning er nordlig. Da kommer fukt gjerne ned på under 2 gram PR kilo tørr luft. Når været kommer fra sør er 5-7gram mere vanlig. Denne forskjellen merker man godt.

Lenke til kommentar

I den nye leiligheten jeg bor i med ventilasjonsanlegg, så var luftfuktigheten under 10% konstant (måleren måler ikke under 10%). Etter jeg har fått in luftfukter og gulvvifte får jeg det ikke høyere enn 40-45%, og hvis jeg lufter i 10 minutter, synker det til 30-35% med én gang.

Ironisk at jeg har alltid bodd i overfuktige uregulerte kjellerleiligheter med dårlig ventilasjon, og lignende, hvor luftfuktighet har vært på over 70-80% konstant, og jeg har brukt avfukter for å få den ned i 35-45% .. og hvis den har stått av i et halvt døgn, så har det steget til 55-70% med én gang. Det er ikke lett å regulere fukt i bygg.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...