Gjest e666d...242 Skrevet 16. mars 2020 Del Skrevet 16. mars 2020 Hei, spør på vegne av en kompis angående det min hans stefar holder på å gjøre nå med moren og lillebroren. Etter mye krangling og urimelig strenge forbud mot lillebror ble stefaren kontaktet av person som jobbet på skolen om at det han gjorde var på grensen til ulovlig, skolen er stengt på grunn av pandemien og denne lillebroren trenger internett tilgang. Stefaren ble forbannet over dette. Moren jobber ikke da stefar ikke ville dette, hun er fullstendig økonomisk avhengig av stefaren. Mor og stefar er gift forresten og lillebroren er ikke myndig. Stefaren har nå bestemt seg for å kaste både moren og lillebroren ut av huset sitt. Hva gjør moren i denne situasjonen? Familien det er snakk om er ikke norske, stefaren er norsk. Moren har for dårlig norskkunnskap til å ordne ting selv med diverse instanser. Kompisen min har bodd her siden tenårene år og kan greit nok norsk og bor for seg selv nå, men han sier han har ingen peiling på hvordan ting fungerer, han tenkte jeg hadde det siden jeg er norsk men jeg har aldri vært i kontakt med NAV selv eller måtte bruke noe form for rettshjelp, vet ikke helt hvilke råd jeg skal gi her. Anonymous poster hash: e666d...242 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 17. mars 2020 Del Skrevet 17. mars 2020 Det ting beror på her er antageligvis 1) Hvilket navn boligen der din kompis' mor og lillebror har bodd med stefaren, står i. 2) Moren er nødt til å ta kontakt med nødhjelpinstanser. Ho kan kanskje ikke Norsk, men det må finnes tolker, og det må vel være en mulighet for at noen flerspråklige jobber i hjelpesystemer. Kanskje din kompis kan bistå i prosessen, selv om jeg skjønner at dette er en enorm påkjenning og et forferdelig svik av stefaren. Men ... da slipper de å leve med den usikkerheten. Nå spørs det hvor i landet du/de bor, men jeg kan google raskt noen alternativer: 1) Ring NAV og spør. Tlf: 55553333. Jeg regner med at de ikke gir (nød)hjelp før noen har møtt opp der og levert noen skjemer. Men det er mulig dét blir første instans. I disse coronatider, så mener jeg å ha lest at mange eller alle NAV-kontorer ikke har publikumsmottak åpent. Da må ting skje via post, noe som kan ta lenger tid. Det er kanskje mulig å be om tolkhjelp også i forhandlinger med andre instanser og situasjoner, som i punkt 5 her. 2) Kirkens bymisjon: https://kirkensbymisjon.no/arbeidsfelt/boligtiltak/ 3) Frelsesarmeen: https://www.nettavisen.no/nyheter/her-bor-de-hjemlose/3281010.html 4) Avsnitt 5 her står det litt: https://www.aktivioslo.no/artikkel/de-hjemlose-i-oslo/ 5) Ellers er det kanskje et tips å begynne å sjekke billige leilighetsannonser på finn.no. Det er faktisk en del utenlandske med Norsk statsborgerskap som driver utleie, jeg regner med at det kan være en sjans for at noen av dem snakker språket denne moren snakker. Det -kan- være en sjans for at de vil være villige til å bli med på en midlertidig boavtale, hvor NAV etterbetaler hvis det blir aktuelt. Hvis dette er folk som kan oppføre seg og bo renslig, så er det jo en mulighet. Alt er verdt å sjekke ut i en nødssituasjon. Så får man bygge livet på beina over tid. Klarer ikke å tenke på noe annet nå. Håper jeg får ballen til å rulle litt. Det er veldig snilt av deg å hjelpe dem. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. mars 2020 Del Skrevet 17. mars 2020 Stefar har forsørgerplikt overfor mor så lenge de er gift. Hvis han kaster henne ut kan hun kreve ektefellebidrag. Det er også mulig hun kan kreve bruksrett til boligen. Hun bør kontakte advokat - slike avgjørelser tas av tingretten. Stefar har ingen forsørgerplikt overfor barnet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå