w00pla Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 Lol! Hvor gammel er du nå da, 35? "Bare" 26. Husker fremdeles da jeg fikk akselleratorkort til Amiga'n (m/klokke og batteri). Måtte ha maskinen på i 10 timer for å lade opp batteriet. Det kortet lå faktisk i flere år i en eske (nesten 3 år). Da jeg tok det fram og koplet det opp så var klokka bare 1-2 minutter feil. Lenke til kommentar
AMDguru1 Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 Det gjør ikke noe om Vbat er litt for høy. Av alle Abit kortene jeg har sett, har de hatt for høy volt på batteriet Lenke til kommentar
Xell Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 jeg ville anta at spenningen som batteriet gir ligger godt innen for toleransen til flashen. Det er verre når spenningen begynner å synke (når batteriet begynner å dø), for da vil bios minne før eller siden bli korrupt og da er det et ****** å få liv i hovedkortet igjenn. Har foreløpig ikke hatt et hovedhort så lenge at bateriet har knela. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 Det vanlige når batteriet er daut er vel at BIOS instillingene ikke vil bli lagra. Kjenner 2 som resatte BIOS'en mens maskina stod på. Det resulterte i at banene til batteriet svei i stykker. De måtte inn og stille inn alt i BIOS'en hver gang de skrudde på maskina. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 default instillinger i bios ligger i flashminne, mens endringer ligger i et slags patchminne. Når man opgraderer bios endrer man flash-delen. Denne bevares selv om minnet ikke har spenning. Men for å bevare det som ligger i ram-delen (endrede instillinger) må man ha spenning på modulen. Når man resetter trekker man fosyningsspenningen til jord i stede for til batteriet slik at ram-delen blir nullet og det er bare det som ligger i flash som blir igjenn. Når bateriet begynner å bli svakt kan det som ligger i ram delen bli korrupt. Da vil maskinen bli veldig buggy. Det væste man da kan gjøre er å gå inn i bios og prøve å gjøre endringer for det kan føre til at man også ødelegger det som ligger i flash delen og dermed ødelegger man også default instillingene. Lenke til kommentar
nikk0 Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 noen som har lyst å definere VSB? tror ikke helt jeg fikk fatninga på det... Lenke til kommentar
Lars-J Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 Vsb er standbyspenninga til hovedkortet, holder bl. a. liv i CMOS batteriet, han sørger og for spenning til kretsen som styrer av/på av PCen. Lenke til kommentar
nikk0 Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 okay.. da så.. regner ikke med at det er dødsviktig om den ligger litt over eller litt under. eller er kan kanskje heilt på jordet her? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå