Gå til innhold

GF4 MX440 vs GF3 ti200 vs GF2ti500

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

GF4 MX440 er på samme nivå som GF2Ti og Radeon 7500. I noen tester er kortet noe bedre, i andre litt svakere.

GF3 Ti200 er ganske riktig betraktelig raskere enn GF4 MX440. GF4 MX460 er på sin side omtrent på samme nivå som GF3 Ti200 ytelsesmessig.

Anbefaler testen hos Toms Hardware Guide for en sammenlikning mellom de nevnte kortene.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-06 10:59, Howard skrev:

GF4 MX440 er på samme nivå som GF2Ti og Radeon 7500. I noen tester er kortet noe bedre, i andre litt svakere.

GF3 Ti200 er ganske riktig betraktelig raskere enn GF4 MX440. GF4 MX460 er på sin side omtrent på samme nivå som GF3 Ti200 ytelsesmessig.

Anbefaler testen hos
for en sammenlikning mellom de nevnte kortene.

Ikke vet jeg hvordan du har lest denne testen, men det er ihvertfall helt bak mål det du sier:

"The effect of this is that GeForce3 cards are actually far more advanced than GeForce4 MX cards! Be aware of that! "

Sitat hentet fra testen.

GF4 Mx kortene innehar ikke nfiniteFX-engine og støtter derfor ikke samtlige directx 8 funksjoner.

Det har stor manglel på vertex and pixel shaders.

Å komme med en påstand om at disse korten er på høyde med GF3-Ti200 serien er helt bak mål.

Noe de og poengterer i denne testen.

Les teksten og ikke bare studer bildene :smile:

Men jeg skal være enig i at hvis en ser på testen for Mx460 i 3DMark 2001 så kan de være imponerende, men dette er dog ikke alt.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-06 14:36, Insanity skrev:

Vent nå bare til GF4 ti4200 kommer. Det skal visst bli et meget godt kjøp for de som ikke har råd til de dyreste kortene.

Bare så synd at det ser ut til at vi må vente til slutten av mai kanskje ut i juni før vi ser noe til det.

Grunnen til dette er at det ses på som en direkte konkurrenet til Ti500 kortene. Og da lagrene er rimelig fulle med Ti500 kort så venter de til disse er ute.

Lenke til kommentar

De gjør det ene og alene for at de har så store lagre med Ti500 kort.

Hvis de da sender ut 4200 kortene som blir en del billigere samtidig som de er kraftigere så har de et stort problem:

Nemlig store lagre fullt med en vare som ingen vil ha.

Så det er vel en naturlig ting de foretar seg, selv om det er litt synd på oss forbrukere.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-06 14:59, eunaas skrev:

ja men hvis en butikk da hadde begynt å selge det... så villle jo da ha fått MASSE kunder... noe de ville kunne tjene MASSE penger på...

Tror nok hovedsaken her ligger hos Nvidia i samarbeid med produsentene. De slipper vel ikke brikkesettene før de ser at det minker på lagrene.

Denne avgjørelsen ligger ikke hos butikkene.

Dette er nok produsentene nok rimelig glad for da de slipper å tape penger på en haug med kort som ikke blir solgt.

Er ikke sikker men synes å ha lest at Visiontek og Creative har snakket om release på dered 4200 kort den 27.mai. Men ta ikke denne datoen for for alvorlig da jeg kan huske feil.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-06 14:18, jason skrev:

Ikke vet jeg hvordan du har lest denne testen, men det er ihvertfall helt bak mål det du sier:

Nå er det litt viktig at man holder tunga rett i munnen her, før man beskylder andres utsagn for å være bak mål. :smile:

So what om GF4MX 460 ikke innhar ørten nfiniteFX, pixel- og vertexshadere, og ikke er like avansert som GF3, så lenge ytelsen er tilnærmet lik? For det er vel ytelsen folk bryr seg om, ikke at "jeg har et mer avansert skjermkort enn deg, men ditt kort er like raskt"?

Testene foretatt av The Pabster viser jo klart og tydelig at GF4MX 460 er ytelsesmessig på høyde med GF3 Ti200, som jeg skrev lenger opp i tråden.

Quote:

Å komme med en påstand om at disse korten er på høyde med GF3-Ti200 serien er helt bak mål.

Husk at mine ord var ytelsesmessig på høyde, jeg snakket ikke om den bakenforliggende teknologien. Dessuten er det jo bildene/grafene som sier alt om ytelsen, ikke sant? :smile:

Quote:

Men jeg skal være enig i at hvis en ser på testen for Mx460 i 3DMark 2001 så kan de være imponerende, men dette er dog ikke alt.

Nei, helt enig, man må se på de andre testene også:

Giants: GF4MX460 er 5 fps tregere enn GF3Ti200

MaxPayne: GF4MX460 er 2 fps raskere enn GF3Ti200

Aquanox: GF4MX460 er 5 fps tregere GF3Ti200

Q3A: GF4MX460 er 16 fps raskere enn GF3Ti200

(Alle i 1024x768/32-bit).

Hvis ikke dette kvalifiserer til å bli omtalt som "tilnærmet lik ytelse" så vet ikke jeg :smile:

[ Denne Melding var redigert av: Howard på 2002-03-06 15:19 ]

Lenke til kommentar

GF4 MX serien er en oppgradert GF2 brikke med litt ekstra funksjonalitet, men UTEN full støtte for DX8. DVS at et GF4 kort er laget for DX7, som begynner å gå ut. GF3 og GF4TI er DX8 kort.

Så et GF4MX kan nok gjøre det bra på tester (er klokka rimelig høyt?) men det er vel strengt tatt ikke det mest framtidsretta. Vil tro du får mer valuta om du går for GF3ti 200. Prisen på de kommer til å falle...

Lenke til kommentar

En GF4MX er nok konkurransedyktig med en GF3Ti200 idag, men vent til spillene begynner å ta ibruk DirectX8 funksjonene så blir det andre boller.

GF4MX er i mine øyne helt ok for folk med GF1/GF2MX som ser etter en billig oppgradering. Eller folk som skal bygge seg en ny billig PC.

Men skal man ha Nvidia og kjøpe et kort som talker det nyeste og hotteste av spill i nærmeste framtid ville jeg heller satset på en GF3Ti200 (hvis man ikke har råd/lyst til å punge ut for en GF4Ti4x00).

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-06 15:19, Howard skrev:

Quote:

On 2002-03-06 14:18, jason skrev:

Nå er det litt viktig at man holder tunga rett i munnen her, før man beskylder andres utsagn for å være bak mål. :smile:

So what om GF4MX 460 ikke innhar ørten nfiniteFX, pixel- og vertexshadere, og ikke er like avansert som GF3, så lenge ytelsen er tilnærmet lik? For det er vel ytelsen folk bryr seg om, ikke at "jeg har et mer avansert skjermkort enn deg, men ditt kort er like raskt"?

Testene foretatt av
viser jo klart og tydelig at GF4MX 460 er ytelsesmessig på høyde med GF3 Ti200, som jeg skrev lenger opp i tråden.

Quote:

Husk at mine ord var
ytelsesmessig
på høyde, jeg snakket ikke om den bakenforliggende teknologien. Dessuten er det jo bildene/grafene som sier alt om ytelsen, ikke sant? :smile:

Quote:

Nei, helt enig, man må se på de andre testene også:

Giants: GF4MX460 er 5 fps
tregere
enn GF3Ti200

MaxPayne: GF4MX460 er 2 fps
raskere
enn GF3Ti200

Aquanox: GF4MX460 er 5 fps
tregere
GF3Ti200

Q3A: GF4MX460 er 16 fps
raskere
enn GF3Ti200

(Alle i 1024x768/32-bit).

Hvis ikke dette kvalifiserer til å bli omtalt som "tilnærmet lik ytelse" så vet ikke jeg :smile:

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Howard på 2002-03-06 15:19 ]</font>

:smile:

80% av de grafikkkort som selges idag er de som er priset til under $200, det er nettopp dette markedet GF4 Mx kortene vil inn å sloss på for markedsandeler.

Hvis det lykkes for Nvidia så har vi altså et grafikkort som ikke fullt ut støtter Directx 8 men alikevel har x% av markedet.

Hva vil da skje? Jo spillutviklere ser ikke poenget med å legge masse penger og forskning i utviklingen av avanserte spill.

Hvorfor? Fordi en stor prosent av sluttbrukerne (du og ikke jeg) har kort som ikke støtter de avanserte funksjonene som vi alle koser oss med når vi ser.

Hvis en har sett hva spillutviklerne kan utføre med programerbare pixel shadere så ønsker en at de fortsetter med dette.

For samtlige spillentusiaster er det derfor en soleklar fordel å holde seg vekke fra hele MX serien. Det strider jo bare mot ens egen interesse (les: dårligere spill)

Hvis en absolutt må ha et grafikkort med raskere Gpu og minne klokking (dette er hva grafene viser, ikke den hele og fulle sannheten om et grafikkort), samtidig som det ikke tar knekken på lommeboken, så venter en på GF4 4200 kortene.

På den måten er en ikke med på å ødelegge hele utviklingen innen spillmarkedet.

Den store feilen oppi det hele er faktisk navnet. GF4 Mx kortene er bare en avansert utgave av GF2. Inntrykket en får når en ser et kort med GF4 så tenker en automatisk at en her får et kort som er bedre enn GF3 serien. En tankegang som vi er innprentet med på så og si samtlige produkter.

Dette er feil. En får kanskje et kort som som har høyere klokkehastigheter, men der slutter også alle sammenligninger.

Det er et produkt med et misledende navn for å trekke konsumenter mot en vare som ikke leverer det det burde gjør:

Nemlig være en videreutvikling av GF3 og ikke et steg tilbake.

Hvis det er prisen som skal avgjøre og en ikke har mulighet eller orker å vente på 4200 kortene så gå heller for et GF3 Ti200 eller Ati Radeon 8500LE kort.

De er vel litt dyrere enn Mx460 kortene, men de har ihvertfall full støtte for dx8. Noe som vil komme oss alle til nytte ved senere anledninger.

takk for oppmerksomheten

Jason

PS! For de som har mottatt sin GF4 Mx kort fra en webshop for mindre enn 14 dager siden: send dem tilbake. Kjøp et annet, ikke stopp spillutviklingen :grin:

[ Denne Melding var redigert av: jason på 2002-03-07 11:06 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...