Gouldfan Skrevet 31. mars 2020 Del Skrevet 31. mars 2020 (endret) aomt skrev (2 timer siden): Både og. Selvfølgelig det beste hadde vert å heve opp lønna til alle med lavt lønn. Men om ein får 200kr/timen i renhold, så kjem faglærte og sier det er uretferdig at de skal ha 4 års utdanning, men ta lån i lånekassa og få nøyaktig det same. Du hever lønna til de. Så kjem det piloter, leger og advokater og hevder det same. Kva er vits med hardt utdannelse, enormt ansvar for å få same lønn? Du kan heve den også. Men då må de fleste bedriftene sette opp prisene sine óg. Då kjem uføre og hevder de har mye dårligere råa, da alle prisene er hevet med 10-20%. Eg syns ikkje det er å sette opp svake grupper opp mot kvarandre. Det handler om korleis vi bygger opp heile systemet. Ingen utdanning og lavt ansvar - ein får lite i lønn. Dess meir utdannelse/ansvar/helseskade - dess meir ein får i lønn. Er ein ufør (ung ufør), så bør ein få mindre enn de som jobber fulltid. Enten det er i kasse på butikken, fabrikk, renhold, uteliv, transport eller jordbruk. Ein skal ikkje ha mindre i lønn for å jobbe, enn for å sitte hjemme, det er heile poenget mitt. Om vi hever lønna til alle grupper og setter opp prisene eller kutter i ytelse til uføre - spiller ingen rolle, da resultatet blir det same. Ang renhold - la oss ikkje gløyme mørketall. Vi må forholde oss til virkeligheita og det er fleire titusen som jobber for mye, mye mindre enn det som er stats. PS. De satsene kom kun for eit par år siden, det gleder enormt, men vi har fortsatt langt vei å gå. 140 kr timen så er du så langt nede at ingen bryr seg. Var nettopp disse yrkes gruppene Høyre Sander droppet å støtte. Og det andre du nevner er tull, pilotlønn og også faglært elektriker, fasade snekker er WAY OVER 140kr. Pilotlønn er millionlønning. Og til forskjell fra andre mener jeg det er synd på piloter. Bransjen til transport av folk har styrtet mer enn noe annet. Men jeg er helt sikker på at alle i arbeidslivet hadde feiret om minstelønn til hotellslaver og restauranthjelp økte til 200kr timen. Ingen ville klaget på dette... Det kalles Solidaritet... Endret 31. mars 2020 av Gouldfan Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 31. mars 2020 Del Skrevet 31. mars 2020 (endret) Og istedenfor å hakke på minstepensjonister og uføre så burde vi vi heller gå til valg på minstelønn 200kr timen.. Det ville sikret inntekt, og det er jo egentlig normal minstelønn, og da er det mer lønnsomt å stå i Donald Duck jobbene. Vi har råd til det, 140kr er ren skjær utnytting. Årsaken til at vi ikke har minstelønn i Norge er jo fordi de fleste har bedre enn 200kr timen. Frykten er at minstelønn på 200kr vil senke mer lønninger enn den øker. Men i solidaritet med broren din og andre kids som han så er jeg for minstelønn 200kr. Endret 31. mars 2020 av Gouldfan 1 Lenke til kommentar
aomt Skrevet 31. mars 2020 Del Skrevet 31. mars 2020 Gouldfan skrev (2 timer siden): 140 kr timen så er du så langt nede at ingen bryr seg. Var nettopp disse yrkes gruppene Høyre Sander droppet å støtte. Og det andre du nevner er tull, pilotlønn og også faglært elektriker, fasade snekker er WAY OVER 140kr. Pilotlønn er millionlønning. Og til forskjell fra andre mener jeg det er synd på piloter. Bransjen til transport av folk har styrtet mer enn noe annet. Men jeg er helt sikker på at alle i arbeidslivet hadde feiret om minstelønn til hotellslaver og restauranthjelp økte til 200kr timen. Ingen ville klaget på dette... Det kalles Solidaritet... Du misforsto meg. Eg sier ikkje at piloter eller faglærte tjener 140kr. Det eg meinte, om du setter minstelønn til 200kr/timen (la oss si, for å sitte i kassa på Kiwi, uten å ha noe som helst utdanning), trur du det er mange personer som kjem til å ta utdanning, bruke sin tid, pådra seg lån i lånekassa, for å jobbe som f.eks tømrer? De har i snitt 220kr/timen pdd. Personlig syns eg det er mye hardare arbeid, med meir ansvar og helseskader enn å sitte i kassa på Kiwi. Da må du heve lønningen til tømrere også, fra 220kr/time til 270++kr/timen, for at noen i hele tatt skal velge det yrket/utdanning, istedenfor å sitte i kassa. Om du gjør det, så kjem folk med høyre utdanning og vil ha høyre lønn de óg. Tross alt, de måtte studere mye hardere for å komme inn på bra linje, skrive Back/Master oppgåve. Fleire av de sitter på enormt mye ansvar. Så du setter opp lønna til alle med høyre utdanning. Da er du nødt til å sette opp prisene i landet (siden alle tjener meir - høyre utgifter i alle bransjer). Da vil uføre ha meir penger for å greie seg. Med andre ord, du kan ikkje berre sette minstelønn til 200 eller 250kr for ufaglært arbeid, uten å heve lønna til alle andre (faglærte, høyre utdanning, osv). PS, ang "Pilotlønn er millionlønning." https://e24.no/naeringsliv/i/8mG27A/simen-29-er-fersk-sas-pilot-jeg-tjener-under-450000-i-aaret-men-det-er-ikke-derfor-jeg-streiker Nei, ein begynner med rundt 400.000-450.000/året og enormt gjeld. Ein må ofte stå opp (eller komme hjem) kl 3 på natta. Ein jobber 3 av 4 helger. Ein jobber så å si alle hellidager (jul, påska, nyttår). Ein er ofte borte hjemmefra (familien) i 4-14 dager i strekk. Går glipp av bursdager te unga. Det er ingen tillegg for overtid, natt, helge arbeid o.l. Ein jobber på tilfeldige dager og kan ikkje planlegge meir enn 2 uker frem i tid. Om ein holder seg frisk, ikkje føkker opp i løpet av 10-15år, så blir ein forfremmet til kaptein. Da får ein rundt 650.000-750.000/året. Fortsatt langt unna "millionlønning". Ein sitter med enormt ansvar. Etter 10 år som kaptein, så vil ein få rundt 1.2 mill i lønn. Då har ein ca 7 år igjen, før ein må gå av med pensjon (om ein startet å fly som 30 åring). Nei, det er faktisk fullstending feil at piloter starter med millionlønning. De fleste starter med milliongjeld og lønna som er mindre enn det ein elektriker tjener. 1 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 31. mars 2020 Del Skrevet 31. mars 2020 (endret) aomt skrev (1 time siden): Du misforsto meg. Eg sier ikkje at piloter eller faglærte tjener 140kr. Det eg meinte, om du setter minstelønn til 200kr/timen (la oss si, for å sitte i kassa på Kiwi, uten å ha noe som helst utdanning), trur du det er mange personer som kjem til å ta utdanning, bruke sin tid, pådra seg lån i lånekassa, for å jobbe som f.eks tømrer? De har i snitt 220kr/timen pdd. Personlig syns eg det er mye hardare arbeid, med meir ansvar og helseskader enn å sitte i kassa på Kiwi. Da må du heve lønningen til tømrere også, fra 220kr/time til 270++kr/timen, for at noen i hele tatt skal velge det yrket/utdanning, istedenfor å sitte i kassa. Om du gjør det, så kjem folk med høyre utdanning og vil ha høyre lønn de óg. Tross alt, de måtte studere mye hardere for å komme inn på bra linje, skrive Back/Master oppgåve. Fleire av de sitter på enormt mye ansvar. Så du setter opp lønna til alle med høyre utdanning. Da er du nødt til å sette opp prisene i landet (siden alle tjener meir - høyre utgifter i alle bransjer). Da vil uføre ha meir penger for å greie seg. Med andre ord, du kan ikkje berre sette minstelønn til 200 eller 250kr for ufaglært arbeid, uten å heve lønna til alle andre (faglærte, høyre utdanning, osv). PS, ang "Pilotlønn er millionlønning." https://e24.no/naeringsliv/i/8mG27A/simen-29-er-fersk-sas-pilot-jeg-tjener-under-450000-i-aaret-men-det-er-ikke-derfor-jeg-streiker Nei, ein begynner med rundt 400.000-450.000/året og enormt gjeld. Ein må ofte stå opp (eller komme hjem) kl 3 på natta. Ein jobber 3 av 4 helger. Ein jobber så å si alle hellidager (jul, påska, nyttår). Ein er ofte borte hjemmefra (familien) i 4-14 dager i strekk. Går glipp av bursdager te unga. Det er ingen tillegg for overtid, natt, helge arbeid o.l. Ein jobber på tilfeldige dager og kan ikkje planlegge meir enn 2 uker frem i tid. Om ein holder seg frisk, ikkje føkker opp i løpet av 10-15år, så blir ein forfremmet til kaptein. Da får ein rundt 650.000-750.000/året. Fortsatt langt unna "millionlønning". Ein sitter med enormt ansvar. Etter 10 år som kaptein, så vil ein få rundt 1.2 mill i lønn. Då har ein ca 7 år igjen, før ein må gå av med pensjon (om ein startet å fly som 30 åring). Nei, det er faktisk fullstending feil at piloter starter med millionlønning. De fleste starter med milliongjeld og lønna som er mindre enn det ein elektriker tjener. Pilot!??? Ja jeg sa jeg synes synd på de pga pandemien, men hør Gratis utdanning i forsvaret?? På vår regning og deretter over 1 mill I lønn, mye mer faktisk. Ikke noe forskjell fra hotell-broren din, minus krav for Psykisk helse, høyde og høytrykk. Edit har jobbet i tømrer bransjen, de tar seg fete pauser, og er faktisk ikke så tungt mm. Det jeg jobbet med, jernbinder er tungt. Men der også er det lange pratepauser.... Og det er godkjent fra toppen.. selvom slike pauser ikke er bestemt, er typ bas/boss som bestemmer. Endret 31. mars 2020 av Gouldfan Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 31. mars 2020 Del Skrevet 31. mars 2020 (endret) aomt skrev (1 time siden): Du misforsto meg. Eg sier ikkje at piloter eller faglærte tjener 140kr. Det eg meinte, om du setter minstelønn til 200kr/timen (la oss si, for å sitte i kassa på Kiwi, uten å ha noe som helst utdanning), trur du det er mange personer som kjem til å ta utdanning, bruke sin tid, pådra seg lån i lånekassa, for å jobbe som f.eks tømrer? De har i snitt 220kr/timen pdd. Personlig syns eg det er mye hardare arbeid, med meir ansvar og helseskader enn å sitte i kassa på Kiwi. Da må du heve lønningen til tømrere også, fra 220kr/time til 270++kr/timen, for at noen i hele tatt skal velge det yrket/utdanning, istedenfor å sitte i kassa. Om du gjør det, så kjem folk med høyre utdanning og vil ha høyre lønn de óg. Tross alt, de måtte studere mye hardere for å komme inn på bra linje, skrive Back/Master oppgåve. Fleire av de sitter på enormt mye ansvar. Så du setter opp lønna til alle med høyre utdanning. Da er du nødt til å sette opp prisene i landet (siden alle tjener meir - høyre utgifter i alle bransjer). Da vil uføre ha meir penger for å greie seg. Med andre ord, du kan ikkje berre sette minstelønn til 200 eller 250kr for ufaglært arbeid, uten å heve lønna til alle andre (faglærte, høyre utdanning, osv). PS, ang "Pilotlønn er millionlønning." https://e24.no/naeringsliv/i/8mG27A/simen-29-er-fersk-sas-pilot-jeg-tjener-under-450000-i-aaret-men-det-er-ikke-derfor-jeg-streiker Nei, ein begynner med rundt 400.000-450.000/året og enormt gjeld. Ein må ofte stå opp (eller komme hjem) kl 3 på natta. Ein jobber 3 av 4 helger. Ein jobber så å si alle hellidager (jul, påska, nyttår). Ein er ofte borte hjemmefra (familien) i 4-14 dager i strekk. Går glipp av bursdager te unga. Det er ingen tillegg for overtid, natt, helge arbeid o.l. Ein jobber på tilfeldige dager og kan ikkje planlegge meir enn 2 uker frem i tid. Om ein holder seg frisk, ikkje føkker opp i løpet av 10-15år, så blir ein forfremmet til kaptein. Da får ein rundt 650.000-750.000/året. Fortsatt langt unna "millionlønning". Ein sitter med enormt ansvar. Etter 10 år som kaptein, så vil ein få rundt 1.2 mill i lønn. Då har ein ca 7 år igjen, før ein må gå av med pensjon (om ein startet å fly som 30 åring). Nei, det er faktisk fullstending feil at piloter starter med millionlønning. De fleste starter med milliongjeld og lønna som er mindre enn det ein elektriker tjener. Enorm gjeld?? Gratis statlig utdanning iallefall, og alle andre har også bil og huslån.. Dessuten er det mange som utdanner seg til bygg yrkesfag. Nå vet jeg ikke hvordan framtiden ser ut, men byggebransjen har vært eventyrlig og byggmestere og arbeidere har blitt styrtrike på den bølgen. Får min del synes jeg den gullalder er mer fristende enn kassa på Rema og Hotellhjelp, men det er smak og behag. Og jeg har gull respekt for de i kassa på Rema og i utelivsbransjen... Men det er mer et spørsmål om evner og ikke om lyst på penger. Vi har bruk for alle yrkesgrupper, men 140kr er fail, og vi burde gjøre noe med de istedenfor å rane pensjonister... Jeg har aldri tjent under 140kr timen, ikke engang på Akkord som gårdsgutt. Jeg bor i Sverige nå, men her er det heller ingen som tjener under 140kr.. Kanskje noen ungdommer? Sommerjobb... Endret 31. mars 2020 av Gouldfan Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 31. mars 2020 Del Skrevet 31. mars 2020 Er vel ikkje heilt nødvendig å sitere alt innhaldet i lange innlegge. Men uansett, eg ser ikkje heilt kor denne samtalen skal hen lengre. Kva har minstelønn med Corona-dugnader igjen? Lenke til kommentar
aomt Skrevet 31. mars 2020 Del Skrevet 31. mars 2020 Gouldfan skrev (53 minutter siden): Pilot!??? Ja jeg sa jeg synes synd på de pga pandemien, men hør Gratis utdanning i forsvaret?? På vår regning og deretter over 1 mill I lønn, mye mer faktisk. Ikke noe forskjell fra hotell-broren din, minus krav for Psykisk helse, høyde og høytrykk. Edit har jobbet i tømrer bransjen, de tar seg fete pauser, og er faktisk ikke så tungt mm. Det jeg jobbet med, jernbinder er tungt. Men der også er det lange pratepauser.... Og det er godkjent fra toppen.. selvom slike pauser ikke er bestemt, er typ bas/boss som bestemmer. Er du seriøs nå? Militæret får rundt 3000 søknader for å bli pilot, mens rundt 10stk kommer inn til slutt. Det er nok "litt" enklare å komme seg på bygg eller Yale, for den slags skyld. Å binde seg i 15? år til forsvaret er ikkje noe mange ønskjer heller. Før vi går på det å drepe folk, om ein må. Og ein risikerer å bli drept/tatt i fanget av ISIL og bli torturert. Og atter ein gong, nei, piloter i militæret tjener heller ikkje over 1 mill. De får same grunnlønn som alle andre med same rank, så får de ekstra alt etter kva de gjør. I snitt ligger de vel på rundt 600-700.000kr. For å få 1 mill så må ein delta i krig. Grattis utdanning for piloter i Noreg kom for eit par år siden. Eg veit ikkje om noen frå den skulen flyr for SAS/Norw endå? Så i si alle som fly aktivt nå, kom enten gjennom militæret eller måtte bruke rundt 6-10 år på utdanning og godt over 1 mill kroner. Fleire måtte fly "for mat" i Africa/Indonesia på mindre fly, for selskap som mister 2-3 fly/året. Livsfarlig. Kun for å få erfaring og ha noe sjanse å få seg jobb med 400.000/året for SAS. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 1. april 2020 Del Skrevet 1. april 2020 (endret) aomt skrev (8 timer siden): Er du seriøs nå? Militæret får rundt 3000 søknader for å bli pilot, mens rundt 10stk kommer inn til slutt. Det er nok "litt" enklare å komme seg på bygg eller Yale, for den slags skyld. Å binde seg i 15? år til forsvaret er ikkje noe mange ønskjer heller. Før vi går på det å drepe folk, om ein må. Og ein risikerer å bli drept/tatt i fanget av ISIL og bli torturert. Og atter ein gong, nei, piloter i militæret tjener heller ikkje over 1 mill. De får same grunnlønn som alle andre med same rank, så får de ekstra alt etter kva de gjør. I snitt ligger de vel på rundt 600-700.000kr. For å få 1 mill så må ein delta i krig. Grattis utdanning for piloter i Noreg kom for eit par år siden. Eg veit ikkje om noen frå den skulen flyr for SAS/Norw endå? Så i si alle som fly aktivt nå, kom enten gjennom militæret eller måtte bruke rundt 6-10 år på utdanning og godt over 1 mill kroner. Fleire måtte fly "for mat" i Africa/Indonesia på mindre fly, for selskap som mister 2-3 fly/året. Livsfarlig. Kun for å få erfaring og ha noe sjanse å få seg jobb med 400.000/året for SAS. 15 år som pilot i forsvaret? Tror du tar i litt nå? Poenget var ikke at det er lett å bli jagerpilot, poenget er at de har null studielån. Utdanning er gratis. Har du link til at jagerpilotene selv må betale for utdanning i forsvaret? Jeg har alltid hørt det er gratis. Endret 1. april 2020 av Gouldfan Lenke til kommentar
0laf Skrevet 1. april 2020 Del Skrevet 1. april 2020 Gouldfan skrev (34 minutter siden): Har du link til at jagerpilotene selv må betale for utdanning i forsvaret? Jeg har alltid hørt det er gratis. Det er ikke like lett å forstå det han skriver? Så vidt jeg vet er utdannelsen gratis i forsvaret, og har alltid vært det. Hvor lenge man må tjenestegjøre i ettertid vet ikke jeg, men 15 år høres lenge ut, jeg mener også å ha hørt at dette har variert noe, men er usikker. Jeg antar amot med "grattis utdanning", mener utdannelsen "Luftfartsfag", ved Universitet i Tromsø, som kom for noen år siden. Dette er som annen tradisjonell utdanning gratis, tidligere måtte man ta sertifikater og slikt ved private skoler, å betale alt selv, med mindre man fikk det av forsvaret. Det finnes jo mange piloter i både SAS og Norwegian som har fått sin utdannelse gratis i det norske forsvaret, en av de er Bjørn Kjos selv. Personlig høres mye av dette ut som vås, det er helt frivillig å bli pilot, men det er vel tradisjonelt et attraktivt yrke med mye avspasering og høy lønn, men det pilotene virkelige er gode på, er tydeligvis å klage, enkelte vil til og med ta trygden fra minstepensjonister og uføre, for å mele sin egen kake. 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 2. april 2020 Del Skrevet 2. april 2020 aomt skrev (På 1.4.2020 den 0.20): Grattis utdanning for piloter i Noreg kom for eit par år siden. Eg veit ikkje om noen frå den skulen flyr for SAS/Norw endå? 12 år (oppstart i 2008) er betydelig mer enn "et par". Ja, det er garantert MANGE uteksaminerte fra UiT som jobber som trafikkflygere nå. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 2. april 2020 Del Skrevet 2. april 2020 Slettet-JEm7FT skrev (På 15.3.2020 den 19.43): Er det rettferdig at de med millionlønninger betaler inn masse til statskassen men ikke kan regne med at den stiller opp for de på lik linje som alle andre? Ja, for de med millionlønninger klarer seg mer enn godt nok under krisen. Det er de som tjener mindre som sliter. 1 Lenke til kommentar
aomt Skrevet 2. april 2020 Del Skrevet 2. april 2020 Gouldfan skrev (På 1.4.2020 den 9.09): 15 år som pilot i forsvaret? Tror du tar i litt nå? Poenget var ikke at det er lett å bli jagerpilot, poenget er at de har null studielån. Utdanning er gratis. Har du link til at jagerpilotene selv må betale for utdanning i forsvaret? Jeg har alltid hørt det er gratis. Ein må ikkje betale for utdanning i forsvaret, men ein må binde seg i 12år etter avslutta utdanning. Utdanninga tar ca 3 år, den tiden er ein også under kontrakt og tjenestegjør. Ein kan bli sendt ut i krig, jagerfly pilot, transport, helli. Ein kan bli angrepet mens ein er på base og må skyte folk. Krig er krig. Ein kan også ikkje velge kas pilot ein skal vare, det er militæret som bestemmer. Lenke til kommentar
aomt Skrevet 2. april 2020 Del Skrevet 2. april 2020 Inge Rognmo skrev (2 timer siden): 12 år (oppstart i 2008) er betydelig mer enn "et par". Ja, det er garantert MANGE uteksaminerte fra UiT som jobber som trafikkflygere nå. Så vidt eg veit, så var det litt frem og tilbake, uten skikkelig utdannelse. Det står også på siden som du linket til: "Sommeren 2014 ble også det første året hvor UiT fikk full produksjon på Bardufoss med fire kull. Det ble derfor kjøpt inn ytterligere to Cessna 182T for å muliggjøre full produksjon ved flyskolen." Men eg vil ikkje påstå noe, da eg har ikkje fulgt det studiet/UiT særlig godt. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 2. april 2020 Del Skrevet 2. april 2020 aomt skrev (4 timer siden): Så vidt eg veit, så var det litt frem og tilbake, uten skikkelig utdannelse. Det står også på siden som du linket til: "Sommeren 2014 ble også det første året hvor UiT fikk full produksjon på Bardufoss med fire kull. Det ble derfor kjøpt inn ytterligere to Cessna 182T for å muliggjøre full produksjon ved flyskolen." Har prøvd å sette meg litt mer inn i det nå. Det med "full produksjon på Bardufoss med fire kull" kommer av at de i perioden 2009-2014 måtte samarbeide med et svensk universitet om den praktiske delen av utdannelsen, som altså i den perioden ikke skjedde på Bardufoss. Men utdanningen var altså i full drift helt fra 2008, på litt forskjellige steder og måter. https://no.wikipedia.org/wiki/University_of_Tromsø_School_of_Aviation Om jeg forstår opplegget rett, så er første året kun teori, og de to siste praksis, samt at det (siden 2011) er to kull per år. I 2014 var det altså to kull med andreklassinger og to kull med tredjeklassinger på Bardufoss; man kan jo gjette seg frem til at det året før, i 2013, begynte med to kull andreklassinger (01-12 og 02-12), mens tredjeklassingene (kullene 01-11 og 02-11, ref. wikipedia-saken) fullførte sisteåret i Sverige, der de begynte året før. Ideellt sett burde det finnes en statistikk eller noe et sted på hvor mange de har utdannet. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 3. april 2020 Del Skrevet 3. april 2020 (endret) Gouldfan skrev (På 01.04.2020 den 9.09): 15 år som pilot i forsvaret? Tror du tar i litt nå? Poenget var ikke at det er lett å bli jagerpilot, poenget er at de har null studielån. Utdanning er gratis. Har du link til at jagerpilotene selv må betale for utdanning i forsvaret? Jeg har alltid hørt det er gratis. Du binder deg i ca. 15 år ja, og ja, det er gratis. Man får 12 års plikttid som starter å rulle fra vingdato. Dette har historisk sett vært etter 1 års utdanning i USA, når man får "vingen" (ferdig med grunnutdanning som pilot, før man starter på flytypespesifikk utdanning). Det tar ca. 3 år å komme til dette punktet (1 år befalskole og seleksjonsflyging i Norge, 1 år på Luftkrigsskolen, og 1 år flyutdanning i USA), altså 15 år reell bindingstid. Etter siste utdanningsreform i Forsvaret, skal nå alle piloter i utgangspunktet fullføre hele luftkrigsskoleløpet (3-årig bachelor) før man starter på flygerutdanning i USA, som gjør at reell bindingstid nærmer seg 17 år. Man ender fortsatt opp med lån på UiT sin linje, men "kun" ordinært studielån, kanskje 250k over 3 år grovt regnet. Langt mindre enn privat utdanning, men fortsatt en ikke ubetydelig lånemengde. Endret 3. april 2020 av Reeve Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå