Gå til innhold

COVID-19 - Hvilke bransjer synker og stiger på kort og lang sikt?

Simen1

Anbefalte innlegg

Noen er jo mer åpenbare enn andre (reiselivsnæring, turisme, uteliv, verneutstyr, bringetjenester, begravelsebyrå), men andre er mindre åpenbare. DU kjenner DIN bransje mye bedre enn jeg og de fleste andre på forumet gjør. Hensikten med tråden er å få folk til å gjøre en kortsiktig og langsiktig analyse av sin egen bransje slik at vi alle kan skjønne bedre hva som skjer i Norge som helhet. Jeg tror vi alle har mye å lære fra andre bransjer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg starter:

Konsulentselskaper (ingeniører, arkitekter o.l.)

I dag kom nyheten om at Aker Solutions permitterer alle sine 6000 ansatte. Jeg tror det er rutine i forbindelse med store usikkerheter. De har jo vært gjennom kriser før og måttet nedbemanne kraftig og har sikkert lært at det er lurt å være føre var og heller trekke permisjoner i ettertid dersom det blir aktuelt. De har også en høy andel oppdrag for oljebransjen og ser stupende oljepris som en direkte trussel. Oljeselskaper har det med å brått kansellere/fryse prosjekter når oljeprisen stuper. Det er ekstra kritisk om oljeinstallasjoner må stenge ned på grunn av smittetilfeller. På lengre sikt kan redusert reiselyst og varig nedgang i flytrafikk gi varig lavere oljepris.

Men det er jo mange varianter av rådgivende ingeniører. Vei og infrastruktur vil nok bare få en kortvarig dipp pga smittehåndteringen, men akkurat denne bransjen kan få stimulans i form av krisepakker. Det så vi etter finanskrisa i 2008. Den samme kortvarige dippen etterfulgt av økt byggeaktivitet kan gjelde offentlige bygg.

Private bygg og særlig boliger kan få en bråstopp i byggeaktiviteten og føre med seg sterk reduksjon i rådgivertjenester.

Rådgivertjenester for bygging og rehabilitering av næringsbygg er veldig bransjeavhengig. Det kan nok oppleves at enkelte prosjekter fryses mens andre fremskyndes.

Ved finanskrisa i 2008 ble det et ganske brått skifte i rådgivertjenester bort fra olje og boligbygging til vei, infrastruktur, offentlige bygg og en del typer næringsbygg. Jeg tror vi kan se et tilsvarende skifte denne gangen også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...