OlavF Skrevet 15. mars 2020 Del Skrevet 15. mars 2020 Jeg jobber som konsulent i en bedrift via mitt ENK. Avtalen er avsluttet, og jeg lurer på når oppsigelsen gjelder fra. Er det fra den dagen man mottar oppsigelsen eller fra første dag i påfølgende måned? Hva menes med punkt b? Hvilke beløp har man eventuelt til gode? I avtalen står det følgende: Sitat AVBESTILLING/ENDRINGER a) Kunden kan med skriftlig varsel til Leverandør avbestille Tjenesten helt eller delvis med en måned gjensidig oppsigelse. b) Ved avbestilling som nevnt i dette punkt skal Kunden betale det beløp Leverandør har til gode for den del av Tjenesten som er utført, samt dekke dokumenterte og nødvendige utgifter oppstått som en direkte konsekvens av avbestillingen. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 15. mars 2020 Del Skrevet 15. mars 2020 Hovedregelen, med mindre noe annet er avtalt, er at en oppsigelse er et påbud som har rettslig virkning fra det mottas. Dersom oppsigelsen ble mottatt 15. mars 2020 vil oppsigelsestiden løpe til 15. april 2020. Det er imidlertid usikkert hvilket rettslig innhold en oppsigelsestid vil ha. Pkt. b i avtalen etablerer beregningen av vederlag ved avtalens avslutning, og åpner for usikkerhet om Leverandør kan fortsette å levere tjenesten etter at avbestilling er skjedd. Hvis Leverandør ikke har rett til å fortsette å levere tjenestene vil Leverandør heller ikke ha noe å få betalt for i oppsigelsestiden. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. mars 2020 Del Skrevet 15. mars 2020 Dersom ikkje anna er avtalt, og dette ikkje er eit vanleg arbeidsforhold som følger standardreglane i AML så er må ein månad forståast som frå den datoen oppsigelsen kom. Den aktuelle datoen er frå den datoen oppsigelsen er forsvarleg sendt. 1 Lenke til kommentar
OlavF Skrevet 15. mars 2020 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2020 krikkert skrev (40 minutter siden): Det er imidlertid usikkert hvilket rettslig innhold en oppsigelsestid vil ha. Pkt. b i avtalen etablerer beregningen av vederlag ved avtalens avslutning, og åpner for usikkerhet om Leverandør kan fortsette å levere tjenesten etter at avbestilling er skjedd. Hvis Leverandør ikke har rett til å fortsette å levere tjenestene vil Leverandør heller ikke ha noe å få betalt for i oppsigelsestiden. Vil det si at jeg ikke har rett på betaling i oppsigelsestiden? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. mars 2020 Del Skrevet 15. mars 2020 OlavF skrev (1 time siden): Vil det si at jeg ikke har rett på betaling i oppsigelsestiden? Det kan det bety. Det spørs då kva slags teneste du leverer. Avtaleteksten ser ut til å ta utganspunkt i at du kan ha levert delar av tenesten utan å ha fått betalt for den. Avtalen regulerer då at du har rett til å få betalt for dette arbeidet også etter at avtalen er sagt opp, samt at oppdragsgiver må dekke dei utgiftene du har som følge av oppsigelsen. Om det er slik at du ikkje får fortsette å levere tenestene dine umiddelbart etter at avtalen er sagt opp, eller om det er slik at du etter oppsigelsen skal fortsette å levere tenestene dine den neste måneden framstår som uklart. Driv du ein teneste der det er naturleg at du utfører tenester som kunden har til gode også utover opsigelsestida på ein måned? 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 15. mars 2020 Del Skrevet 15. mars 2020 Det vil si at det er en mulighet. 1 Lenke til kommentar
OlavF Skrevet 15. mars 2020 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2020 The Avatar skrev (6 timer siden): Det kan det bety. Det spørs då kva slags teneste du leverer. Avtaleteksten ser ut til å ta utganspunkt i at du kan ha levert delar av tenesten utan å ha fått betalt for den. Avtalen regulerer då at du har rett til å få betalt for dette arbeidet også etter at avtalen er sagt opp, samt at oppdragsgiver må dekke dei utgiftene du har som følge av oppsigelsen. Om det er slik at du ikkje får fortsette å levere tenestene dine umiddelbart etter at avtalen er sagt opp, eller om det er slik at du etter oppsigelsen skal fortsette å levere tenestene dine den neste måneden framstår som uklart. Driv du ein teneste der det er naturleg at du utfører tenester som kunden har til gode også utover opsigelsestida på ein måned? Oppsigelsen kom i dag, og jeg har fått beskjed om å jobbe frem til 15. april. Jeg jobber strengt tatt som en normal ansatt. Det er kun måten jeg er "ansatt" på som gjør at jeg er å regne som en leverandør. "Tjenesten" jeg leverer er markedsføring, salg, og diverse administrasjonsjobb. Vil ikke si det er naturlig at jeg fortsetter noe arbeid etter oppsigelsestiden, nei. Så da er spørsmålet kanskje om jeg skal fakturere fullt beløp, eller halvt? Får normalt sett betalt midt i måneden, altså 50% etterskuddsbetaling og 50% forskudd. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. mars 2020 Del Skrevet 16. mars 2020 Hvis du faktisk utfører arbeid ut 15. april så fakturerer du som vanlig ut 15. april. 1 Lenke til kommentar
OlavF Skrevet 16. mars 2020 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2020 krikkert skrev (8 timer siden): Hvis du faktisk utfører arbeid ut 15. april så fakturerer du som vanlig ut 15. april. Ok, 50%? Takk skal dere ha for råd! Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. mars 2020 Del Skrevet 16. mars 2020 Det vil jeg anta, hvis du fakturerer i hele måneder. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå