Anonym114 Skrevet 14. mars 2020 Del Skrevet 14. mars 2020 (endret) Hei! I min bedrift har det oppstått en situasjon hvor jeg nå har vært midlertidig ansatt i 3.5 mnd. Jeg har vært hjelpearbeider/vikariat for en annen siden jeg startet å jobbe der. Hvem jeg har vikariert for er noe uklart på min første kontrakt, men på den andre står de at jeg er vikar for en som er i fødselspermisjon. I forrige uke fikk jeg beskjed om at min kontrakt blir fornyet med varighet på ca. en måned. Da for en ansatt som fungerer i en høyere stilling for tiden og har fått kontrakt til ut året. Et par dager etterpå får alle ansatt på mail at det skal komme inn en tidligere ansatt i min stilling etter min kontrakts slutt (om en mnd.). Det jeg lurer på er om det er lov for bedriften å bare bytte meg ut uten gyldig grunn? Bedriften har ikke sagt til meg personlig at det skal starte noen andre i stillingen som jeg har (og personen jeg vikarerer for). Er også kvalifisert til stillingen, og det skulle ikke være grunn for at jeg gjør en dårlig jobb, eller andre grunner for evt. oppsigelse. Saken min ligner veldig på saken i denne artikkelen, men den er noe gammel;https://www.dagensperspektiv.no/2011/vikariat-rett-til-a-fortsette Takk for alle svar og tips Endret 14. mars 2020 av Anonym114 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 15. mars 2020 Del Skrevet 15. mars 2020 Etter arbeidsmiljøloven § 14-2 har tidligere ansatte på visse vilkår fortrinnsrett til stillinger i virksomheten. Hvis fortrinnsretten utøves har virksomheten altså gyldig grunn til å ansette denne personen fremfor å ansette deg/forlenge ditt vikariat. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå