Redaksjonen. Skrevet 13. mars 2020 Del Skrevet 13. mars 2020 Tesla har åpnet sine første norske 250 kW-hurtigladere Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. mars 2020 Del Skrevet 13. mars 2020 Sitat Det åpnes først 10 ladestolper, som skal utvides til 40 på sikt. På findus-kartet står det: 12 Superchargers, available 24/7, up to 250kW. På supercharge.info står det: 40 stalls | 250 kW I videoer har jeg sett at en av stolpene var merket med 400V, 350A, altså det samme som V2-stolper (kombinert spenning og strøm = maks 135-150 kW per ladepar) Jeg trodde det skulle bli en kombinasjon av noen få V3 og mange flere V2 på Liertoppen? Hva er rett? Lenke til kommentar
3FKY9EYR Skrevet 13. mars 2020 Del Skrevet 13. mars 2020 Prisen er vel sponset av Tesla? Kan vanskelig forstå at de kan forsvare slike priser gitt effekttariffene til nettselskapene. I sameier ender en gjerne over 2 kr kWt i løpende utgifter (investeringen er tatt bort fra regnestykket). Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 13. mars 2020 Del Skrevet 13. mars 2020 Ser ikke helt hva denne artikkelen bidrar med på TEKNISK ukeblad. Det kunne vært litt interessant om dere tok et dypdykk i utfordringene med å bygge ut sånne stasjoner, som potensielt kan trekke flere megawatt (?). Om jeg vil lese om bil eller tesla finnes det mange andre plasser som har fokus på det. Det er ikke derfor jeg derfor jeg leser TU. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 13. mars 2020 Del Skrevet 13. mars 2020 Er de åpne allerede? Sjekket fra bilen(TM3) for noen minutter siden og da var de ikke synlige men i følge kartet på tesla.com skal det være 12 uttak a 250kW. 3FKY9EYR skrev (11 minutter siden): Prisen er vel sponset av Tesla? Kan vanskelig forstå at de kan forsvare slike priser gitt effekttariffene til nettselskapene. I sameier ender en gjerne over 2 kr kWt i løpende utgifter (investeringen er tatt bort fra regnestykket). At Tesla kan selge strøm billigere enn et sameie er ikke så rart. Jeg tror Tesla har noen storskalafordeler et sameie ikke har. Og det inkluderer sannsynligvis effektavgiften. 4 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 13. mars 2020 Del Skrevet 13. mars 2020 Ingen tvil lenger! Det MÅ bli en Tesla Model Y. Ingenting å lure på lenger. ? 2 Lenke til kommentar
RuneWi Skrevet 13. mars 2020 Del Skrevet 13. mars 2020 1 hour ago, Heiti said: Ser ikke helt hva denne artikkelen bidrar med på TEKNISK ukeblad. Det kunne vært litt interessant om dere tok et dypdykk i utfordringene med å bygge ut sånne stasjoner, som potensielt kan trekke flere megawatt (?). Om jeg vil lese om bil eller tesla finnes det mange andre plasser som har fokus på det. Det er ikke derfor jeg derfor jeg leser TU. Og ved å klage på at det skrives om Tesla i kommentarfeltet har du bidratt til at det blir enda mer trafikk på denne typen artikler, noe som igjen medfører til at TU skriver flere slike artikler. Gratulerer. (PS! Jeg har ikke noe imot Tesla-artikler) Lenke til kommentar
RuneWi Skrevet 13. mars 2020 Del Skrevet 13. mars 2020 1 hour ago, Hanhijnn said: Ingen tvil lenger! Det MÅ bli en Tesla Model Y. Ingenting å lure på lenger. ? Nei, den er helt klart på ønskelisten! 1 Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 13. mars 2020 Del Skrevet 13. mars 2020 Heiti skrev (2 timer siden): Ser ikke helt hva denne artikkelen bidrar med på TEKNISK ukeblad. TU står fritt til å skrive om akkurat hva de måtte ville, innenfor hva loven begrenser. På samme måte står DU helt fritt til å måtte lese det. Om du ikke liker stoffet, så finn noe annet. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 13. mars 2020 Del Skrevet 13. mars 2020 Dovreekspressen skrev (22 minutter siden): TU står fritt til å skrive om akkurat hva de måtte ville, innenfor hva loven begrenser. På samme måte står DU helt fritt til å måtte lese det. Om du ikke liker stoffet, så finn noe annet. Kritikk er altså ikke lov? Er egentlig enig i det han sier. Man kan fint komme med en slik agurk-nyhet, men da kan man i det minste gå litt inn i saken, og ikke bare nevne en nyhet på overflaten. De kunne forklart hvorfor dobling av effekten inn fra 120kW til 250kW kun gir 25% kjappere ladetid f.eks. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. mars 2020 Del Skrevet 13. mars 2020 (endret) oophus3do skrev (12 minutter siden): De kunne forklart hvorfor dobling av effekten inn fra 120kW til 250kW kun gir 25% kjappere ladetid f.eks. Hvor mye kjappere det går, målt i prosent, kommer an på mange faktorer, blant annet hvilken SoC man starter og stopper på. Du kan lese et par analyser av ladekurvene her: https://cleantechnica.com/2019/03/08/supercharger-v3-shocking-power-smart-strategy-by-tesla-charts/ https://insideevs.com/news/382070/tesla-model-3-v3-supercharging-speed-analyzed/ Edit: Egentlig burde vi fått en sammenligning av ladehastighet i antall km rekkevidde f.eks per 30 minutter ladetid fordi 30 minutter er en passelig pausetid etter noen timers kjøring og fordi km er et mye bedre mål på hvor langt man kan kjøre på den oppladede strømmen, enn f.eks kWh eller endring i % SoC. Endret 13. mars 2020 av Simen1 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 13. mars 2020 Del Skrevet 13. mars 2020 Dovreekspressen skrev (36 minutter siden): TU står fritt til å skrive om akkurat hva de måtte ville, innenfor hva loven begrenser. På samme måte står DU helt fritt til å måtte lese det. Om du ikke liker stoffet, så finn noe annet. ...og han står fritt til å kommentere det han vil så lenge han følger forumreglene. Hva er poenget ditt, egentlig? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 13. mars 2020 Del Skrevet 13. mars 2020 Hvordan økningen fra 120 til 250kW påvirker ladetiden din påvirkes av flere faktorer, en av dem er ditt eget bruksmønster. Om du uansett har tenkt å ta en matbit er det ikke sikkert du merker noe som helst, om du driver med øvelsen 'fortest mulig frem' kan dette gi en hyggelig tidsbesparelse. Da Tesla åpnet de første v3-superladerne kom de samtidig med en oppdatering som skal sørge for at batteriet har optimal temperatur i det du ankommer superladeren. Om du ønsker å komme fortest mulig frem bør du kjøre til du har 5-10% igjen på batteriet og hurtiglade til du har 55-60% før du kjører videre. I utgangspunktet tok det 30 minutter å lade halvt batteri på denne måten men temperaturoptimaliseringen reduserte ladetiden med 25%, økt effekt gir ytteligere 25% i reduksjon. Vi er altså nede i 15 minutter for å lade halvt batteri. Om det er det du ønsker. Lenkene Simen1 postet går mer i detalj. 1 Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 13. mars 2020 Del Skrevet 13. mars 2020 Den optimale batteritempen kan du se lenge etter på vinterhalvåret. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 13. mars 2020 Del Skrevet 13. mars 2020 Jeg er klar over hvorfor. Det var kun et forslag i å lage en artikkel som passer bedre til hva TU skal være. Det å kun nevne at ladere blir satt opp er en agurknyhet. Men man kunne gjort ting bedre med noen små forandringer i innholdet. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 13. mars 2020 Del Skrevet 13. mars 2020 Noen har testet allerede.. https://www.elbil24.no/nyheter/lader-med-svimlende-1645-kmt/72242990 "Det skal også legges til at 50 prosent ble nådd etter bare 13 minutter og 15 sekunder. På denne tiden hadde vi fått nye 38 kWh over på batteriet." Snitteffekt på 172kW opp til 50%. 2 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 13. mars 2020 Del Skrevet 13. mars 2020 RuneWi skrev (4 timer siden): Og ved å klage på at det skrives om Tesla i kommentarfeltet har du bidratt til at det blir enda mer trafikk på denne typen artikler, noe som igjen medfører til at TU skriver flere slike artikler. Gratulerer. (PS! Jeg har ikke noe imot Tesla-artikler) Samtidig blir det ingen endring om en aldri gir beskjed. Dovreekspressen skrev (3 timer siden): TU står fritt til å skrive om akkurat hva de måtte ville, innenfor hva loven begrenser. På samme måte står DU helt fritt til å måtte lese det. Om du ikke liker stoffet, så finn noe annet. Jeg gir beskjed om at jeg har høyere forventninger, er ikke det greit? Jeg er heller ikke noe typisk diesel-troll. Kjører elektrisk og har bestilt Cybertruck. Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 13. mars 2020 Del Skrevet 13. mars 2020 Klykken- skrev (4 timer siden): Den optimale batteritempen kan du se lenge etter på vinterhalvåret. Hvor lenge tror du man kan se etter den? Siste langtur i vinter med vår model3 LR startet jeg på fjellet med 90% på batteriet og selv om jeg satt navigasjonen til superlader startet den ikke engang forvarming av batteriet før vi ankom. Og batteriet var ferdig ladet fra 10% til 90% da vi var ferdige med burger-menyen så turen ville ikke blitt kortere med raskere lading. Men det kan jo være bra med raskere lading de gangene man bare trenger litt ekstra for å komme fram og ikke skal ha noen spisestopp. Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 14. mars 2020 Del Skrevet 14. mars 2020 oophus3do skrev (17 timer siden): Kritikk er altså ikke lov? failern skrev (17 timer siden): ...og han står fritt til å kommentere det han vil så lenge han følger forumreglene. Hva er poenget ditt, egentlig? Heiti skrev (14 timer siden): Jeg gir beskjed om at jeg har høyere forventninger, er ikke det greit? Kritikk er helt greit det. Vi lesere kan stille krav og komme med forslag til TU alt vi ønsker. Men til sjuende og sist er det TU som bestemmer hva de vil skrive om. At blekka tilfeldigvis heter "Teknisk ukeblad" er på ingen måte bestemmende for hva kan skrive om. Hvis de ønsker å skrive om strikking og teologi så gjør de jo det. Jeg har sett samme problemstilling hos f.eks ITavisen.no når de skriver om biler. Da blir noen misfornøyd med at det ikke handler om IT. Poenget mitt er at det er enklere å oppsøke stoff du liker enn å prøve å endre TU til hva du ønsker. For min del kunne det gjerne vært mer stoff om motorsport på TU. Men det er ikke verre enn at jeg leser Autosport i stedet. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 16. mars 2020 Del Skrevet 16. mars 2020 (endret) On 3/13/2020 at 6:06 PM, Klykken- said: Den optimale batteritempen kan du se lenge etter på vinterhalvåret. Trykk på kartet i bilen hvor du har tenkt å lade, og bilen vil passe på at batteriet ligger på rundt 50 grader når du ankommer så du får så mye hastighet som mulig. Funker fint selv på vintern. Endret 16. mars 2020 av Complexity 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå