Hanhijnn Skrevet 12. mars 2020 Del Skrevet 12. mars 2020 Ikke bra nok rekkevidde for amerikanerne. Men har den da nok rekkevidde for oss? 400km er i korteste laget for en familiebil som man skal kunne bruke til bilferie bl.a. Eller hva syns dere? https://www.motor.no/artikler/elbil-bmw-dropper-prestisjelansering-i-usa/ Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 12. mars 2020 Del Skrevet 12. mars 2020 Er vel mye avhengig av pris, her i Norge selges det jo mange elbiler med lav rekkevidde, og med tanke på hvor lite batteri det sitter i bilen er det jo mulighet til å bli konkurransedyktig på pris med den rekkevidden. I3 har jo solgt bra på tross av sin beskjedene rekkevidde. Snakker vi om en startpris rundt 400k tror jeg det går helt greit her hjemme, da vi i store deler av landet har infrastruktur til å kunne bruke den også til lengre kjøring. Snakker vi startpris rundt 600k tror jeg det blir altfor lite rekkevidde for pengene. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 12. mars 2020 Del Skrevet 12. mars 2020 (endret) I USA ser jeg ofte Leaf 1. gen, 1. gen BMW i3 (riktignok er mange REX-versjonen) og Fiat 500e. Disse har en rekkevidde på ca 190 km NDEC, som vil si ca 140 km WLTP, i praksis under 100 km med amerikansk kjørestil/hastighet, og enda kortere med A/C på max i varme strøk. Mange av Teslaene jeg ser i USA har minste batteripakke (de som er så gamle at det står på bakluken). Så en bil med WLTP på 400, som er på nivå med de minste alternativene fra Tesla, burde være aktuell i USA, da den dekker daglig pendlebehov for de fleste. En annen ting er at USAs lave bensinpriser og høye strømpriser gjør det mye mindre attraktivt å kjøre elbil der enn her. I USA er det også sales tax på elbiler, som gjør at en Tesla koster mer der enn her. Endret 12. mars 2020 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 13. mars 2020 Del Skrevet 13. mars 2020 Gamle tall fra 2014 men det ser ut til at amerikanerane kjøper flere i3 rex en rene i3:https://insideevs.com/news/322094/bmw-i3-us-sales-production-by-the-numbers-rex-to-bev-ratio/ Eller så vet jeg ikke hvor i landet du har vært @zanta men hvis det er vestkysten er det vel ganske større sjangs for å se elbiler der enn noe annet sted i landet. Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 13. mars 2020 Del Skrevet 13. mars 2020 Civilix skrev (På 12.3.2020 den 9.05): Er vel mye avhengig av pris, her i Norge selges det jo mange elbiler med lav rekkevidde, og med tanke på hvor lite batteri det sitter i bilen er det jo mulighet til å bli konkurransedyktig på pris med den rekkevidden. I3 har jo solgt bra på tross av sin beskjedene rekkevidde. Snakker vi om en startpris rundt 400k tror jeg det går helt greit her hjemme, da vi i store deler av landet har infrastruktur til å kunne bruke den også til lengre kjøring. Snakker vi startpris rundt 600k tror jeg det blir altfor lite rekkevidde for pengene. Enig. Dessverre mener jeg å ha lest diverse rykter og har egentlig følelsen av at IX3 i Norge vil kunne starte på rundt 600.000 før ekstrautstyr. Da blir det som du sier en helt uaktuell bil og en gigaflopp. For samme pris kan du da få Audi Etron med nesten identisk rekkevidde, men med 4WD,hengerfeste og takrails. 2 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 7. juni 2020 Del Skrevet 7. juni 2020 Dette er rette bilen for det amerikanske markedet: BMWi Hydrogen NEXT med kort fylletid og god rekkevidde uavhengig av værforhold. Men det må åpenbart bygges fyllestasjoner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå