Gå til innhold

BMW IX3 blir ikke lansert i USA. For kort rekkevidde.


Hanhijnn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er vel mye avhengig av pris, her i Norge selges det jo mange elbiler med lav rekkevidde, og med tanke på hvor lite batteri det sitter i bilen er det jo mulighet til å bli konkurransedyktig på pris med den rekkevidden. I3 har jo solgt bra på tross av sin beskjedene rekkevidde.

Snakker vi om en startpris rundt 400k tror jeg det går helt greit her hjemme, da vi i store deler av landet har infrastruktur til å kunne bruke den også til lengre kjøring. Snakker vi startpris rundt 600k tror jeg det blir altfor lite rekkevidde for pengene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

I USA ser jeg ofte Leaf 1. gen, 1. gen BMW i3 (riktignok er mange REX-versjonen) og Fiat 500e. Disse har en rekkevidde på ca 190 km NDEC, som vil si ca 140 km WLTP, i praksis under 100 km med amerikansk kjørestil/hastighet, og enda kortere med A/C på max i varme strøk. Mange av Teslaene jeg ser i USA har minste batteripakke (de som er så gamle at det står på bakluken). Så en bil med WLTP på 400, som er på nivå med de minste alternativene fra Tesla, burde være aktuell i USA, da den dekker daglig pendlebehov for de fleste. En annen ting er at USAs lave bensinpriser og høye strømpriser gjør det mye mindre attraktivt å kjøre elbil der enn her. I USA er det også sales tax på elbiler, som gjør at en Tesla koster mer der enn her.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Civilix skrev (På 12.3.2020 den 9.05):

Er vel mye avhengig av pris, her i Norge selges det jo mange elbiler med lav rekkevidde, og med tanke på hvor lite batteri det sitter i bilen er det jo mulighet til å bli konkurransedyktig på pris med den rekkevidden. I3 har jo solgt bra på tross av sin beskjedene rekkevidde.

Snakker vi om en startpris rundt 400k tror jeg det går helt greit her hjemme, da vi i store deler av landet har infrastruktur til å kunne bruke den også til lengre kjøring. Snakker vi startpris rundt 600k tror jeg det blir altfor lite rekkevidde for pengene.

Enig. Dessverre mener jeg å ha lest diverse rykter og har egentlig følelsen av at IX3 i Norge vil kunne starte på rundt 600.000 før ekstrautstyr. Da blir det som du sier en helt uaktuell bil og en gigaflopp.

For samme pris kan du da få Audi Etron med nesten identisk rekkevidde, men med 4WD,hengerfeste og takrails.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...