Gå til innhold

Nye lover: EU skal gjøre mobiler mer holdbare og lettere å fikse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Et sentralt aspekt ved initiativet er det EU kaller «rett til å reparere», som innebærer at organisasjonen vil sikre at elektronisk utstyr – deriblant mobiltelefoner – skal gjøres enklere å reparere uten å måtte bytte hele enheten når noe går galt.

EU vil også sikre at enheter generelt varer lengre, slik at man ikke trenger å bytte dem ut så ofte som i dag, og at de er lettere å vedlikeholde.

Men gjelder det også utlanske merker som xiomi, ulefone eller andre kinesike mobiler?

For disse er dårlig på support og man kan kun skaffe deler på ebay. Uansett har loven ikke tilbakevirkene kraft så mobiler på markedet nå hjelper dette lite.

Lenke til kommentar

So lenge retten til å reparere er der, har kven som helst lov til å gjere det. Du treng ikkje gjere det sjølv, men du treng heller ikkje ta med Apple-telefonen din til ein Apple-butikk for å fikse han. Einkvar litt elektronikkyndig person kan då setje opp sin eigen fikse-kiosk og reparere alle merke.

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (1 time siden):

So lenge retten til å reparere er der, har kven som helst lov til å gjere det. Du treng ikkje gjere det sjølv, men du treng heller ikkje ta med Apple-telefonen din til ein Apple-butikk for å fikse han. Einkvar litt elektronikkyndig person kan då setje opp sin eigen fikse-kiosk og reparere alle merke.

Det hjelper ikke når "originale" deler fortsatt koster skjorta. 

LMH1 skrev (22 minutter siden):

Kunne ønske det ble som pc alle ledninger og kamera må ha samme plugg og være kompaktibelt med hverandre.

Det gjør de lettere å oppgradere mobilen senere.

PC har jo vært mye verre enn mobiler. Det er jo ikke før USB-C at det i det hele tatt var noen utbredt ladeplugg som kunne brukes mellom laptoper.

Lenke til kommentar
2 hours ago, LMH1 said:

Men gjelder det også utlanske merker som xiomi, ulefone eller andre kinesike mobiler?

For disse er dårlig på support og man kan kun skaffe deler på ebay. Uansett har loven ikke tilbakevirkene kraft så mobiler på markedet nå hjelper dette lite.

Det er såvidt jeg vet ingen eksempler på at kinesike produsenter målrettet forsøker å stenge reperatørbutikker via saksmål fordi de har klar å skaffe deler de ikke burde hatt.   

Og det er også enkelte leverandører som gjør absolutt alt de kan for å gjøre det så vanskelig som mulig å både få tak i deler, og å utføre reperasjonen. Balansegagen mellom "robusthet" og "reperatørsabotasje" er av og til litt lite opplagt, men det er ikke åpenbart at  det  nødvendig er å lime fast komponenter. 

Lenke til kommentar

At dette kommer nå er på tide.

Delene kan nå bli dyrere da en må anta at selskapenes forventede inntjening har økt betydelig i denne bruk og kast perioden vi har kommet inn i.

For dem en gullalder, ellers hadde de ikke gjort det slik.

Da må delene bli dyrere for og kompensere for mindre kast.

Men bedre sent en aldri.

For gjenbruk av elektronikk til u-land er vel reparerbarhet en fordel. De er neppe mere glade i bruk og kast en vi burde vere.

Lenke til kommentar

Jeg sendte følgende kommentar til Tolletaten idag:

Når nå omtrent alt av forsendelser fra Kina blir forsinket grunnet Corona, forstår jeg det slik at overgangsordningen skyver problemet ut i tid - midlertidig (?)

Men det burde være mulig for etatsledere med ansvar å argumentere for at begrunnelsen for å fjerne grensen er helt absurd! Med unntak av sukkerholdige matvarer, er det ingenting av det som importeres som er mulig å få tak i her i landet. Mengden elektronikkavfall vil 10 dobles som følge av at det ikke lenger er mulig for vanlige folk å få tak i deler til en fornuftig pris! Hele forslaget er derfor ikke bærekraftig! Det strider i mot all sunn fornuft, og det er diametralt motsatt de retningslinjer og anbefalinger som EU legger til grunn for nettopp en bærekraftig utvikling.

Hva er vitsen med at EU vedtar regler om at ting (elektronikk/mobiler) skal kunne repareres når det ikke lenger blir mulig å få tak i deler til en fornuftig pris? Jeg byttet ladeport i min Galaxy S6. Det kostet meg 8$ (USD) fra Kina med fri frakt, og tok en halv time å bytte!

Neste gang må jeg kaste telefonen, fordi det blir for dyrt å kjøpe deler.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...