Allinuse Skrevet 15. mars 2020 Del Skrevet 15. mars 2020 Noxhaven skrev (På 11.3.2020 den 12.36): Disse lever-på-døren firmaene kan fort gå tomme for matvarer grunnet mange som går over til dette siden de sitter i karantene eller bare ikke ønsker å gå på butikken. En annen sak er leverandørene som leverer mat til kolonial osv også kan få leveringsproblemer. Men det er et utrolig godt alternativ for å redusere smitte i denne tiden vi nå møter. Til neste pandemi, her er et tips: Kjøp inn det du trenger lenge før resten av gjengen gjør det (de som bagatelliserte det i starten) og også før pandemien kommer til Norge. Da slipper du å handle i store køer og risikere smitte, samt at du finner alt du trenger. Januar var tidspunktet for å begynne å hamstre. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 15. mars 2020 Del Skrevet 15. mars 2020 Folk ble advart mot å dra på hytta, og nå vil de ha hjelp til å komme seg hjem, fordi de er syke 2 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 15. mars 2020 Del Skrevet 15. mars 2020 4 hours ago, Allinuse said: Til neste pandemi, her er et tips: Kjøp inn det du trenger lenge før resten av gjengen gjør det (de som bagatelliserte det i starten) og også før pandemien kommer til Norge. Da slipper du å handle i store køer og risikere smitte, samt at du finner alt du trenger. Januar var tidspunktet for å begynne å hamstre. Eller generelt, ikke gå i hamstremodus men sørg for at du alltid har noe som gjør at du kan klare deg noen uker selv om det er "vassgraut". Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 15. mars 2020 Del Skrevet 15. mars 2020 Dubious skrev (1 time siden): Folk ble advart mot å dra på hytta, og nå vil de ha hjelp til å komme seg hjem, fordi de er syke Så noen har gravd sin egen grav, og nå nekter de å ligge i den? Høres lite gjennomtenkt ut... 4 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 15. mars 2020 Del Skrevet 15. mars 2020 (endret) 2 hours ago, Dubious said: Folk ble advart mot å dra på hytta, og nå vil de ha hjelp til å komme seg hjem, fordi de er syke Kanskje man finner folk som har avlidd av forstoppelse da de tygger hermetikk og tørrfor med 2 hender samtidig og jobber seg gjennom hauger av dasspapir? Endret 15. mars 2020 av Theo343 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 15. mars 2020 Del Skrevet 15. mars 2020 5 hours ago, Allinuse said: Kjøp inn det du trenger lenge før resten av gjengen gjør det Noen av oss liker å primært spise mat som er ferskvare og har derfor ikke mat til flere måneder i fryseren; har iøvrig vanskelig ved å tro at den jevne personen i leilighet har en fryser utover du finner i et typisk kombiskap og der vil man bare kunne ha mat til ~2 uker for én person. Jeg har nå et 1,5-bred amerikanerskap og fryserdelen inneholder nå nok mat til 3 uker (ett måltil per dag). Jeg vurderer så smått et ekstra fryseskap, kanskje i halv høyde, som jeg kan ha i vaskerommet, men utover det måtte jeg begynne med hermetikk og det har jeg sålangt unngått. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 15. mars 2020 Del Skrevet 15. mars 2020 La inn en bestilling på kolonial.no i går, var ikke mulig å få leveranse før 23 mars ? stor pågang der, masse som var utsolgt - og det var begrensinger på antall på noen varer. Men fikk bestilt det jeg trenger, greit å slippe å gå i butikken. Lenke til kommentar
fivebigcities Skrevet 15. mars 2020 Del Skrevet 15. mars 2020 On 3/14/2020 at 11:58 AM, perpyro said: En del av overskuddsmat som ikke er spist vil bli kastet fordi vi har blitt et folk som har lett for å kaste mat av forskjellige grunner. Det er et umiskjennelig faktum allerede under normale forhold. Når da folk sitter med et berg av overskytende mat de kjøpte i panikk etter at ting har normalisert seg igjen og all hermetikken, fråsne meierivarer og kjøttmat som har gått ut på dato bare ligger i veien for ny og mere spennende mat, ja da er veien til søppelbøtta kort. Som sagt så tviler jeg temmelig sterkt på at folk plutselig har begynt å kjøpe mye mer mat enn de faktisk klarer å spise opp bare pga coronaviruset. Det blir nok bare slik at folk handler mindre fremover. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 15. mars 2020 Del Skrevet 15. mars 2020 (endret) tigerdyr skrev (5 timer siden): .... typisk kombiskap og der vil man bare kunne ha mat til ~2 uker for én person. Jeg har nå et 1,5-bred amerikanerskap og fryserdelen inneholder nå nok mat til 3 uker (ett måltil per dag).... Hva er det du kjøper som tar opp så mye plass? Dersom man har lite plass i fryseren, så pakker man ting selv i plastposer, kjøttdeig, strimlet kjøtt og lignende klemmes ganske flatt, så er det lettere å stable det, samt at det tiner mye raskere, ting i pappesker, som pizza o.l. tas ut av esken osv. Det er null problem å få mat til 4+ uker for to personer i en vanlig fryser i et kombiskap med tre-fire passe store skuffer, men det blir åpenbart ingen festmåltid med alt av ferske grønnsaker, store salater og lignende. Mange grønnsaker får man på boks, som mais, erter, asparges o.l. i tillegg til at man kan bruke ris eller pakker med potetmos i stedet for poteter og ferske grønnsaker. Endret 15. mars 2020 av 0laf Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 15. mars 2020 Del Skrevet 15. mars 2020 fivebigcities skrev (10 minutter siden): Som sagt så tviler jeg temmelig sterkt på at folk plutselig har begynt å kjøpe mye mer mat enn de faktisk klarer å spise opp bare pga coronaviruset. Det blir nok bare slik at folk handler mindre fremover. Sant nok. Folk i Norge har alltid kjøpt mere mat enn de greier å spise opp. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 15. mars 2020 Del Skrevet 15. mars 2020 Rema driter i søndagsreglene og åpner hele butikker ser jeg her lokalt. De satser vel på bedre å be om tilgivelse enn tillatelse. Men Rema er altså noen hardbarkede kapitalister og gjør hva som helst for noen skarve kroner. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 15. mars 2020 Del Skrevet 15. mars 2020 Pleier å være så tettpakket med folk på rema de få gangene jeg har vært på søndagsåpent, at de skal få min tilgivelse. 4 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 15. mars 2020 Del Skrevet 15. mars 2020 toreae skrev (1 minutt siden): Pleier å være så tettpakket med folk på rema de få gangene jeg har vært på søndagsåpent, at de skal få min tilgivelse. De kunne jo bare holdt stengt. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 15. mars 2020 Del Skrevet 15. mars 2020 Ja det kunne de. Men det er folk som jobber på ukurante tider som stoler på at butikken er åpen. Men jeg ville tilgitt dem om de holdt stengt også. 2 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 15. mars 2020 Del Skrevet 15. mars 2020 Sexylubb1 skrev (12 minutter siden): De kunne jo bare holdt stengt. Tror heller vi skal være takknemlig for at butikkene har åpne i disse tider. Honnør til alle som jobber i dagligvarebransjen som utsettes for stor smittefare! 2 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 15. mars 2020 Del Skrevet 15. mars 2020 kremt skrev (3 timer siden): Rema driter i søndagsreglene og åpner hele butikker ser jeg her lokalt. De satser vel på bedre å be om tilgivelse enn tillatelse. Men Rema er altså noen hardbarkede kapitalister og gjør hva som helst for noen skarve kroner. I motsetning til idealistene i Norgesgruppen. ? 5 Lenke til kommentar
Allinuse Skrevet 18. mars 2020 Del Skrevet 18. mars 2020 tigerdyr skrev (På 15.3.2020 den 12.31): Noen av oss liker å primært spise mat som er ferskvare og har derfor ikke mat til flere måneder i fryseren; har iøvrig vanskelig ved å tro at den jevne personen i leilighet har en fryser utover du finner i et typisk kombiskap og der vil man bare kunne ha mat til ~2 uker for én person. Jeg har nå et 1,5-bred amerikanerskap og fryserdelen inneholder nå nok mat til 3 uker (ett måltil per dag). Jeg vurderer så smått et ekstra fryseskap, kanskje i halv høyde, som jeg kan ha i vaskerommet, men utover det måtte jeg begynne med hermetikk og det har jeg sålangt unngått. Har noen hundre kilo i frosenvarer, holder nok en god stund. Hermetikken er der hvis dette blir skikkelig langvarig. Kan ende opp med å bli hjemme 2 år næ. Lenke til kommentar
jallajall Skrevet 18. mars 2020 Del Skrevet 18. mars 2020 Hvorfor hamstrer folk dopapir egentlig? Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 18. mars 2020 Del Skrevet 18. mars 2020 (endret) jallajall skrev (54 minutter siden): Hvorfor hamstrer folk dopapir egentlig? Tipper det er fordi folk leser at andre folk gjør det, så får enkelte panikk å gjør det samme. Eller kanskje det er nervøsitet nå som gjør at folk må mye på dass. Endret 18. mars 2020 av Simkin 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå