Redaksjonen. Skrevet 11. mars 2020 Del Skrevet 11. mars 2020 Danske Klimarådet til regjeringen: Vi når ikke klimamål uten CO2-fangst [Ekstra] Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 11. mars 2020 Del Skrevet 11. mars 2020 (endret) "hvor CO2-fangst og -lagring ikke er til å komme utenom." Hvorfor lagring, slik bildet viser? Hvorfor ikke bruke fanget CO2 for å lage metanol? Hvorfor er det ikke er mer fokus på metanol som drivstoff? 1,2 kg CO2 + 0,2 kg hydrogen = 1 liter metanol. Egentlig gjenbruk av CO2. Dersom vi lager like mye metanol som på Tjeldbergodden, men fra elektrolyse og fornybar energi og produserer hydrogen, så kan 45 000 dieselbiler forsvinne fra veiene. Dersom diesel og bensin forsvinner fra veiene er det en reell reduksjon i klimautslippene, så jeg er ikke enig med de som sier at CO2 som brukes til metanolproduksjon bare slippes ut igjen, og vi er like langt. Vi er ikke like langt ved å gå over til metanol i transportsektoren, da beregninger viser at vi får rundt 80% reduksjon i de totale CO2 utslippene, da mange CO2 utslipp kan fanges. CO2 er heller ikke en skadelig gass, men noe plantene trenger for å vokse, så etter min mening er 80% reduksjon bærekraftig. Noen hevder hydrogen fra elektrolyse blir for kostbart, og kan ikke konkurrere. En rett konklusjon med dagens virkemidler, hvor det viser seg at metanol selges for kr 1,65/l på verdensmarkedet. Går vi inn på nettstedet til Seatronc skal de ha kr 769 for 10 liter. Med andre ord kr 76,90/l. Har heller ikke fått noen forklaring på denne enorme avansen på metanol. Dersom CO2 avgiften blir kr 1500 pr. tonn burde avgiftspengene brukes for å subsidiere de rene energikildene, slik at metanol fra elektrolyse kan konkurrere med metanol fra gass. Metanol er bedre enn hydrogen direkte med tanke på sikkerhet og logistikk. Savner en artikkel hvor TU analyserer metanol som fremtidens drivstoff, med en verdikjede for CO2 og vi slipper å lagre i Nordsjøen. Endret 11. mars 2020 av aanundo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå