Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vedrørende personvernet (GDPR)

Gjest 4c3a3...641

Anbefalte innlegg

Gjest 4c3a3...641

Borettslaget vårt leier ut p-plasser til andelseiere og det står sikkert mange på venteliste.

Er det mulig for styret å "offentliggjøre" (f.eks. på hjemmesiden til borettslaget) en liste over hvem som leier p-plasser?

Er det mulig for styret å "offentliggjøre" (f.eks. på hjemmesiden til borettslaget) en liste over de som venter på å få tildelt plass?

Kommer personvernloven (GDPR) til å slå inn dersom styret velger å "offentliggjøre slike lister?

Hilsen en undrende! 

Anonymous poster hash: 4c3a3...641

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg kan ikkje sjå at kven som leiger parkeringsplass er ei særleg sensitiv opplysning som ikkje kan vere offentleg tilgjengeleg. 

Det sagt så er det meir problematisk å legge lista offentlig leg ut på internett enn det hadde vært å framlegge lista ved forespørsel, orientere om lista og ventelista på eit årsmøte, eller å henge opp oversikt i fellesområdet. På den måten begrenser ein informasjonen til dei som faktisk har bruk for dei (bebuerane). Eg ser eigentleg ikkje grunnen til at dette skal ut på Internett. 

Eg vil derfor fyrst og fremst oppfordre deg til å ta kontakt med styret for å spørre om det du lurer på. Krav om full offentleggjering av lista tenker eg bør vente til du eventuelt blir nekta innsyn. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Hei igjen.

Med "offentliggjøring" mener jeg at eventuelle lister legges ut på en "lukket" side på hjemmesiden til borettslaget.
Denne "lukkede" siden i vårt borettslag krever passord for å logge inn, og det er kun andelseiere i borettslaget som har tilgang.

Det jeg egentlig lurer på er om slike lister med f.eks. navn og/eller adresse og/eller leilighetsnummer etc. bryter personvernloven (GDPR) dersom de legges ut på en slik "lukket" side.

Det er flere grunner til at jeg ønsker litt gjennomsiktighet av slike lister.
Bl.a. at ingen av andelseierne vet noe som helst om hvilken plass de innehar på venteliste på p-plass. Det betyr at styret sitter med 100% kontroll, og at dette kan misbrukes. Og ja, jeg vet at slik misbruk har blitt gjennomført tidligere. Riktignok lenge siden, men dog!

En annen grunn er at andelseiere med leieavtale for p-plass, ikke engang har bil. Dette kreves.
Med dette kan man ta sjansen på å leie ut plassen videre til noen andre. Noe som ikke er lovlig iflg. regler. Til tider har det fremkommet at andelseiere uten bil, har leid ut sin egen plass til andre folk utenfor borettslaget!

IGJEN, brytes personvernloven (GDPR) dersom styret legger ut slike lister på en slik "lukket" side?

Lenke til kommentar

GDPR slår uansett inn, styret er forplikta til å beskytte personinformasjonen frå missbruk. 

Mesteparten er nok ivaretatt utan særskilte tiltak. Ved å søke om å få leige parkeringsplass eller stå på liste for å få dette så har nok søkaren gitt løyve i form av bekreftande handling. 

Ein del av det å hindre misbruk vil være å hindre at uvedkommande får tilgang til opplysningane. 

Lenke til kommentar

En slik liste er personopplysninger. Med andre ord trenger du et formål og behandlingsgrunnlag. Dersom det er i de registrertes interesse at lista eksisterer, ser det ut til at dere har en hjemmel for dette i Personopplysningsloven (artikkel 6), da det å stå på lista heller ikke kan sies å være særlig inngripende i den enkeltes personvern. Om den kun er tilgjengelig for borettslagets medlemmer, virker det også å være sannsynlig at opplysningene er kjent fra før for alle medlemmer (at lista kun er opplysning om hvilken plass den enkelte har).

Det må uansett være en reservasjonsmulighet for alle som potensielt skal registreres (artikkel 7).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...