Gjest 0071d...e0a Skrevet 10. mars 2020 Del Skrevet 10. mars 2020 Borte fra jobb 4 uker. Sykemeldt for psykiske plager. Noen dager etter jeg starter våkner jeg med intens hodepine, så jeg tar en egenmelding da jeg ikke behøver belaste fastlege for dette. Sjåførjobb, funker dårlig å kjøre svimmel. Nå sier de jeg ikke har lov bruke egenmelding noen få dager etter sykemelding. Stemmer dette? Sykdommene er helt urelatert. Anonymous poster hash: 0071d...e0a Lenke til kommentar
Gjest c9dff...51d Skrevet 10. mars 2020 Del Skrevet 10. mars 2020 Gjest 0071d...e0a skrev (7 minutter siden): Borte fra jobb 4 uker. Sykemeldt for psykiske plager. Noen dager etter jeg starter våkner jeg med intens hodepine, så jeg tar en egenmelding da jeg ikke behøver belaste fastlege for dette. Sjåførjobb, funker dårlig å kjøre svimmel. Nå sier de jeg ikke har lov bruke egenmelding noen få dager etter sykemelding. Stemmer dette? Sykdommene er helt urelatert. Anonymous poster hash: 0071d...e0a Ja, slik jeg tolker loven stemmer dette. Grunnregelen er at du må være på jobb i en full dag før du kan ta egenmelding etter sykemelding, men siden du har vært borte mer enn 16 dager (arbeidsgiverperioden) er det ikke lenger arbeidsgiveren din som betaler sykepenger, men NAV. Du må derfor, slik jeg forstår det, være på jobb i 16 dager før ny arbeidsgiverperiode begynner og du kan ta ut egenmeldingsdager. Tviler på det er et problem å være borte fra jobb om du er syk, men du kan nok ikke regne med at NAV etterbetaler bedriften du jobber for sykepenger med mindre du skaffer ny sykemelding og derfor vil de neppe betale lønn til deg. Alternativet ditt er nok å be jobben bruke feriedager for å dekke fraværet. Anonymous poster hash: c9dff...51d Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. mars 2020 Del Skrevet 11. mars 2020 Det følger av folketrygdloven § 8-24 femte ledd at hvis det oppstår nytt sykefravær innen 16 dager skal tidligere egenmeldingsdager regnes med i vurderingen av hvor mange dager som er brukt. Hvis du brukte egenmeldingsdager i ditt forrige sykefravær er disse oppbrukt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå