Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Farmakologi oppgave

Anbefalte innlegg

Hei, sitter med en tilsynelatende enkel farmakologi oppgave som jeg ikke kommer noen vei med.

Eliminasjonskonstanten til et legemiddel er 0,5 per time. Hva er halveringstiden?

Kan noen utdype hva sammenhengen mellom denne konstanten og halveringstiden er? Hvordan kan jeg løse oppgaven??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Les feks. Wikipedia-artikkelen om halveringstid ( https://no.wikipedia.org/wiki/Halveringstid ), spesielt "Utledning", der sammenhengen mellom halveringstiden og eliminasjonskonstanten utledes.

Jeg har aldri holdt på med farmakologi, men dersom jeg forstår spørsmålet ditt riktig så handler det om konsentrasjon av det aktuelle legemiddelet i blodet, og i følge et raskt søk er halveringstiden da tilsvarende det som presenteres i Wikipedia.

Lenke til kommentar

Har lest gjennom grunnleggende farmakologi stoff gjentatte ganger, men finner ingen steder en direkte sammenheng mellom eliminasjonskonstant og halveringstid.

Dersom noen er i stand til å finne svaret, setter jeg pris på om du viser meg utregningen.

Lenke til kommentar
HoaxAxe skrev (2 timer siden):

Har lest gjennom grunnleggende farmakologi stoff gjentatte ganger, men finner ingen steder en direkte sammenheng mellom eliminasjonskonstant og halveringstid.

Dersom noen er i stand til å finne svaret, setter jeg pris på om du viser meg utregningen.

Den "direkte sammenhengen" er vist ganske tydelig i Wikipedia-artikkelen. Der vises også utregningen. Det er ikke brukt noen avanserte formler, annet enn at en eksponetialfunksjon inngår, og man benytter logaritmen til å finne et uttrykk for halveringstiden gitt ved eliminasjonskonstant.

Det er det eksakt samme uttrykket som i linken iStereo gir deg. Der står det atpåtil i fet skrift - uten utregning, vel og merke - en direkte sammenheng mellom eliminasjonskonstanten (k) og halvveringstiden (t_1/2), nemlig:
k = ln(2) / t_1/2

Lenke til kommentar
HoaxAxe skrev (1 time siden):

tar du naturlige logaritmer i hodet? 

Nei, men trenger jeg det her?

Enten kan du jo bare gi svaret som t = ln(2)/k. Med k = 0,5 * 1/h (0,5 pr time) så får du t = 2*ln(2) time. Videre kan du evt. begynne å estimere litt. Det er feks rimelig innlysende at 0,5 < ln(2) < 1, så du kan i alle fall gi svaret ditt innen det intervallet.

Evt. så pugger du bare ln(2), siden - jfr. utledningen - det er den eneste verdien du trenger som du evt. ikke får oppgitt.

Endret av Raspeball
Tilleggsopplysning
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...