Redaksjonen. Skrevet 8. mars 2020 Del Skrevet 8. mars 2020 Vil bygge batteri med glass som lader på minutter og lagrer tre ganger så mye energi som litium Lenke til kommentar
CXSUB4BA Skrevet 8. mars 2020 Del Skrevet 8. mars 2020 John Goodenough.....er det en slekning av Vanessa WillMore og O.J. Overkill...:-) 2 Lenke til kommentar
-Birger- Skrevet 8. mars 2020 Del Skrevet 8. mars 2020 Hvordan er energitettheten per kilo batteripakke? Lenke til kommentar
oyveggen Skrevet 8. mars 2020 Del Skrevet 8. mars 2020 Hvis det kan bygges med natrium istedenfor litium, må det jo være en masse å spare på pris og miljøbelastning? Noen av dere som vet hvorfor "ingen" snakker om natriumbatterier? Lenke til kommentar
ØysteinL Skrevet 8. mars 2020 Del Skrevet 8. mars 2020 Merk at kona til Goodenough heter Irene Wiseman ?? 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 8. mars 2020 Del Skrevet 8. mars 2020 https://en.wikipedia.org/wiki/Sodium-ion_battery Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 8. mars 2020 Del Skrevet 8. mars 2020 1 hour ago, oyveggen said: Hvis det kan bygges med natrium istedenfor litium, må det jo være en masse å spare på pris og miljøbelastning? Noen av dere som vet hvorfor "ingen" snakker om natriumbatterier? Mange snakkar om natriumbatteri. Dei har litt lågare kapasitet pr kg, men er høgaktuelle i stasjonær lagring. Dei har nokre ekstra utfordringar. M.a. kan ein ikkje lage anoden av grafitt, fordi natrum-iona er for store. Det finst nokre få kommersielt tilgjengelege natrium-batteri, men pga lågare kapasitet pr volum og vekt er dei lite interessante til både forbrukarelektronikk og bilar. Dei har òg litt dårlegare verknadsgrad enn Li-ion, typisk rundt 85%. Det er eit viktig parameter for mange slags stasjonær energilagring. 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 8. mars 2020 Del Skrevet 8. mars 2020 BMW laget biler med svovel batterier på 80 tallet. Svovel er ofte et avfallsprodukt i andre sammenhenger. Hvor stor er potensialet for svovelbatterier? Batteriene BMW laget hadde dobbelt så høy energitetthet som bly batterier på 80-tallet. Jeg tror at det kommer bedre løsninger på batterifronten om ikke lenge. Jeg så en leverandør som klarte å få lagret 100kwh i en BMW i3. Det kan frigi nye plass og vekt i en bil som trenger mindre enn en fjerdedel for å fungere. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 8. mars 2020 Del Skrevet 8. mars 2020 1 hour ago, Trestein said: BMW laget biler med svovel batterier på 80 tallet. Svovel er ofte et avfallsprodukt i andre sammenhenger. Hvor stor er potensialet for svovelbatterier? Batteriene BMW laget hadde dobbelt så høy energitetthet som bly batterier på 80-tallet. Li-S er komme langt. Airbus brukar det i dronar som kan halde seg flygande i månadar i strekk. Utfordringa er at det toler færre ladesyklusar enn Li-ion (500-aktig), men det er billigare og har dobbelt so høg kapasitet pr vekt. Til fly er Li-S svært aktuelt. Med Li-S er elektriske passasjerfly med praktisk rekkjevidde på over 500 km (inkludert reservar) relativt uproblematisk å få til, men for at det skal vere økonomisk må anten levetida opp eller prisen ned. Ein annan fordel med Li-S er at ein ikkje forkortar levetida meir ved å lade dei heilt opp og heilt ut. Na-S er òg mogeleg, og har vore brukt i bilar før. Dei må haldast mellom 300 og 350 °C, men har lang levetid og er relativt billige. Dei er populære til lagring i kraftnettet i MW-klassen, men til bilar er dei ikkje lenger aktuelle. 1 Lenke til kommentar
Øyvind Lunde Skrevet 9. mars 2020 Del Skrevet 9. mars 2020 Kjørt med det i mer enn ti år min datter disponerer den siste. Høy indre motstand betyr lav effekt og treg lading. Det må også holdes varmt for å virke. Mer enn 260grader. Står seg tomt på ti dager uten tilkobling på nett. Kort og godt rimelig utko kurert i bil, men stasjonær lagring kanskje, men tror også det koster mer enn det smaker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå