Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

gjeldsordning husleie?

chriseidan

Anbefalte innlegg

faar bare veldig vage generelle svar i fra nams mannen om hvor mye jeg kan sette av til husleie, jeg onsker ikke aa sette meg selv eller huseier i en knippe ved aa bli tvunget til aa flytte til noe billigere rett etter jeg har leid og satt i gang gjelsordningen saa all hejlp dere kan gi ihht hvordan husleie som ansess rimelig blir satt,  paa forhaand takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

en snill person paa et annet forum skrev> du kan bare bli boende..det er livsoppholdsnormen som er regulert..namsmannen skal ikke regulere deg ut av et vanlig leieforhold, med mindre det er et palass eller at du eier den..for det kan du ikke..

noen som kan bekrefte dette onsker som nevnt ikke aa gjore alle de samme feilene igjen og smart aa dobbelt sjekke all informasjon bade for meg og de rundt meg.

Lenke til kommentar

Du har krav på å få beholde det som er rimelig til husleie, det betyr hva enn det koster å leie en normal bolig.
Hvor stor boligen kan være, kommer an på hvor mange dere er i husstanden, og hva det reelle behovet er.

Husleie bør ligge omtrent på det som er normalt for tilsvarende bolig i samme området.
Det betyr at det ikke godtas unormalt høye utgifter til bolig , mest av frykt for at man lurer unna penger fra kreditorene, og også fordi man etter loven skal ha igjen det som er "nødvendig", ikke leve i sus og dus.

Generelt sett er det omtrent som beskrevet, så lenge du ikke bor i noe som er langt bedre og større enn det som er normalt for folk flest, og husleien ikke ligger langt over markedet forøvrig for lignende bolig, så går det nok helt fint.

Du har også krav på et livsopphold i tillegg til nødvendige boutgifter, som per i dag utgjør 8 874 kr for enslige, eller 15 028 kr for samboere/ektefeller.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Namsmenn er generelt sett tilbakeholdne på å gi ut slike opplysninger fordi de er bekymret for spekulasjon. Men som regel får man akseptert den husleien man faktisk betaler, så lenge det ikke er noen omstendigheter som f.eks. "mamma og pappa er utleier". 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk begge to for svar føler meg mye bedre nå prøver å rydde opp i livet ikke svindle noen som helst, så nå at jeg vet leien jeg betaler ikke er crazy høy og ikke en stor leilighet er jeg mye mer komfortabel med prosessen jeg nå skal sette i gang. Btw stor applaus til dere begge for all hjelp dere gir mange av oss som stiller spørsmål på forums spesielt krikkert har sett dine innspill på flere forskjellige forum og utrolig mange saken :) tar av meg hatten for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...