Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

gjeldsordning hva regnes som samboer

chriseidan

Anbefalte innlegg

har i dag gjeldsordning som enslig og skjonner at mine feil i fortiden skal jeg gjore opp for, men lurer pa hvordan det stiller seg hvis min Italienske kjearste kommer pa besok for noen mnder av gangen? hun har registert adresse i Italia og kommer til norge hver host og sommer i sin bobil men vil ogsa tilbringe mye tid hos meg.

Hun deler sa klart ikke min husleie eller noen andre utgifter og vi er ikke samboere slik jeg ser det men ville muligens nams mannen eller nav se anderledes pa saken?

alle svar og synsvinkler vil bli satt pris pa spesilet om noen har hatt lignede situasjon :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjeldsordningsloven regulerer ikke spesifikt hvilke konsekvenser det får at man får samboer, og derfor definerer den heller ikke når et samboerskap oppstår. Det er egentlig i det store og det hele lite relevant. 

Spørsmålet blir derfor ikke om dere er samboere, men om det er oppstått en situasjon som innebærer at kreditorene kan kreve gjeldsordningen endret etter reglene i gol. § 6-2. 

Det første alternativet er at du har "vesentlige forbedringer i [din] økonomiske stilling". Det tredje alternativet er at du har opptrådt uredelig eller tilsidesatt dine plikter etter gjeldsordningen. 

Om din økonomiske situasjon forbedres avhenger av din kjærestes økonomi. Hvis hun er uten inntekt blir ikke din inntektssituasjon forbedret - du betaler fortsatt hele husleien. Hvis hun plutselig begynner å betale halve husleien er din økonomiske stilling forbedret selv om hun ikke flytter inn hos deg. 

Det er altså ikke samboer eller ikke samboer som er temaet. Det er din økonomi og dine plikter etter gjeldsordningen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

okay skjonner vel rent teoretisk sett da hun har fast bosteds adresse i utlandet er ogsaa annsatt i utlandet men jobber remote og har en stor bobil hos bor i deler av aaret som hun vil komme til norge i, hun kommer til aa vaere i norge 5-6 mnder i en lopet av et kalender aar under denne tiden kommer hun til aa bo en del hos meg og endel i sin bobil kommer ikke til aa betale noe leie til meg eller overskride 6mnder totalt pga skattemessig aarsaker for henne. slike jeg forstaar dere vil dette da ikke ha noen  ha noen innvirkning paa min gjelds ordning? 

igjen jeg onsker bare aa gjore alt riktig og ikke utsett meg sel eller de rundt meg for problmer. 

Endret av chriseidan
extra info
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...