HansM-740GL Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 Jeg har en PC jeg bruker som server. Nå står den bare som lagringserver. Det jeg har nå tenkt å dra nettrafikken gjennom serveren. Slik at serveren gir ut lokale IP-adresser. Noe som vil si at kablen og fra ADSL-modemet går direkte til server og så sender videre signalene til de lokale PC'ene. Har brukt Sygate Home Network til å gjøre denne jobben før, men skulle gjerne hatt et program som hadde støtte for DHCP slik at jeg fikk IP-adressene automatisk tildelt til PC'ene. Finnes det noen sånne programmer? På forhånd takk for hjelpen. Lenke til kommentar
rwu Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 (endret) dhcp: magikDHCP (freeware - tucows) dhcp/dns: SimpleDNSplus (shareware - tucows) router(nat/rip/static),dns,dhcp - Windows nt/2000/2003 server (payware), Linux (gnu) det beste er vel å kjøre et serveros der du har alt-i-ett løsning... windowsserver setter du opp på 10-15 minutter, linux setter du opp på 30 minutter(alt etter hvor avansert du er) Endret 29. desember 2003 av rwu Lenke til kommentar
power Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 sjekk ut www.clarkconnect.org Det er en server pakke for hjemmebruk, og ferdig satt opp router, firewall ftp osv Lenke til kommentar
HansM-740GL Skrevet 29. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2003 Takk for svar. Skal det dere skrev mer i morgen når jeg får tid. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 å sette opp en linuxserver for slikt er en meget nyttig erfaring og vil gi deg kunnskap du vil komme til å bli svært takknemlig for ved mange senere anledninger. Lenke til kommentar
HansM-740GL Skrevet 30. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2003 å sette opp en linuxserver for slikt er en meget nyttig erfaring og vil gi deg kunnskap du vil komme til å bli svært takknemlig for ved mange senere anledninger. Hvilken Linux versjon skal jeg bruke da? Lenke til kommentar
Azton Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 å sette opp en linuxserver for slikt er en meget nyttig erfaring og vil gi deg kunnskap du vil komme til å bli svært takknemlig for ved mange senere anledninger. Det er ganske sant. ClarkConnect er jo et ganske greit "ruter" OS. Hvis du vil prøve deg på noe litt vanskeligere ville jeg prøvd FreeBSD. Det var det første jeg satte opp, og jeg lærte veldig mye av det. Lenke til kommentar
WeeR Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 Clarkconnect er en meget genial løsning mener jeg, men veldig veldig enkel (selv om du har mange avanserte funksjoner) så den eneste negative biten med å bruke dette er at du kanskje ikke lærer så mye.. Er det lære du vil, ville jeg anbefale deg Debian. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 her kan det diskuteres fram og tilbake, men en Fedora eller Mandrake distribusjon er vanligvis enklest å begynne med. Debian kan bli litt dryg. Alle disse lastes enkelt ned fra nettet, f.eks fra ftp://ftp.uninett.no Clarc connects likeså, selvom den som det sies her, er en mer ferdig laget pakke type løsning. (som ikke nødvendigvis er noe minus) Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Hvis du ikke vil stresse, jeg vet jeg ikke leste posten din skikkelig, og bare ett av svarene, så jeg kommer sikkert til å angre, men skriver det likevel... Så.. Hvis du ikke vil stresse kan du bruke Windows sin ICS (Internet Connection Sharing). Det er innebygget DHCP-tjeneste, men du er nødt å ha 192.168.0.1 på serveren, og resten av maskinen får i range 192.168.0.2 -> 192.168.0.254, subnett 255.255.255.0 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå