Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lokalt Netverk gjennom en server.

Anbefalte innlegg

Jeg har en PC jeg bruker som server. Nå står den bare som lagringserver.

Det jeg har nå tenkt å dra nettrafikken gjennom serveren. Slik at serveren gir ut lokale IP-adresser. Noe som vil si at kablen og fra ADSL-modemet går direkte til server og så sender videre signalene til de lokale PC'ene.

Har brukt Sygate Home Network til å gjøre denne jobben før, men skulle gjerne hatt et program som hadde støtte for DHCP slik at jeg fikk IP-adressene automatisk tildelt til PC'ene.

Finnes det noen sånne programmer?

På forhånd takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dhcp: magikDHCP (freeware - tucows)

dhcp/dns: SimpleDNSplus (shareware - tucows)

router(nat/rip/static),dns,dhcp - Windows nt/2000/2003 server (payware), Linux (gnu)

det beste er vel å kjøre et serveros der du har alt-i-ett løsning... windowsserver setter du opp på 10-15 minutter, linux setter du opp på 30 minutter(alt etter hvor avansert du er)

Endret av rwu
Lenke til kommentar
å sette opp en linuxserver for slikt er en meget nyttig erfaring og vil gi deg kunnskap du vil komme til å bli svært takknemlig for ved mange senere anledninger.

Det er ganske sant.

ClarkConnect er jo et ganske greit "ruter" OS. Hvis du vil prøve deg på noe litt vanskeligere ville jeg prøvd FreeBSD. Det var det første jeg satte opp, og jeg lærte veldig mye av det.

Lenke til kommentar

Clarkconnect er en meget genial løsning mener jeg, men veldig veldig enkel (selv om du har mange avanserte funksjoner) så den eneste negative biten med å bruke dette er at du kanskje ikke lærer så mye..

Er det lære du vil, ville jeg anbefale deg Debian.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke vil stresse, jeg vet jeg ikke leste posten din skikkelig, og bare ett av svarene, så jeg kommer sikkert til å angre, men skriver det likevel... Så..

Hvis du ikke vil stresse kan du bruke Windows sin ICS (Internet Connection Sharing). Det er innebygget DHCP-tjeneste, men du er nødt å ha 192.168.0.1 på serveren, og resten av maskinen får i range 192.168.0.2 -> 192.168.0.254, subnett 255.255.255.0

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...