NTB - digi Skrevet 6. mars 2020 Del Skrevet 6. mars 2020 Nye biometriske pass og ID-kort skulle være klare i 2016: – kommer i løpet av høsten, forsikrer politiet 1 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 6. mars 2020 Del Skrevet 6. mars 2020 (endret) Vært spennende å se detaljer på hva de 740 millionene er brukt på annet enn de vanlige utgiftspostene som f.eks overbetalte konsulenter. Står at noe er for "ombygging av passkontor". Skjønner ikke hva det skal være annet enn at de setter opp et ekstra skilt med at du får Pass/ID-kort her, istedenfor bare Pass. Endret 6. mars 2020 av Tåkefyrste 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 6. mars 2020 Del Skrevet 6. mars 2020 Men er det brukbart til noe? hente postpakker på posten, reise til usa? eller ligdene? eller kun europa? For ser ikke med dagens priser på pass er noe vits å gå for id kort. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 6. mars 2020 Del Skrevet 6. mars 2020 Id kortet har en mer hendig format enn pass da, og spesielt for de uten førerkort er det fint å ha, eller så hadde jeg håpet på at kortet kommer med en chip og digital identifikasjon også da det hadde gitt veldig mye mer verdi av det. 1 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 6. mars 2020 Del Skrevet 6. mars 2020 LMH1 skrev (25 minutter siden): eller kun europa? For ser ikke med dagens priser på pass er noe vits å gå for id kort. Det er noe som kan brukes innad i Europa da det er en felles standard fra EU. Er i kredittkort-størelse og mer hendig å ha med rundt. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 6. mars 2020 Del Skrevet 6. mars 2020 Men kunne håpe på kredittkort, for er teknisk mulig å bruke bankkort med bilde, men ikke mange banker som har det lengere. for forstår folk som ikke kjøper både pass og idkort. samtidig. Kan jo håpe det blir digital slik som førerkort så man slipper å ta det med. Lenke til kommentar
ulrikX Skrevet 6. mars 2020 Del Skrevet 6. mars 2020 Førerkort - ha, ha, hvem har vel dette fysisk lengre ;-) 1 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 6. mars 2020 Del Skrevet 6. mars 2020 LMH1 skrev (35 minutter siden): Men kunne håpe på kredittkort, for er teknisk mulig å bruke bankkort med bilde, men ikke mange banker som har det lengere. Bankkort fungerer kun i Norge og er ikke godkjent brukt som ID i landets grenser selv om det av og til har fungert for noen. Lenke til kommentar
Ivar Nesje Skrevet 6. mars 2020 Del Skrevet 6. mars 2020 Førerkort på app funker dårlig når man skal leie bil og for all annen identifikasjon mot andre enn politiet som har tilgang til kontroll appen. 1 Lenke til kommentar
stigmv Skrevet 6. mars 2020 Del Skrevet 6. mars 2020 Hadde vært enda mer hendig om man kunne fortsette å ha kombinert bankkort og ID-kort slik at man ikke fikk så mange kort i lommeboka. Var nettopp på apoteket og skulle hente en resept. Der ble jeg spurt om legitimasjon og jeg bare snudde bankkortet som vanlig - og der var jaggu meg ID-kortet borte etter at jeg fikk nytt bankkort nylig. Banken kunne i det minste ha gitt klar beskjed: "Nå som du har vært her og vist pass slik at vi er ekstra sikre på hvem du er så kan vi ikke gi deg ID-kort lengre." Jeg får vel finne en dag å dra bort til vegstasjonen slik at jeg kan få et av de nye førerkortene som er små nok til å passe i lommeboka. Lenke til kommentar
Woff Skrevet 6. mars 2020 Del Skrevet 6. mars 2020 ulrikX skrev (1 time siden): Førerkort - ha, ha, hvem har vel dette fysisk lengre ? Rundt 99,9999% av de som har klart kravet. At du i TILLEGG har det som en stusslig app på mobilen betyr neppe at du har kastet ditt fysiske plastkort! 1 Lenke til kommentar
Toro6800 Skrevet 6. mars 2020 Del Skrevet 6. mars 2020 Bankkort med bilde og fødsels og -personnummer _er_ faktisk gyldig legitimasjon! At noen ikke godtar det (Sparebank1) er behandlingsfeil av dem. Lenke til kommentar
Kirikovski Skrevet 6. mars 2020 Del Skrevet 6. mars 2020 Grunnen til at du ikke får idkort med bilde, personnr og signatur og bankkort sammen lenger er vel at de ville redusere ID-tyveri hvis du mister bankkortet. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 6. mars 2020 Del Skrevet 6. mars 2020 Toro6800 skrev (39 minutter siden): Bankkort med bilde og fødsels og -personnummer _er_ faktisk gyldig legitimasjon! At noen ikke godtar det (Sparebank1) er behandlingsfeil av dem. Ikke i utlandet. 1 Lenke til kommentar
digimator Skrevet 6. mars 2020 Del Skrevet 6. mars 2020 5 hours ago, stigmv said: Jeg får vel finne en dag å dra bort til vegstasjonen slik at jeg kan få et av de nye førerkortene som er små nok til å passe i lommeboka. Ein god del gamle førarkort er/blir ugyldige, så pass på å fornya før det du har eventuelt blir ugyldig: https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/fornye-forerkort/nar-ma-du-fornye-forerkortet 1 Lenke til kommentar
GitKenneth Skrevet 6. mars 2020 Del Skrevet 6. mars 2020 740 millioner og ID-kortene/Pass blir ikke engang digitalisert? Hva slags ressursbruk er dette? Lenke til kommentar
GitKenneth Skrevet 6. mars 2020 Del Skrevet 6. mars 2020 (endret) 9 hours ago, Woff said: Rundt 99,9999% av de som har klart kravet. At du i TILLEGG har det som en stusslig app på mobilen betyr neppe at du har kastet ditt fysiske plastkort! Mitt ligger trygt oppbevart i en safe. Har ikke hatt det fysiske førerkortet på meg siden appen ble lansert, så for min del kunne det sikkert bare vært makulert. Endret 6. mars 2020 av GitKenneth Lenke til kommentar
GitKenneth Skrevet 6. mars 2020 Del Skrevet 6. mars 2020 (endret) 9 hours ago, stigmv said: Hadde vært enda mer hendig om man kunne fortsette å ha kombinert bankkort og ID-kort slik at man ikke fikk så mange kort i lommeboka. Var nettopp på apoteket og skulle hente en resept. Der ble jeg spurt om legitimasjon og jeg bare snudde bankkortet som vanlig - og der var jaggu meg ID-kortet borte etter at jeg fikk nytt bankkort nylig. Banken kunne i det minste ha gitt klar beskjed: "Nå som du har vært her og vist pass slik at vi er ekstra sikre på hvem du er så kan vi ikke gi deg ID-kort lengre." Jeg får vel finne en dag å dra bort til vegstasjonen slik at jeg kan få et av de nye førerkortene som er små nok til å passe i lommeboka. Lommebok, hva er det? Endret 6. mars 2020 av GitKenneth Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 7. mars 2020 Del Skrevet 7. mars 2020 Helt tullete. Vi har pass. Dette er bare et tiltak for å bygge ned nasjonalstaten i prosjektet Europas Forente Stater. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 7. mars 2020 Del Skrevet 7. mars 2020 JØI skrev (10 timer siden): Helt tullete. Vi har pass. Dette er bare et tiltak for å bygge ned nasjonalstaten i prosjektet Europas Forente Stater. Lolz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå