Gå til innhold

KOMMENTAR: Om katastrofeprosjekters dramaturgi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Wardley mapping er verktøyet man ikke viste at man trengte i slike situasjoner. Det og en fundamental forståelse av Cynefin framework. Det hadde vært spennende om Rikstrevisjonen og DFØ hadde lest seg opp på disse modellene. Da hadde det blitt påtale mot byråkrater som starter noe slikt som Akson. Utfallet er så godt som forutbestemt.

Lenke til kommentar

Jeg jobbet i en bedrift engang hvor CEO solgte inn PowerPoint presentasjoner som om de var ferdige produkter. Han hadde laget presentasjonene sine som om han trykte paa knapper, og neste skjerm viste da en skjerm som demonstrerte systemet slik det var tenkt.

Alle som jobbet i det offentlige fikk inntrykket at programvaren var ferdig, selv om ikke en eneste linje med kode var skrevet. Slik solgte han seg selv og bedriften sin inn i millionprosjekter i staten. Prosjektene ble (seff) alltid 100 ganger dyrere enn det som var kalkulert og tilbudet som var levert, men da kastet de offentlige prosjektlederen "gode penger etter daarlige" av frykt for at de selv skulle bli stilt til ansvar i forhold til hvorfor de valgte det de hadde valgt.

Slik satt han med ipso facto sugeroer inn a statskassa, og kunne bare sende fakturaer, mens han pisket utviklerne og forsoekte aa faa de til aa lage det kunden allerede trodde at han hadde ...

De fleste av disse prosjektene var prosjekter med hundrevis av "CRUD forms". Jeg laget senere (mange aar senere) et system for aa faktisk kunne klare aa lage det han oensket aa levere. Jeg sendte han tilbud paa "enterprise lisens" for aa bruke det, slik at han kanskje (for en gangs skyld) kunne klare aa levere det han hadde lovet. Fikk aldri noe svar fra han - Jeg tror han tror jeg er gal :D

https://polterguy.github.io

Livet er herlig :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...