bjolle Skrevet 24. oktober 2001 Del Skrevet 24. oktober 2001 Jeg fikk tilbud om å kjøpe en stasjonær pc med AMD 750 prosessor. I dag spør selgeren meg om jeg er interessert i bytte til en Celeron 900 isteden, til samme pris. Vil jeg det? Vet ikke mye om prosessorer, men vet at det er andre ting i tillegg til klokkehastighet som bestemmer den totale ytelsen. Pc'en skal brukes til linux, hovedsakelig til netscape og staroffice. [ Denne Melding var redigert av: bjolle på 2001-10-24 10:48 ] Lenke til kommentar
Exorchist Skrevet 24. oktober 2001 Del Skrevet 24. oktober 2001 Athlon´en er klart bedre enn Celeron´en. Det som det egentlig står på er hovedkortet. Sats på det som er nyest, da dette antagligvis vil holde lenger, og kan oppgraderes mer. Simen Lenke til kommentar
bjolle Skrevet 24. oktober 2001 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2001 Glemte å skrive at det var snakk om en AMD Duron 750MHz, ikke Athlon. Lenke til kommentar
aschj Skrevet 24. oktober 2001 Del Skrevet 24. oktober 2001 Glem Celeronen. Duron ru13z langt over Celeron på høye klokkefrekvenser. Du får definitivt en bedre maskin med Duron. Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 24. oktober 2001 Del Skrevet 24. oktober 2001 Celeronen er nok kjappest. Videre er I815 en langt mer moden plattform enn enn vanlige billigkort for Athlon/duron. (går ut fra sdram her men selv de nyeste DDR kortene for socket A er langt fra så problemfrie som BX/i815 kort) Tror mange her ikke har tenkt på at celeron nå ha 100fbs, ikke at den er "higpreformance" fordet, men det er søren ikke Duron heller - og pers vil jeg si at hovedkort/platform og stabilitet er MEGET viktig, særlig så lenge begge yter "likt". Pris er intet argument, bare tenkt på gjensalgspris (duron 750 er verd 200~250kr etter 1uke) Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 24. oktober 2001 Del Skrevet 24. oktober 2001 Om Duronen leveres med et OK hovedkort som støtter 133 FSB og er rimelig oppgraderingsvennlig har man et system som varer litt (T-bird har snart Duron-priser) Til Office-ting og internett er det ikke veldig stor ytelsesforskjell på dem (sjekk anandtek) Kjører min Duron 750 på 1Ghz, og DA merkes det Som sagt: hovedkortet bestemmer fremtiden for systemet, og en utskifting av det koster gjerne mer enn prosessoren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå