BMW 5-serie 535D Skrevet 5. mars 2020 Del Skrevet 5. mars 2020 Det har seg slik nå at jeg har blitt stoppet i en rutinekontroll og hadde kniv i døren. Først og fremst må jeg bare opplyse om at jeg er både jeger og et aktivt friluftsmenneske, er i skogen omtrent daglig og med det har jeg ofte med kniv. Jeg bor øde til i Finnskogen, så her blir kniver regnet som verktøy og ikke våpen... Har ikke noe på rullebladet, aldri hatt noe med politi og gjøre bortsett fra de gangene jeg har søkt om våpen til jakt, hagle og rifle, så jeg er altså et skogstroll og ikke en bygutt... Det å ha en kniv i døra på bilen har jeg alltid regnet som naturlig, så at det er ulovlig er jeg veldig overrasket over. Eller for å si det på en litt annen måte, når de ser meg med friluftsklær og ellers tydelig at jeg er et friluftsmenneske bør de ha en annen forståelse for enn en voldelig person fra byen som er kjent for politiet. Uansett hva jeg forklarte fikk jeg beskjed om at jeg hadde brutt loven og med det kan det få følger for meg, de tok kniven og sak er opprettet.... Er det andre som har opplevd noe lignende og hvordan endte det? Byen er og blir mer og mer skrekk for hver dag som går, takke meg til skogen!! Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 6. mars 2020 Del Skrevet 6. mars 2020 Hva slags kniver er det? Min første tanke er at "overdrevne" kniver er vanskeligere å forsvare enn faktiske verktøykniver. I min tidligere jobb er kniver en naturlig del av verktøyet og jeg gikk med knivsett veldig lett synlig i beltet. Jeg er da en type som går i arbeidstøy stort sett hele døgnet med mindre jeg skal på besøk e.l så jeg har passert utallige vakter samt politi på gata, butikker og senter med knivene tydelig hengende fra beltet. Jeg har aldri fått noen reaksjon over mange år selv om jeg vet at flere av disse har sett at jeg går med kniver. Jeg har tatt det som åpenbart at ingen bryr seg fordi knivene tydelig er av type verktøykniver og ikke typ Rambo kniver. Jeg ville antatt at dersom jeg gikk med noe "flashy" så ville det fått reaksjoner. Det er jo såklart veldig bra at folk blir fratatt våpen i det offentlige og jeg hadde nok hatt forståelse for om jeg fikk beskjed om å legge knivene igjen i bilen, men det høres litt overdrevent ut om en person uten forhistorie skal straffeforfølges med mindre det er ting som gir inntrykk av at her går det en en liten Breivik i militærklær og "combat knife". Men så blir jo det vurdering, noe politiet vel står fritt til å gjøre ingen sånn situasjon? Det er jo ikke sikkert du får noen reell reaksjon av dette. Du kan vel uansett forsvare bæringen hvis det var til nytte for noe. Lenke til kommentar
Stimann Skrevet 6. mars 2020 Del Skrevet 6. mars 2020 Var dette en vanlig jaktkniv eller en type springkniv? Virker som en overreaksjon fra politiet sin side, tatt ut ifra omstendighetene her. Dette står i forskriften til våpenloven: Sitat § 9.Forbud mot våpen eller lignende som ikke faller innenfor våpenloven § 1 Det er forbudt å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler eller andre gjenstander, spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter. Denne bestemmelsen gjelder ikke for våpen som er bestemt for eller tilhører politiet eller Forsvaret. Denne bestemmelsen gjelder ikke for pepperspray som er bestemt for eller tilhører Tolletaten. Det er forbudt å erverve, eie eller inneha armbrøst uten tillatelse fra politimesteren. Det kan gis tillatelse til å erverve, eie og inneha armbrøst når vedkommende oppfyller kravene nevnt i § 10. Dette ledd gjelder ikke armbrøst ervervet før 1. januar 1993. Politimesteren kan dispensere fra forbudet i første ledd dersom særlige grunner foreligger. Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 6. mars 2020 Del Skrevet 6. mars 2020 Dette minner veldig om denne saken: https://www.nrk.no/sorlandet/fikk-9600-kroner-i-bot-for-a-ha-kniv-i-hanskerommet-1.14168459 men her endte saken ganske "bra". https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/karl-(20)-fikk-bot-for-kniv-i-hanskerommet---programleder-betaler-boten/3423527866.html Ville faktisk ha gått rettens vei for dette også satset på at dommeren har mer vett enn bygde politiet. 1 Lenke til kommentar
BMW 5-serie 535D Skrevet 7. mars 2020 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2020 Invader Zim skrev (På 6.3.2020 den 1.00): Hva slags kniver er det? Min første tanke er at "overdrevne" kniver er vanskeligere å forsvare enn faktiske verktøykniver. I min tidligere jobb er kniver en naturlig del av verktøyet og jeg gikk med knivsett veldig lett synlig i beltet. Jeg er da en type som går i arbeidstøy stort sett hele døgnet med mindre jeg skal på besøk e.l så jeg har passert utallige vakter samt politi på gata, butikker og senter med knivene tydelig hengende fra beltet. Jeg har aldri fått noen reaksjon over mange år selv om jeg vet at flere av disse har sett at jeg går med kniver. Jeg har tatt det som åpenbart at ingen bryr seg fordi knivene tydelig er av type verktøykniver og ikke typ Rambo kniver. Jeg ville antatt at dersom jeg gikk med noe "flashy" så ville det fått reaksjoner. Det er jo såklart veldig bra at folk blir fratatt våpen i det offentlige og jeg hadde nok hatt forståelse for om jeg fikk beskjed om å legge knivene igjen i bilen, men det høres litt overdrevent ut om en person uten forhistorie skal straffeforfølges med mindre det er ting som gir inntrykk av at her går det en en liten Breivik i militærklær og "combat knife". Men så blir jo det vurdering, noe politiet vel står fritt til å gjøre ingen sånn situasjon? Det er jo ikke sikkert du får noen reell reaksjon av dette. Du kan vel uansett forsvare bæringen hvis det var til nytte for noe. Det var en vanlig jaktkniv/frilufstkniv. Det samme har jeg gjort også i tidligere jobb, ikke gått så politiet/vektere så det men i lommen. Har blitt stoppet flere ganger (blir ofte stoppet i trafikkontroll pga bilen) har sikkert hatt kniv lett tilgjengelig da også uten at det har vært noe tema. Det at jeg hadde kniven i døren var ikke noe jeg tenkte over i det heletatt, for meg er det helt naturlig å ha diverse verktøy lett tilgjengelig. Men det jeg reagerer mest på er at jeg ikke har hatt noe med politiet å gjøre tidligere og de så at jeg hadde på friluftsklær og at alt inni bilen ellers beviser friluftsliv. Men såklart fint de fokuserer på sikkerheten, men i dette tilfellet er det veldig overdrevent. Jeg hadde jo aldri hatt rifla eller hagla fremme, de har jeg alltid bak og med en del til våpenet i lomma så våpenet er ubrukelig, slik som loven sier. Men én kniv er ikke et våpen, ikke i mitt hode hvertfall:) Nettels skrev (På 6.3.2020 den 1.56): Var dette en vanlig jaktkniv eller en type springkniv? Virker som en overreaksjon fra politiet sin side, tatt ut ifra omstendighetene her. Dette står i forskriften til våpenloven: Vanlig jakt/frilufstkniv som er kjøpt på xxl. Mr.Duklain skrev (På 6.3.2020 den 22.21): Dette minner veldig om denne saken: https://www.nrk.no/sorlandet/fikk-9600-kroner-i-bot-for-a-ha-kniv-i-hanskerommet-1.14168459 men her endte saken ganske "bra". https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/karl-(20)-fikk-bot-for-kniv-i-hanskerommet---programleder-betaler-boten/3423527866.html Ville faktisk ha gått rettens vei for dette også satset på at dommeren har mer vett enn bygde politiet. Ja ganske likt det der. Men forskjellen her er at jeg hadde på friluftsklær og ikke hatt noe med politiet å gjøre tidligere. Slik det kom frem i denne saken så var passasjeren involvert i bråk i byen, så da er det litt mer forståelig og at føreren i tillegg ble mistenkt for ruskjøring og måtte gi urintest. Jeg var ikke mistenkt i noe, jeg ble bare stoppet i en vanlig trafikkontroll. Jeg er temmelig sikker på at jeg ikke godtar noen bot, så om det går så langt så tar jeg denne saken til retten, kan ikke skjønne annet enn at jeg vinner dette. Kniven skal jeg også forlange å få tilbake, men hvem vet, plutselig er den allerede kastet av politiet... Skal oppdatere dere om saken 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 7. mars 2020 Del Skrevet 7. mars 2020 (endret) Tja, vanskelig å si. Det er mulig du burde tenkt litt på det. Jeg synes anmeldelse og eventuell bot er strengt da. Endret 8. mars 2020 av Taurean Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 8. mars 2020 Del Skrevet 8. mars 2020 Det er forbudt å ha våpen lett tilgjengelig fra førersetet Våpen skal lagres i bagasjerommet Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 8. mars 2020 Del Skrevet 8. mars 2020 Hvordan skal det være mulig å frakte en kniv for bruk eller fra kjøp med slike lover som dette? Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 8. mars 2020 Del Skrevet 8. mars 2020 (endret) Dubious skrev (26 minutter siden): Det er forbudt å ha våpen lett tilgjengelig fra førersetet Våpen skal lagres i bagasjerommet Dette er ikke jusforumet, men politikkforumet. Loven burde lagres i søppelbøtta. Rudde skrev (11 minutter siden): Hvordan skal det være mulig å frakte en kniv for bruk eller fra kjøp med slike lover som dette? Du bør sikkert kjøpe et lite FG godkjent våpenskap som monteres fast inne i bilen med minst 10 centimeter lange bolter i rammen på bilen, og så kan politiet eskortere sertifisert personell fra butikken og frem til bilen, og påse at våpenet lagres trygt og forsvarlig. --- Litt bitter etter å ha ventet totalt 5 måneder på våpensøknader de siste 9 månedene. Endret 8. mars 2020 av Red Frostraven Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 8. mars 2020 Del Skrevet 8. mars 2020 Rudde skrev (13 minutter siden): Hvordan skal det være mulig å frakte en kniv for bruk eller fra kjøp med slike lover som dette? Alle biler har bagasjerom 1 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 8. mars 2020 Del Skrevet 8. mars 2020 (endret) Dubious skrev (7 minutter siden): Alle biler har bagasjerom Og hvis du tar buss fordi du ikke eier bil..? Eller om du går samme distanse..? Endret 8. mars 2020 av Red Frostraven Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 8. mars 2020 Del Skrevet 8. mars 2020 Red Frostraven skrev (10 minutter siden): Og hvis du tar buss fordi du ikke eier bil..? Eller om du går samme distanse..? I sekken Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 8. mars 2020 Del Skrevet 8. mars 2020 (endret) Dubious skrev (3 minutter siden): I sekken Og hvis ikke du har sekk..? --- Jeg mener -- han hadde hatt lov til å ha kniven om han hadde på seg bunad. Problemet hans var at han ikke hadde på seg bunad. Endret 8. mars 2020 av Red Frostraven Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 8. mars 2020 Del Skrevet 8. mars 2020 Ja, jeg er enig at loven er litt tullete, men det heter "aktverdig formål", og det er lett å finne på en unskyldning, om man har et aktverdig formål, som f.eks i sekken så sier man bare at man er på vei til skogen Du trenger ikke kniv på byen når du ikke jobber Hva skal du med kniven om du ikke har sekk? Hvor har du tenkt å oppbevare den? Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 8. mars 2020 Del Skrevet 8. mars 2020 Jeg tror en viktig del at politiet har blitt strengere med kniv i bilen er fordi det at i de siste årene så har folk i Oslo begynt å kjede seg så mye at de har begynt å knivstikke hverandre for å ha noe å gjøre. Denne kule nye trenden i Oslo har dermed fått negativ konsekvenser også for resten av landet, med strenger politi når det kommer til oppbevaring av kniv i bil. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981 Skrevet 8. mars 2020 Del Skrevet 8. mars 2020 Red Frostraven skrev (11 timer siden): Jeg mener -- han hadde hatt lov til å ha kniven om han hadde på seg bunad. Problemet hans var at han ikke hadde på seg bunad. Han hadde vel egentlig på seg en Østfoldbunad - BMW 5 serie. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 9. mars 2020 Del Skrevet 9. mars 2020 Mr.Duklain skrev (11 timer siden): Jeg tror en viktig del at politiet har blitt strengere med kniv i bilen er fordi det at i de siste årene så har folk i Oslo begynt å kjede seg så mye at de har begynt å knivstikke hverandre for å ha noe å gjøre. Denne kule nye trenden i Oslo har dermed fått negativ konsekvenser også for resten av landet, med strenger politi når det kommer til oppbevaring av kniv i bil. Strengt tatt så handler en del av problemet om at politiet ikke lengre loggfører kniv og stikkskader. Det var godt under 100 knivstikkinger årlig i Norge mellom 2009 og til statistikken sluttet å bli ført etter 2014 -- og nå loggføres knivstikkinger sammen med tilfeller hvor kniv eller skrujern blir oppfattet som en trussel. De hundre inkluderte stikk med skrujern eller andre skarpe gjenstander som penetrerte huden, i det som kan ha vært opphetede diskusjoner mellom menn med verktøy, som ikke nødvendigvis hadde som intensjon å bruke verktøy som våpen eller skade noen i utgangspunktet -- bare skubbe og påføre smerte. I tillegg kommer tilfeller av psykologisk terror, som når noen bruker en barberhøvel eller noen risper huden til noen kontrollert med en sløv kniv. Det som virkelig har eksplodert er frykten for kniv -- etter at sittende regjering valgte å sensurere fjerne de faktiske tallene fra kriminalstatistikken. Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 9. mars 2020 Del Skrevet 9. mars 2020 (endret) Red Frostraven skrev (På 9.3.2020 den 9.30): Det som virkelig har eksplodert er frykten for kniv . Nå er vell denne "frykten" ganske forstålig når det blir økt vold med bruk av kniv. https://www.aftenposten.no/norge/i/zLp1B5/knivbruken-oeker-blant-ungdommer-politiet-i-oslo-ber-foreldre-om-hjelp Men er enig er jo ikke akkurat Lars Monsen eller Vazelina Bilopphøggers som gjør gatene i Oslo utrygge, så i både TS sitt eksempel (og det jeg linket til tidligere) har politiet vist dårlig dømmekraft. Endret 10. mars 2020 av Mr.Duklain Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå