Gå til innhold

Hvordan umyndiggjøre seg selv økonomisk


Gjest 291ff...e1d

Anbefalte innlegg

Gjest 291ff...e1d

Da har jeg i løpet av flere år gått fra 27 betalingsanmerkninger til 3. De siste blir ferdig like før høsten.

I stedet for økonomisk verge, eller forsøke komme til bunns i det selv, så har jeg latt alt gå av seg selv.
Jeg har fjernet ALT av abonnementer som kan generere nye faktuarer. Jeg lot bare lønnstrekkene gå. Kunne da lage et ca budsjett for alt som ble igjen.

Jeg begynner i løpet av 2020 et 100% forhåndsbetalt liv.
Dvs jeg skal aldri noensinne motta et brev igjen. Og her kommer man til problemstillingen. Hvordan blir jeg umyndig? Jeg vil ikke at noen skal ha rett til å sende meg en eneste regning resten av livet. Regninger har ødelagt halve mitt voksne liv. Jeg er totalt invalid når det gjelder å betale i tide. Kan man søke om dette evt?

Jeg ønsker ikke å være på kjøret mer og klarer ikke å betjene egen økonomi. Kommer ikke til å klare det resten av livet. Jeg har en spesifikk metode for å rydde opp, men det hjelper IKKE i fremtiden. Får jeg EN eneste regning, så blir det lønnstrekk. Dvs jeg kan f.eks ikke betjene kommunale avgifter eller ting som kan komme posten hvis man eier hus. Som kjent kan huset da bli tvangssolgt ganske fort. Kan jeg si fra meg kommunetilhørighet og betale for slike tjenester når det trengs?  Kan man i verste fall si fra seg statsborgerskap/samfunnstilhørighet?

TL;DR: Hvordan bli økonomisk umyndiggjort? Men fritt disponere penger man tjener på ærlig arbeid?

 

Anonymous poster hash: 291ff...e1d

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikkje både være umyndig og ha myndigheit til å disponere pengane dine.

Systemet som er laga til for folk i din situasjon er verge, som mobilie999 har linka til.
Då får du tildelt ein person som hjelper deg med økonomien, vergen kan f.eks. sette sin adresse som din folkeregistrerte postadresse, då vil all post som du får tilsendt fyrst havne i postkassa til vergen. Vergen vil då kunne ta seg av å betale rekningane som du får og levere vidare all anna post til deg.

Dersom du blir umyndiggjort så vil du ikkje få disponere eigne pengar i det heile tatt (eller ta andre viktige beslutningar om eige liv og vell).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som umyndig kan du heller ikke stemme ved valg, men det gjør du kanskje ikke uansett. 

Hos lege og tannlege kan du sikkert betale der og da, men vanskelig å sikre seg 100% mot at det dumper ned en regning en dag. Dersom du har kjenninger du kan spørre om hjelp, kan du vise regningen til en av dem. Hvis ikke, kan du legge det ut som en småjobb på Finn.no, at du trenger noen som kan åpne og lese et brev for deg. 

Sånn er livet, at de som har fått livet ødelagt av fedme, må forholde seg til de samme butikkene som andre. 

Lenke til kommentar
AT1S skrev (12 timer siden):

Frivillig kredittsperre.

Med mindre dette er endret de siste årene så må en kontakte alle kredittselskapene en og en for å få det sperret, og om en skal kjøpe hus så må denne sperren oppheves..

Jeg ble kvitt problemet med månedlige regninger og avtalegiro, så alt går automatisk hver måned
Før så var det mye som kom hver 3. måned og hver 3. måned har man ikke penger til å betale regningene, da de er brukt på noe annet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...