Gjest 4371a...b1c Skrevet 3. mars 2020 Del Skrevet 3. mars 2020 Jobber en jobb der arbeidsmengde per dag kan være varierende. Det blir da gjennomsnittsberegnet med en tidsbank. Jeg har likevel helsemessige grunner til at jeg ikke bør jobbe mer enn avtalt/planlagt arbeidstid. Har fysisk skade og psykiske plager, som kan dokumenteres av lege. Kan jeg, selv om arbeidsgiver har en slik gjennomsnitssordning nekte overtid? Noen dager er arbeidstiden feks 5-6 timer per dag. Så kan det plutselig være 8-9 timer per dag, samme lønn uansett dag. Ingen pause da vi må rekke ting og vil hjem. Jobben er jo ellers fysisk svært utmattende, renovasjon, pluss at man gjerne skal være konsentrert og være i god helse når man kjører lastebil. På lange dager kan jeg fort bli svimmel og få vondt i kroppen som ikke er forenlig med å kjøre 25 tonn på veien. Når jeg kom til arbeidsgiver var jeg bestemt og gjorde det klart og tydelig at jeg hadde disse utfordringene og at jeg måtte ha faste områder/dager så jeg alltid kunne beregne selv når jeg nogenlunde er ferdig og kan området. Sa jeg takker nei til annen jobb hvis det går fint. Likevel har det ikke blitt sånn selv om jeg ble fortalt det var ikke noe problem, og jeg sa jeg kan bli kranglete om ting ikke går som jeg blir fortalt de skal. Så imens jeg leter etter ny jobb evt tenkte jeg søke om råd først. Anonymous poster hash: 4371a...b1c Lenke til kommentar
Gjest ac0de...9cb Skrevet 3. mars 2020 Del Skrevet 3. mars 2020 Du har uansett rett på pause. Om dere ikke har pauserom skal denne telle som en del av arbeidstiden og være betalt. Ellers er det vanskelig å svare spesifikt når du ikke nevner om du har tariffavtale og evt. hvilken. Om arbeidsgiver må legge til rette for deg vil uansett fordre at det kan skje uten vesentlig ulempe for arbeidsgiver. Dette arbeidsforholdet lukter uansett fagforeningsmat av. Ta det opp med tillitsvalgte eller ditt lokale medlemskontor om dere ikke har en. Anonymous poster hash: ac0de...9cb Lenke til kommentar
Gjest 4371a...b1c Skrevet 3. mars 2020 Del Skrevet 3. mars 2020 Takk for svar. Vi har ingen avtale dessverre. Meldte meg inn i fellesforbundet nå nylig. Vet vi har rett på pause, men vi vil jo gjerne hjem fortest mulig. Tar hi pause blir jo arbeidsdagen en halvtime lenger, som er lang nok når jeg har lengre uker. Hadde ikke vært et problem om jeg får et fast sted å kjøre slik andre har, slik jeg krevde ved jobbintervju også, så jeg kan planlegge dagene mine. I motsetning til at jeg blir flyttet hit og dit nå og ikke får vilja mi, ikke for å være vrang, men under jobbintervju hadde jeg visse krav for å takke nei til en annen jobb, som var helt i orden, men som nå et halvt år senere enda ikke er blitt gjennomført. Egentlig bare derfor jeg lurer om jeg kan avstå overtid av helsemessige årsaker siden døra tydeligvis ikke slår begge veier som var hovedkravet mitt når jeg startet. Anonymous poster hash: 4371a...b1c Lenke til kommentar
Gjest ac0de...9cb Skrevet 3. mars 2020 Del Skrevet 3. mars 2020 Gjest 4371a...b1c skrev (30 minutter siden): Takk for svar. Vi har ingen avtale dessverre. Meldte meg inn i fellesforbundet nå nylig. Vet vi har rett på pause, men vi vil jo gjerne hjem fortest mulig. Tar hi pause blir jo arbeidsdagen en halvtime lenger, som er lang nok når jeg har lengre uker. Hadde ikke vært et problem om jeg får et fast sted å kjøre slik andre har, slik jeg krevde ved jobbintervju også, så jeg kan planlegge dagene mine. I motsetning til at jeg blir flyttet hit og dit nå og ikke får vilja mi, ikke for å være vrang, men under jobbintervju hadde jeg visse krav for å takke nei til en annen jobb, som var helt i orden, men som nå et halvt år senere enda ikke er blitt gjennomført. Egentlig bare derfor jeg lurer om jeg kan avstå overtid av helsemessige årsaker siden døra tydeligvis ikke slår begge veier som var hovedkravet mitt når jeg startet. Anonymous poster hash: 4371a...b1c Om dere ikke har pauserom tilgjengelig blir ikke arbeidsdagen lenger. Arbeidsgiver kan uansett ikke pålegge dere å jobbe mer enn 40 timer i uken (evt i snitt under det AML sier, om du har avtale om det). Om dere ikke har tariffavtale, hvilken tillitsvalgte er det arbeidsgiver har avtalt gjennomsnittsberegning av arbeidstiden med? Hvis ikke det er en felles avtale så må jo du ha inngått en avtale om dette. Hva sier arbeidsavtalen din? Anonymous poster hash: ac0de...9cb Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 3. mars 2020 Del Skrevet 3. mars 2020 Ikke alle jobber passer for alle, og det høres ut som at denne jobben ikke passer for deg Er dette en endring av en jobb du har hatt lenge, eller en ny jobb du har begynt uten å undersøke arbeidstider? Lenke til kommentar
Gjest ac0de...9cb Skrevet 3. mars 2020 Del Skrevet 3. mars 2020 Dubious skrev (1 minutt siden): Ikke alle jobber passer for alle, og det høres ut som at denne jobben ikke passer for deg Er dette en endring av en jobb du har hatt lenge, eller en ny jobb du har begynt uten å undersøke arbeidstider? Greit å lese innlegget? TS skriver at ønsket om en normal arbeidstid ikke var et problem da han ble ansatt. Anonymous poster hash: ac0de...9cb Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 3. mars 2020 Del Skrevet 3. mars 2020 Gjest ac0de...9cb skrev (6 minutter siden): Greit å lese innlegget? TS skriver at ønsket om en normal arbeidstid ikke var et problem da han ble ansatt. Anonymous poster hash: ac0de...9cb Det svarer ikke på spørsmålet jeg stilte Hva er normal arbeidstid? Er arbeidstiden endret? Lenke til kommentar
Gjest 4371a...b1c Skrevet 3. mars 2020 Del Skrevet 3. mars 2020 Dubious skrev (13 minutter siden): Ikke alle jobber passer for alle, og det høres ut som at denne jobben ikke passer for deg Er dette en endring av en jobb du har hatt lenge, eller en ny jobb du har begynt uten å undersøke arbeidstider? Dette er en jobb jeg jobbet mange år et annet sted, og nå her. Bransjen har vært mye fram og tilbake, derfor utrykte jeg meg veldig tydelig på intervju med visse krav. Feks, vil ha rute der jeg kan jobbe fort og bli ferdig tidlig og jobbe effektivt. Fast rute med fast makker så man har rutiner på sin egen rute. Likevel ender jeg opp på forskjellige ruter med forskjellige folk og uforutsigbare dager, noe jeg tåler dårlig når jeg ikke kan planlegge hjemkomsten min. Arbeidsdagen min starter kl6 og er ferdig når ruta er ferdig. Men om man konstant er på ny rute kan man jo ikke jobbe effektivt og stresser. Jeg kom derfor med klare krav før ansettelse, som skulle være helt okey. Anonymous poster hash: 4371a...b1c Lenke til kommentar
Gjest 4371a...b1c Skrevet 3. mars 2020 Del Skrevet 3. mars 2020 Gjest ac0de...9cb skrev (1 time siden): Om dere ikke har pauserom tilgjengelig blir ikke arbeidsdagen lenger. Arbeidsgiver kan uansett ikke pålegge dere å jobbe mer enn 40 timer i uken (evt i snitt under det AML sier, om du har avtale om det). Om dere ikke har tariffavtale, hvilken tillitsvalgte er det arbeidsgiver har avtalt gjennomsnittsberegning av arbeidstiden med? Hvis ikke det er en felles avtale så må jo du ha inngått en avtale om dette. Hva sier arbeidsavtalen din? Anonymous poster hash: ac0de...9cb I arbeidskontrakt står kun følgende "alminnelig arbeidstid er 7.5t Arbeidstiden gjennomsnitberegnes, likevel slik at arbeid utover 10 timer betales overtid per dag / 48 timer per uke. Nærmere beskrivelse i arbeidsreglement" (noe jeg forøvrig egentlig aldri har sett lest eller gått gjennom eller fått siden jeg har jobbet dette yrket mange år så jeg ble egentlig bare kastet ut i jobben kjapt siden jeg kunne jobben) Anonymous poster hash: 4371a...b1c Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 3. mars 2020 Del Skrevet 3. mars 2020 Gjest 4371a...b1c skrev (10 minutter siden): Arbeidsdagen min starter kl6 og er ferdig når ruta er ferdig. Men om man konstant er på ny rute kan man jo ikke jobbe effektivt og stresser. Jeg kom derfor med klare krav før ansettelse, som skulle være helt okey. Anonymous poster hash: 4371a...b1c Dette er noe jeg også ville satt krav om, og det er rart/dumt at arbeidsgiver ikke ser fordelene Jeg setter opp min egen rute når jeg kjører, og bestemmer selv når jeg skal starte (Jobber alene i annet yrke) Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. mars 2020 Del Skrevet 3. mars 2020 Gjest 4371a...b1c skrev (42 minutter siden): I arbeidskontrakt står kun følgende "alminnelig arbeidstid er 7.5t Arbeidstiden gjennomsnitberegnes, likevel slik at arbeid utover 10 timer betales overtid per dag / 48 timer per uke. Nærmere beskrivelse i arbeidsreglement" (noe jeg forøvrig egentlig aldri har sett lest eller gått gjennom eller fått siden jeg har jobbet dette yrket mange år så jeg ble egentlig bare kastet ut i jobben kjapt siden jeg kunne jobben) Anonymous poster hash: 4371a...b1c Med ein slik avtale så har du godtatt at det fyrst er overtid etter 10 timar eller 48 timar på ei veke. Arbeidsdagar opp mot 8-9 timar vil derfor ligge innafor det som er avtalt arbeidstid så lenge du også har kortare arbeidsdagar den veka. Arbeidsgiver har plikt etter arbeidsmiljøloven å tilrettelegge arbeidet ditt så langt det kan gjerast. Lenke til kommentar
Gjest ac0de...9cb Skrevet 3. mars 2020 Del Skrevet 3. mars 2020 Gjest 4371a...b1c skrev (1 time siden): I arbeidskontrakt står kun følgende "alminnelig arbeidstid er 7.5t Arbeidstiden gjennomsnitberegnes, likevel slik at arbeid utover 10 timer betales overtid per dag / 48 timer per uke. Nærmere beskrivelse i arbeidsreglement" (noe jeg forøvrig egentlig aldri har sett lest eller gått gjennom eller fått siden jeg har jobbet dette yrket mange år så jeg ble egentlig bare kastet ut i jobben kjapt siden jeg kunne jobben) Anonymous poster hash: 4371a...b1c Da virker det som om du har akseptert en avtale om gjennomsnittsberegning av arbeidstid da du signerte avtalen. Om det er lov for arbeidsgiver å hente samtykket ditt på denne måten vet jeg ikke. Du har heller ikke svart på om en tillitsvalgt på et eller annet tidspunkt har godtatt dette på vegne av alle arbeidstakerne. Du bør nok lese gjennom arbeidsreglementet og som jeg skrev før, ta kontakt med fagforeningen din. Har du bevis på at kravene du satt ble akseptert av arbeidsgiver? Anonymous poster hash: ac0de...9cb The Avatar skrev (30 minutter siden): Arbeidsgiver har plikt etter arbeidsmiljøloven å tilrettelegge arbeidet ditt så langt det kan gjerast. Hvor står det? Anonymous poster hash: ac0de...9cb Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. mars 2020 Del Skrevet 3. mars 2020 Gjest ac0de...9cb skrev (12 minutter siden): Hvor står det? Anonymous poster hash: ac0de...9cb AML § 4-6 Lenke til kommentar
Gjest ac0de...9cb Skrevet 3. mars 2020 Del Skrevet 3. mars 2020 The Avatar skrev (37 minutter siden): AML § 4-6 Det omhandler vel arbeidstakere som har hatt ulykker/annet som reduserer deres evne til å stå i en stilling de har hatt? Er det relevant for TS, som ikke har fått redusert arbeidsevnen etter ulykke etc i sin nåværende stilling? Anonymous poster hash: ac0de...9cb Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. mars 2020 Del Skrevet 3. mars 2020 Gjest ac0de...9cb skrev (20 minutter siden): Det omhandler vel arbeidstakere som har hatt ulykker/annet som reduserer deres evne til å stå i en stilling de har hatt? Er det relevant for TS, som ikke har fått redusert arbeidsevnen etter ulykke etc i sin nåværende stilling? Anonymous poster hash: ac0de...9cb Det står også sjukdom, slitasje og liknande i tillegg til ulykker. Trådstarter kan dokumentere fysisk skade og psykiske plager som burde danne grunnlag for å få tilpassingar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå