Kahuna Skrevet 6. mars 2020 Del Skrevet 6. mars 2020 Dubious skrev (13 minutter siden): Så dere mener at det ikke er lov med selvforsvar i Norge? Skal man la tyver ta dine eiendeler? Har noen snakket om tyveri? Om det står en bil på tomgang utenfor butikken og jeg åpner døra, skrur av tenningen, legger nøkkelen på gulvet og lukker døra så har jeg ikke stjålet eller ødelagt noe som helst. Det kan kanskje kalles selvtekt men om det er ulovlig å la bilen stå på tomgang så ser jeg ikke noe problem med at fremmede skrur av tenningen. 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 6. mars 2020 Del Skrevet 6. mars 2020 Kahuna skrev (11 minutter siden): Har noen snakket om tyveri? Om det står en bil på tomgang utenfor butikken og jeg åpner døra, skrur av tenningen, legger nøkkelen på gulvet og lukker døra så har jeg ikke stjålet eller ødelagt noe som helst. Det kan kanskje kalles selvtekt men om det er ulovlig å la bilen stå på tomgang så ser jeg ikke noe problem med at fremmede skrur av tenningen. Vedkommende satt i bilen, og hvor i loven står det at det er ulovlig å la bilen stå på tomgang? Så i følge deg, så kan jeg i teorien gå rundt i nabolaget og slå av motoren til folk om morgenen når det er -20 ute og folk prøver å få tint bilene sine? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 6. mars 2020 Del Skrevet 6. mars 2020 Dubious skrev (1 minutt siden): Vedkommende satt i bilen, og hvor i loven står det at det er ulovlig å la bilen stå på tomgang? Så i følge deg, så kan jeg i teorien gå rundt i nabolaget og slå av motoren til folk om morgenen når det er -20 ute og folk prøver å få tint bilene sine? Vi snakker om at folk lar bilen stå på tomgang mens de er i butikken. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 6. mars 2020 Del Skrevet 6. mars 2020 Dubious skrev (41 minutter siden): Så dere mener at det ikke er lov med selvforsvar i Norge? Skal man la tyver ta dine eiendeler? Selvforsvar? Tyver? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 6. mars 2020 Del Skrevet 6. mars 2020 Kahuna skrev (15 minutter siden): Vi snakker om at folk lar bilen stå på tomgang mens de er i butikken. Jeg trodde vi diskuterte artikkelen som ble linket.. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 6. mars 2020 Del Skrevet 6. mars 2020 oophus3do skrev (7 minutter siden): Selvforsvar? Tyver? Hvordan vet man hensikten til personen som åpner døren til bilen? Skal man vente og se om vedkommende stjeler bilen, eller skal man stoppe personen? Lenke til kommentar
oophus Skrevet 6. mars 2020 Del Skrevet 6. mars 2020 Dubious skrev (1 minutt siden): Hvordan vet man hensikten til personen som åpner døren til bilen? Skal man vente og se om vedkommende stjeler bilen, eller skal man stoppe personen? Så det første du gjør er å gå bort til fyren og denge løs, og knekke fingre? Du spør ikke etter svar idet personen lener seg inn og stopper bilen - noe som jo burde være et enormt tegn på hva han er i ferd med å gjøre? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 6. mars 2020 Del Skrevet 6. mars 2020 Dubious skrev (5 minutter siden): Jeg trodde vi diskuterte artikkelen som ble linket.. Som ble linket inn som svar på at noen i post#4 påpekte at han ofte opplevde at folk gikk på butikken mens bilen sto på tomgang på utsiden.. Jeg har *1* gang i livet gjort akkurat det men da løp jeg inn på Biltema for å kjøpe nytt startbatteri og turte ikke stoppe bilen i mellomtiden siden jeg hadde god grunn til å anta at den kunne bli vanskelig å starte igjen. Bilen var heller ikke forlatt. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 6. mars 2020 Del Skrevet 6. mars 2020 Forlater aldri bilen uten å stoppe og låse, men lar den ofte stå på tomgang mens jeg sitter i bilen og venter Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 6. mars 2020 Del Skrevet 6. mars 2020 Dubious skrev (2 timer siden): Så dere mener at det ikke er lov med selvforsvar i Norge? Skal man la tyver ta dine eiendeler? Tyver? Selvforsvar? Å skru av tenningen er vel ikke å stjele eller å angripe? Det eneste som ble "stjålet" er vel muligheten til å forurense... Den kan du jo melde stjålet. Kanskje du får noe igjen på forsikringen... 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 6. mars 2020 Del Skrevet 6. mars 2020 Dubious skrev (1 time siden): Vedkommende satt i bilen, og hvor i loven står det at det er ulovlig å la bilen stå på tomgang? Tomgangskjøring er forbudt ved lov ja. Dubious skrev (1 time siden): Så i følge deg, så kan jeg i teorien gå rundt i nabolaget og slå av motoren til folk om morgenen når det er -20 ute og folk prøver å få tint bilene sine? I følge denne rettskraftige avgjørelsen i Høyesterett så kan man det ja. Men populær blir man neppe. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 6. mars 2020 Del Skrevet 6. mars 2020 Hanhijnn skrev (46 minutter siden): Tyver? Selvforsvar? Å skru av tenningen er vel ikke å stjele eller å angripe? Det eneste som ble "stjålet" er vel muligheten til å forurense... Den kan du jo melde stjålet. Kanskje du får noe igjen på forsikringen... Hvordan vet man at hensikten til vedkommende er å skru av tenningen? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 6. mars 2020 Del Skrevet 6. mars 2020 Hanhijnn skrev (44 minutter siden): Tomgangskjøring er forbudt ved lov ja. I følge denne rettskraftige avgjørelsen i Høyesterett så kan man det ja. Men populær blir man neppe. Kan du vise til den loven? Artikkelen er ikke rettskraftig, og vi må nok ha flere detaljer om hva som faktisk er lov Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 6. mars 2020 Del Skrevet 6. mars 2020 2 hours ago, Dubious said: Vedkommende satt i bilen, og hvor i loven står det at det er ulovlig å la bilen stå på tomgang? Forskrift om kjørende og gåande trafikk (trafikkreglane) § 16: § 16.Forstyrrende kjøring og unødig støy m.m. 1. I eller ved bebyggelse må det ikke foregå unødvendig og forstyrrende kjøring med motorvogn. Der må det heller ikke foregå bruk av motor på tomgang eller annen bruk av motorvogn som volder unødig støy eller unødig utslipp av røyk eller gass. 2 hours ago, Dubious said: Så i følge deg, så kan jeg i teorien gå rundt i nabolaget og slå av motoren til folk om morgenen når det er -20 ute og folk prøver å få tint bilene sine? Dersom folk er so grenselaust hensynslause at dei let bilen stå på tomgang i eit nabolag -20 °C, og forureine maksimalt medan partikkelfilter og katalysator vert varma opp på absolutt seinaste måte, fortener dei ganske mykje verre enn at motoren vert stansa. Å slå av motoren vil vere ein svært mild reaksjon på slik idiot-oppførsel, men eg vil tru at ein som let motoren gå på tomgang i eit nabolag på den måten er mentalt forstyrra nok til at det tryggaste er å ringe politi og helsevesen. 1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 6. mars 2020 Del Skrevet 6. mars 2020 (endret) Dubious skrev (3 timer siden): Så dere mener at det ikke er lov med selvforsvar i Norge? Skal man la tyver ta dine eiendeler? Selvforsvar er lov, det det er umiddelbar fare for eget liv og helse, og det ikke finnes noen andre alternativer. Så ja, du skal la tyven ta dine eiendeler. Bruk tiden til å notere deg hvordan vedkommende ser ut slik at du får gitt en god beskrivelse til politiet når du anmelder, og så kontakter du forsikringsselskapet og får tilbake verdiene av det du ble frastjålet. Null stress. Kjelsås-cowboyer som driver og banker folk og knekker fingre kan vi kaste i kasjotten. Endret 6. mars 2020 av henrikwl 3 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 6. mars 2020 Del Skrevet 6. mars 2020 Sturle S skrev (29 minutter siden): Dersom folk er so grenselaust hensynslause at dei let bilen stå på tomgang i eit nabolag -20 °C, og forureine maksimalt medan partikkelfilter og katalysator vert varma opp på absolutt seinaste måte, fortener dei ganske mykje verre enn at motoren vert stansa. Å slå av motoren vil vere ein svært mild reaksjon på slik idiot-oppførsel, men eg vil tru at ein som let motoren gå på tomgang i eit nabolag på den måten er mentalt forstyrra nok til at det tryggaste er å ringe politi og helsevesen. Det spørs hvordan du definerer 'unødvendig' tomgangskjøring. Jeg vil tro at å la bilen stå på tomgang for å oppnå komforttemperatur vil kunne defineres som unødvendig mens å la motoren gå til den blir varm nok til å holde frontruta is- og duggfri *er* nødvendig siden det er ulovlig å kjøre uten tilstrekkelig sikt. Lenke til kommentar
Juggel Skrevet 6. mars 2020 Del Skrevet 6. mars 2020 Den dagen en El-bil klarer å gi meg 80 mil rekkevidde skal jeg vurdere det. Kan ikke si jeg misunner "miljøbevisste" skiturister der de står i kø for å stå i ytterligere 1 time for å få bilen opp og gå igjen. Tviler ikke på at andre energikilder er fremtiden, men inntil videre er det mer styr enn det smaker. Når jeg leser denne tråden er det jeg sier nå som å banne i kirka, men noen må slå et slag for de gode gamle vortec motorene også Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 6. mars 2020 Del Skrevet 6. mars 2020 (endret) Dubious skrev (49 minutter siden): Kan du vise til den loven? Artikkelen er ikke rettskraftig, og vi må nok ha flere detaljer om hva som faktisk er lov Har ikke tid til å søke på lovdata.no , men du kan jo gjøre det selv hvis du vil. Men jeg VET at unødvendig tomgangskjøring er forbudt ved lov ja. Edit: Sturle S hadde funnet det: Sitat Forskrift om kjørende og gåande trafikk (trafikkreglane) § 16: § 16.Forstyrrende kjøring og unødig støy m.m. 1. I eller ved bebyggelse må det ikke foregå unødvendig og forstyrrende kjøring med motorvogn. Der må det heller ikke foregå bruk av motor på tomgang eller annen bruk av motorvogn som volder unødig støy eller unødig utslipp av røyk eller gass. Endret 6. mars 2020 av Hanhijnn Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 6. mars 2020 Del Skrevet 6. mars 2020 (endret) Kahuna skrev (2 timer siden): Det spørs hvordan du definerer 'unødvendig' tomgangskjøring. Jeg vil tro at å la bilen stå på tomgang for å oppnå komforttemperatur vil kunne defineres som unødvendig mens å la motoren gå til den blir varm nok til å holde frontruta is- og duggfri *er* nødvendig siden det er ulovlig å kjøre uten tilstrekkelig sikt. Det finnes andre måter å få fri sikt på enn tomgangskjøring. Dieselbiler bruker også veeeldig lang tid på å oppnå driftstemperatur, så det er lite hensiktsmessig. Mest forurensende... Endret 6. mars 2020 av Hanhijnn Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 6. mars 2020 Del Skrevet 6. mars 2020 Dubious skrev (53 minutter siden): Hvordan vet man at hensikten til vedkommende er å skru av tenningen? Hvordan vet du at den IKKE er det? Slå først og spør etterpå? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå