Gå til innhold

Nå går folkemodellene på strøm. Elbil er i ferd med å bli normalen i Bil-Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er veldig bra, men det store problemet nå er lading på vei. Vi har kjørt Zoe i mange år, men langtur med campingvogn får vi ikke til ennå, det er for stor del av riksveinettet er ikke dekket. Man kan ikke basere seg på at markedet fikser dette alene, det må koordinert innsats til, og det må skje nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kjetil Kjernsmo skrev (1 time siden):

Dette er veldig bra, men det store problemet nå er lading på vei. Vi har kjørt Zoe i mange år, men langtur med campingvogn får vi ikke til ennå, det er for stor del av riksveinettet er ikke dekket. Man kan ikke basere seg på at markedet fikser dette alene, det må koordinert innsats til, og det må skje nå.

Får sikkert plass til aggregat i campingvognen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bor på bygda, så om noen kjører eksosbil plager meg sjelden. Men må innrømme at jeg blir lettere irritert når en redneck lar dieselbilen sin stå på tomgang utenfor butikken mens han/hun/hen er inne og handler. Det forpester området for oss andre som må ferdes der. Utenom det så må folk gjerne kjøre hva de vil. Sålenge elbil i hvertfall IKKE koster mer i innkjøp enn tilsvarende eksosbiler.

For jeg kommer aldri til å kjøpe en eksosbil igjen. Det er alt for mye styr og ekstra kostnader med eksosbiler.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Jeg bor på bygda, så om noen kjører eksosbil plager meg sjelden. Men må innrømme at jeg blir lettere irritert når en redneck lar dieselbilen sin stå på tomgang utenfor butikken mens han/hun/hen er inne og handler. Det forpester området for oss andre som må ferdes der. Utenom det så må folk gjerne kjøre hva de vil. Sålenge elbil i hvertfall IKKE koster mer i innkjøp enn tilsvarende eksosbiler.

For jeg kommer aldri til å kjøpe en eksosbil igjen. Det er alt for mye styr og ekstra kostnader med eksosbiler.

Om du ikke bryr deg om rykte og rulleblad er det jo bare å stikke av med den bilen som står på tomgang. ?

Litt seriøst, å la bilen stå på tomgang mens du handler er idiotoppførsel. Å påpeke det på feil måte kan lett føre til dårlig stemning, trass og fortsatt idiotoppførsel. Utfordringen er å overbevise folk om å bedre oppførselen sin *uten* å gjøre dem sure..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (3 minutter siden):

Om du ikke bryr deg om rykte og rulleblad er det jo bare å stikke av med den bilen som står på tomgang. ?

Det er alt for lite slike "brukstyverier" her på bygda... ?

 

Kahuna skrev (4 minutter siden):

Litt seriøst, å la bilen stå på tomgang mens du handler er idiotoppførsel. Å påpeke det på feil måte kan lett føre til dårlig stemning, trass og fortsatt idiotoppførsel. Utfordringen er å overbevise folk om å bedre oppførselen sin *uten* å gjøre dem sure..

Å stappe et eple inn i eksosrøret er vel en akseptabel måte å hinte på? ? Men spørs om de tar hintet...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (3 minutter siden):

Å stappe et eple inn i eksosrøret er vel en akseptabel måte å hinte på? ? Men spørs om de tar hintet...

Husker man fikk kjøpt ei "fløyte" til eksos-pottene før i tiden. Altså et stykke som man bare stappet på, også kom det en sinnssykt høy pipe/plystre-lyd i takt med eksosen. Sånt noe burde fungere. ^^

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Langtur med campingvogn i en Zoe?

DET kaller jeg pågangsmot :)

For øvrig er det også min erfaring at hurtigladere ennå er for lite utbygd. Det er som regel 2 eller 3 punkter ved siden av Tesla sine 8 - 10.

Og så må betalingsløsningene forenkles KRAFTIG. At man skal holde på og dille med app og brikke og jeg vet ikke hva er bare tull. Vanlig kortbetaling som på bensinstasjonene er jo enklere enn app og tøys. Men, kanskje det HAR blitt enklere siden jeg forsøkte dette høsten 2017?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3L5Y3RE8 skrev (31 minutter siden):

Og så må betalingsløsningene forenkles KRAFTIG. At man skal holde på og dille med app og brikke og jeg vet ikke hva er bare tull. Vanlig kortbetaling som på bensinstasjonene er jo enklere enn app og tøys. Men, kanskje det HAR blitt enklere siden jeg forsøkte dette høsten 2017?

Det kommer det kommer. Hele VAG gruppen, samt andre utenom vil utnytte samarbeidet dem i mellom for å sørge for kort-løsninger. Sveip kortet på stolpen så er det gjort. Eventuelt så tenker jeg løsningen til Byton også vil spre seg som ild i tørt gress. Det er jo null problem å utnytte GPS samtidig som logg/ID av bilen når den lades til å generere ei faktura på det - som ei mellomløsning før det er blitt standard at slik gjøres i kommunikasjon mellom bil og lader med automatisk integrasjon til en felles faktura linket til f.eks leasing, eller noe lignende. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Hehehe, ikke Zoe, nei... Men selv en 90D vil ikke gjøre susen... Tesla-Bjørn har vist et forbruk på rundt 4.5 kWh/mil, så da er rekkvidden omkring 20 mil. Noe som i seg selv er helt greit, hvis man hadde fått ladet. På campingplass får man i beste fall ladet på 3 kW, så 7 km/h... Det hadde hjulpet om alle campingplasser hadde 22 kW-lader.

Lenke til kommentar
3L5Y3RE8 skrev (58 minutter siden):

,)Langtur med campingvogn i en Zoe?

DET kaller jeg pågangsmot :)

For øvrig er det også min erfaring at hurtigladere ennå er for lite utbygd. Det er som regel 2 eller 3 punkter ved siden av Tesla sine 8 - 10.

Og så må betalingsløsningene forenkles KRAFTIG. At man skal holde på og dille med app og brikke og jeg vet ikke hva er bare tull. Vanlig kortbetaling som på bensinstasjonene er jo enklere enn app og tøys. Men, kanskje det HAR blitt enklere siden jeg forsøkte dette høsten 2017?

 

Nei, kort er ikke enklere enn brikke. Når jeg lader hos f.eks Circle K så setter jeg i ledningen og viser brikken foran sensoren på ladestasjonen. Deretter starter lading automatisk. Det kan vel ikke bli mye enklere enn det? 

Riktignok må man ta seg bryet med å registrere brikken hos de aktuelle operatørene på forhånd. Stort sett er vel det Fortum, Grønn Kontakt, BKK og Circle K. Samt hos Plugsurfing om man har tenkt seg utenlands. Det tar kanskje 15 minutter, og man må gjenta det etter 3-4 år når man får nytt kredittkort. Ikke den helt store arbeidsbelastningen ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (9 minutter siden):

Nei, kort er ikke enklere enn brikke. Når jeg lader hos f.eks Circle K så setter jeg i ledningen og viser brikken foran sensoren på ladestasjonen. Deretter starter lading automatisk. Det kan vel ikke bli mye enklere enn det? 

Det er jo nøyaktig det samme? 

Med et kort, så setter du i ledningen og legger kortet foran sensoren på ladestasjonen? Fordelen med et kort, er jo at de fleste skjermvisirer i bilene har kortholdere. 

Lenke til kommentar

Kontaktløs betaling med mobil eller kort er en enkel måte å betale på. Da kan også folk som låner el-bilen betale for strømmen. Eller en passasjer.

Enklere enn kontaktløs betaling må vel være å ikke betale. Altså at strømkostnaden blir trekt automatisk.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (4 timer siden):

Jeg bor på bygda, så om noen kjører eksosbil plager meg sjelden. Men må innrømme at jeg blir lettere irritert når en redneck lar dieselbilen sin stå på tomgang utenfor butikken mens han/hun/hen er inne og handler. Det forpester området for oss andre som må ferdes der.

Åpne døren og stopp bilen. Evt sleng nøkkelen i samme slengen hvis det er enn sånn type bil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Folkemodellane finner vi innafor 150-400 tusen kr og enn så lenge har ikkje folkemodellane vore gode nok for bilmarkedet. Nokre innslag med god rekkevidde er dog i salg(kona og e-niro), men audi sine EL-biler er prismessig i eit mellomsegment(400-700 tusen). Blir nok andre boller når vw, skoda, toyota og resten av bolleballetten kjem med grei rekkevidde til ok pris. Da snakker vi folkemodeller.

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 timer siden):

Det er jo nøyaktig det samme? 

Med et kort, så setter du i ledningen og legger kortet foran sensoren på ladestasjonen? Fordelen med et kort, er jo at de fleste skjermvisirer i bilene har kortholdere. 

Nei, det går ikke an å gjøre det slik med bankkort. Problemet er at du ikke vet på forhånd hvor mye du skal lade for. Dvs. at om man skal lade med bankkort må man enten velge ønsket ladetid (eller antall kWh) på forhånd (tungvint) eller sette inn kortet også etter at lading er ferdig (tungvint, og hva gjør man om man glemmer det?). Slik det fungerer på bensinstasjoner går ikke siden man da kun har en viss tid på seg (og den er kort, noen få minutter) på å gjøre transaksjonen ferdig. Dessuten må man taste pin-kode om man skal lade for over et visst beløp, og det krever mer utstyr på ladestasjonen. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...