JKJK Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 (endret) Den som finner løsningen på dette fortjener en heders-diplom! Har just kjøpt meg raptordisk. På mitt hovedkort (epox ep-8kra2+) er det både en Highpoint htp 372 p-ata raid kontroller, og en via sata kontroller integrert inkludert den "vanlige" idekontrolleren. Problemet er at når jeg har disker på highpoint kontrolleren, overstyrer denne satakontrolleren, sånn at jeg ikke får boota fra den. Highpoint kontrolleren velger automatisk den første disken som boot disk, såfremt ikke en annen disk på den kontrolleren blir valgt som bootdisk manuellt. Men hvis jeg fjerner at noen av diskene skal være bootdisk på den kontrollere, er instillingene tilbake igjen når jeg rebooter. Har også muligheten til å velge hvilken ide-kontroller som kal ha førsteprioritet i boot-sekvensen, men det hjelper ikke. Det går bra hvis jeg har de andre diskene på den "vanlige" ide-kontrolleren, men da får jeg ikke til å bruke cd-rom'ene, da highpointkontrolleren ikke leser cdromer. altså.. UANSETT bios-instillinger, overstyrer highpoint kontrolleren sata kontrolleren. ...og hele poenget med raptordisken var jo at jeg skulle kjøre OS på den! Snakket i over en time med komplett's kundesupport, men de hadde heller ikke noen hokus pokus løsning. Oppgraderte til nyeste bios-versjon. Den skulle visstnok inneholde (jeg tolket det vertfall slik) fix for dette problemet, MEN problemet er der fortsatt. En løsning er jo å kjøpe en annen ide kontroller til cd-romene, men det burde definitift ikke være nødvendig! blir VELDIG glad hvis noen kan hjelpe meg med dette! Endret 29. desember 2003 av DJ-JK Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 31. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2003 Det virker som at problemet ligger i at jeg ikke får satt SATA disken som boot i sata-kontroller BIOSen. ENESTE knappen som funker i denne biosen er ESC! skjønner ****** meg ikke hvorfor. Skal gå an å sette den som boot .. i det minste navigere i menyene med piltastene / få opp info ved å trykke F1 , MEEEEN neida. Har selvfølgelig satt sata kontrolleren som førsteprioritet i bootsekvensen i bios. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå