Gå til innhold

Denne elektriske mikrobilen kan bli en hit blant norske 16-åringer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234

Dette kjøretøyet vil ødelegge fremkommeligheten til alle. Den vil og gi falsk trygghet som «bil» og føre til flere farlige situasjoner i trafikken.

Lenke til kommentar

Det er ikke meningen at man skal farte rundt med denne på motorveiene, selv om lovpålagt minimumshastighet for slike veier er 40km/t. Denne blir super å bruke for å ta poden til fotballtreningen med, gjøre flerposehandleturer med, eller bruke for å komme seg til vennene som bor en 30-minutters gåtur unna. Om du er bekymret for synligheten kan man alltids montere på litt ekstra lykter både foran og bak. Jeg ønsker meg definitivt en slik en, eller noe annet i denne størrelsen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8ZOXpJpa

> Den vil og gi falsk trygghet som «bil» og føre til flere farlige situasjoner i trafikken.

Hvis du må velge da - sende arvingen ut i trafikken på en liten scooter eller denne minibilen, hvilken ville du foretrukket?

Lenke til kommentar
Taurean skrev (1 minutt siden):

Kan du svare uten å være sarkastisk eller ironisk?

Ja den gjør nok det. Det blir ikke oppgitt dreiemoment eller effekt, men mest sannsynlig så har motorene nok futt men med en fartssperre på 45 km/t.

5,5 kWh måler kapasitet, ikke effekt. Du kan fint tappe 11 kW over en halv time eller 22 kW over 15 minutter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Taurean skrev (1 time siden):

Litt svakt batteri vel! Kommer den seg opp noen større bakker?

Den kan kjøre i oppoverbakke helt til batteriet er tomt om så skal være men rekkevidden i skikkelig bratt oppoverbakke blir vel fort reduset til 1/3. Har lest en del elbiltester og det ser ut til at de "sluker" batteri i oppoverbakke. Prosentvis mye større merforbruk enn på feks en dieselbil. 

Lenke til kommentar

Hvis denne brukes riktig, altså på veier med inntil 50-60 km/t, så tror jeg den vil gi verdifull kjøreerfaring for 16-åringer, pensjonister etc og god nytteverdi til nærkjøring. Særlig for de som ikke har helse til å sykle eller ikke egnede sykkelveier der de bor.

Med 70 km rekkevidde kan man kjøre over 1,5 time før det går tomt.

Jeg vil anta hastigheten er elektronisk begrenset og ikke begrenset av motor/batteri. Altså at den burde klare 45 km/t i moderate motbakker også. I bratte motbakker kan det hende den må ned i hastighet, men jeg ser ingen grunn til at den skulle stoppe helt. Momentet bør være mer enn nok til å ta den opp hvilken som helst bakke.

5,5 kWh er i teorien nok energi til å løfte en gjenstand på 585 kg hele 4161 høydemeter. Selv om vi legger inn litt tap, 5% helningsgrad osv så burde det være nok i massevis til den daglige småkjøringen den er tiltenkt. Noen hundre høydemeter burde gå helt fint. Den "tapte" rekkevidda får man delvis tilbake på vei ned.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Blir ikke denne sammenligningen med "ekte biler" og den påfølgende harseleringen med dette kjøretøyet noe malplassert? 

Er ikke greia at dette er en mopedbil med maksfart 45 km/t? Og slike biler finnes fra før og er ingen nyhet. Bare at denne er elektrisk i stedet for å ha forbrenningsmotor. Og til sitt bruk har jo sånne kjøretøy hatt sin lille nisje. 

Men å framstille den som et alternativ til en fullverdig bil blir ikke det feil og urettferdig ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Dubious skrev (54 minutter siden):

Alle biler MÅ kjøre i minst 60 km/h 

Denne bilen kommer til å være skyld i mange farlige forbikjøringer, og kanskje dødsulykker

Vil gjerne se noen kilder evt statistikk på de påstandene du kommer med. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...