Gå til innhold

Luxembourg først i verden med gratis kollektivtransport


Anbefalte innlegg

https://www.vg.no/spesial/c/stories/BRE4Qv?utm_source=vgfront&utm_content=row-7
 

Fra artikkel:

«Vi er så heldige å være et av verdens rikeste land. Det gjør det mulig for regjeringen å si at hvis et land er rikt, da skal den rikdommen gå til folket, sier transportminister François Bausch.

I Norge har prisene på kollektivtrafikk økt i flere store byer og Vy har også satt opp prisen. Ny prising av fergetrafikken gir også store negative utslag for mange brukere.»

Her til lands er det vel mer dette som er gjeldende: «Vi er så heldige å være et av verdens rikeste land. Det gjør det mulig for regjeringen å si at hvis et land er rikt, da skal den rikdommen gå til alle andre enn folket».

Burde vi også hatt gratis kollektivtransport i Norge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er noe litt annet å lage kollektivtransport i et bitte lite land med enkel geografi og ganske få mennesker. 

Arealmessig kan det sammenlignes med tidligere Vestfold fylke, og befolkningsmessig med Oslo kommune. 

Det er stort sett flatt og enkelt land i forhold til Norge, med høyeste punkt på 560 moh.

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (42 minutter siden):

Hvor foreslår du isåfall de ekstra midlene som kreves for å gjennomføre det skal komme fra? Økte skatter? Tas fra andre sektorer? Hvor mye ville det ha kostet? 

I Luxembourgs tilfelle er målet at det går ganske opp-i-opp på sikt ettersom en høy oppgang i kollektivreiser sparer samfunnet for store kostnader i veiutbygging, vedlikehold, tidsbruk og forurensning. De har mange tusen pendlere som reiser inn fra nabolandene hver dag. Å få de over på kollektivtransport er jo fantastisk.

Norge og de store befolkningssenterne våre er selvfølgelig annerledes på mange måter og dette er nok ikke overførbart til oss på samme måte. Kanskje det kan være en mulighet i Oslo på sikt, skulle likt å se et regnestykke på det. 

Lenke til kommentar

Norge dekker allerede store deler av billettprisen til det meste av kollektivtilbud, spesielt i grisgrendte strøk. Staten dekker bl.a minst halvparten av billettprisen til disse fergene som det er snakk om. Generelt dekker staten en større andel av billettprisen jo mer grisgrendt og øde stedet er.

Tipper Staten Norge bruker en større andel av statsbudsjettet på kollektivtransport enn luxembourg.

Lenke til kommentar
39 minutes ago, Snikpellik said:

Det er sant. Men er vel mer nærliggende å sammenligne Luxembourg her med for eksempel stor-Oslo hvor Ruter opererer enn øvrige deler av landet.

Ja hvis staten droppet å betale for kollektivtransport i grisgrendte strøk kunne de sikker sørge for at kollektivtransporten i stor oslo ble gratis. 

Det er sikkert populært.

Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (14 minutter siden):

Ja hvis staten droppet å betale for kollektivtransport i grisgrendte strøk kunne de sikker sørge for at kollektivtransporten i stor oslo ble gratis. 

Det er sikkert populært.

Er jo ikke det jeg mener. Regnestykket bør kunne gå opp lokalt hvis det skal være aktuelt, man kan ikke gjøre det (enda) dyrere i resten av landet.

Lenke til kommentar
Just now, Snikpellik said:

Er jo ikke det jeg mener. Regnestykket bør kunne gå opp lokalt hvis det skal være aktuelt, man kan ikke gjøre det (enda) dyrere i resten av landet.

Hva tror du "distriktsopprøret" sier når de får høre at stor-oslo har gratis kollektivtransport?

Lenke til kommentar

Som nemnt så er Luxembourg eit svært lite land der nesten alle innbyggarane bur i hovedstaden, og resten bur langs hovedvegane.

Ekvivalenten er også som nemnt å gjere kollektivtransporten gratis (som i skattebetalt) i Oslo medan resten av landet står utan tilbod.
Utfordringa då er at når dette blir finansiert over skatteseddelen så er det svært mange som er med på å betale for ei teneste som berre nokre få kan benytte seg av.

 

Forslaget vil nok kunne ha noke for seg også i Norge, særleg sett opp mot miljøpolitikken. Skal den norske kollektivtransporten bli gratis så vil det sjølvsagt koste mykje meir enn for eit lite land.
Det kunne vært like naturleg at bussen er gratis som at andre offentlege tenester er gratis.
Det som ein må vurdere om dette er aktuelt for Norge er kor mykje vil det koste direkte i form av tilskudd til kollektivtransporten, og kva vil ein spare dersom ein får fleire over på buss og tog i staden for å køyre sjølv.
Det er også eit spørsmål om kva folk flest er villige til å finne seg i, men får ein eit greit nok gratis alternativ for pendling så vil det nok være ein del som ikkje lenger ser nytten av å betale for den fleksibiliteten som det gir å køyre sjølv.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Reg2000 said:

Norge dekker allerede store deler av billettprisen til det meste av kollektivtilbud, spesielt i grisgrendte strøk. Staten dekker bl.a minst halvparten av billettprisen til disse fergene som det er snakk om. Generelt dekker staten en større andel av billettprisen jo mer grisgrendt og øde stedet er.

Tipper Staten Norge bruker en større andel av statsbudsjettet på kollektivtransport enn luxembourg.

Koster 85kr å ta bussen 7km med Nor-Way Bussselvskaper, en tur på 6-8 minutter, det finnes ingen andre alternativer her jeg bor. Så vil ikke si staten er mye hjelpsom her. Hadde vi bodd noen km nærmere Skien og vert i Skien kommune ville prisene hvert en 1/4 inkludert for månedskort. Det er dyrere å ta bussen til jobb enn bil for kona, pluss at hun ikke ville kunnet kommet seg hjem fra jobben 3 av dagene noen uker. 
Om staten var seriøse om å fikse kollektivtransporten og minke bruken av bilen måtte de gjort mye mye bedre enn de gjør nå.
Et statlig månedskort 500kr i måneden så kan du ta alle kollektiv tilbud i landet, samtidig burde de kaste ut alle private aktører fra jernbanen, NSB skulle aldri bli gjort privat, og de skulle aldri åpnet for private aktører. 

Lenke til kommentar

Veldig dårlig tidspunkt å komme med dette. Kollektivtransport medfører stor risiko for smitte under en pandemi, det er noe som bør bli lagt ned inntil videre. Myndighetene bør oppfordre folk til å kjøre personbil hvis de skal noen steder, bomringer bør legges ned og ekstraavgifter på drivstoff avskaffes.

Lenke til kommentar
On 3/2/2020 at 5:34 PM, Gunfreak said:

samtidig burde de kaste ut alle private aktører fra jernbanen, NSB skulle aldri bli gjort privat, og de skulle aldri åpnet for private aktører. 

Hvorfor ikke? Anbudet Vy leverte for Bergensbanen tilbyr de nå staten 200 millioner i året for å få lov til å kjøre. For i fjor, 2019, fikk de 200 millioner i offentlig bidrag for samme tjeneste. Statlige foretak uten konkurranse eller krav om effektivisering vil ALDRI være gunstig. Det vil aldri være noe incentiv om å effektivisere, gjøre noe annerledes eller spare penger. 

SAS hadde helt ekstreme priser på innenlands flyreiser før Norwegian og Braathens kom til verden. Widerøe har alltid hatt høye priser, med unntak av noen få måneder hvor Cato Air fløy litt. Da reagerte Widerøe med prisdumping på konkurransestrekningene og prisene falt 50-60%, helt til Cato var konkurs og prisene gikk opp igjen. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, newman221 said:

Hvorfor ikke? Anbudet Vy leverte for Bergensbanen tilbyr de nå staten 200 millioner i året for å få lov til å kjøre. For i fjor, 2019, fikk de 200 millioner i offentlig bidrag for samme tjeneste. Statlige foretak uten konkurranse eller krav om effektivisering vil ALDRI være gunstig. Det vil aldri være noe incentiv om å effektivisere, gjøre noe annerledes eller spare penger. 

SAS hadde helt ekstreme priser på innenlands flyreiser før Norwegian og Braathens kom til verden. Widerøe har alltid hatt høye priser, med unntak av noen få måneder hvor Cato Air fløy litt. Da reagerte Widerøe med prisdumping på konkurransestrekningene og prisene falt 50-60%, helt til Cato var konkurs og prisene gikk opp igjen. 

 

Private aktører er ute eter profitt, så lenge de får masse profitt er de verdens lateste som finnes, og har ingen interesse i noe som helst. 
De har null ansvar ovenfor forbrukerne og de har monopol og har derfor null grunn til å gjøre opplevelsen bedre for forbrukerne. 
Tog er ikke noe som bør være privat, om du vil gjøre noe privat kan du lage joggesko, der er det ekte konkurranse og ekte grunn til fornyelse og forbedringer. 

Lenke til kommentar

Og hva er galt med profitt? Hva er den elementære forskjellen på om et offentlig foretak sløser bort en million på dårlige rutiner og lite effektiv drift, sett opp mot et privat foretak som tar ut en million i utbytte pga. bedre driftsrutiner? 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...