Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidsgiver som trekker lønn uten forvarsel.

Gjest a732c...841

Anbefalte innlegg

Gjest a732c...841

Kan arbeidsgiver trekke store prosentdeler av lønn uten forvarsel?

Jeg har en kontrakt som tilsvarer 60% stilling. Arbeidsgiver har ikke klart å gi meg 60% arbeidstimer, men på grunn av fastlønn har jeg allikevel fått utbetalt timer tilsvarende 60% lønn. I forrige måned jobbet jeg mye. Det arbeidsgiver da velger å gjøre er å trekke meg 18.000 kr i lønn uten forvarsel.

Er dette lov?

Anonymous poster hash: a732c...841

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest b5c2e...a67

Det kommer an på tariffavtale og evt lokal avtale om gjennomsnittsberegning og din arbeidsavtale. 

I utgangspunktet er det ikke lov. 

Anonymous poster hash: b5c2e...a67

Lenke til kommentar

Dette høyres ut som ein ikkje-lovleg måte å gjere det på ja.

Har du 60% kontrakt så skal arbeidsgiver betale deg for ei 60% stilling. Din del av avtalen er oppfylt ved at du gjer deg tilgjengeleg for å jobbe, om arbeidsgiver vil bruke din arbeidskraft eller ikkje speler ingen rolle.

Ein del av denne problemstillinga kan avtalast om, som f.eks. at du berre får betalt for dei timane du faktisk jobbar ved å avtale at du har avtale om 60% stilling i gjennomsnitt eller liknande spesifisering av kva 60% betyr.

Har du i arbeidsavtalen avtale om at arbeidsgiver kan trekke i lønn, og eventuelt på kva vilkår?

Så fort du har fått utbetalt lønn, så er arbeidsgivers adgang til å trekke deg svært begrensa. Hovudregelen er at det ikkje er lov med trekk i lønn, men det er nokre få unntak.
Dersom trekket er heimla i lov (f.eks. Namsmannen har pålagt lønnstrekk for å betjene gjeld), dersom det er avtalt med arbeidstakaren på førehand (ein generell klausul i arbeidsavtalen vil ikkje nødvendigvis være godt nok ettersom det er ulikt styrkeforhold mellom arbeidstakar og arbeidsgiver), når det er erstatning for skade som arbeidstakaren har forårsaka med foresett og som arbeidstakaren har skriftleg erkjent, har blitt dømt for det, eller har stukket av frå jobben utan oppseiing.

Sjekk derfor fyrst opp i arbeidsavtalen din.
Dersom du har ein generell klausul om lønnstrekk så blir det ei vurdering på om samtykket er reelt og om lønnstrekket er rimeleg. Her vil det f.eks. kunne bli spørsmål om kva som ligg i at "arbeidsgiver ikke har klart å gi meg 60% arbeidstimer"?  Har arbeidsgiver berre tilbudt deg X% arbeidstimar, eller har arbeidsgiver ikkje klart å gi deg tilbud om arbeidstimar som også passer for deg slik at du har takka nei?

Og eit heilt generelt råd, du bør på det sterkaste vurdere å fagorganisere deg (tek det som gitt at du hadde gått til fagforeninga i staden for å poste her deresom du var organisert).
Medlemsskap i ei fagforening er ein slags forsikringsavtale mot akkurat slike ting der du som arbeidstakar ikkje sjølv har ressursane til å forfølge saka. I tillegg gir medlemsskap som kjent fordelar i forhold til kollektiv lønnsauke ved at arbeidstakarane forhandlar som gruppe som er stor nok til å være ei motvekt mot arbeidsgivers maktposisjon.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...